HDC Hill Descent Control co to jest i jak działa

Hill Descent Control, System Kontroli Zjazdu albo HDC System – to element wyposażenia (przede wszystkim) samochodów typu SUV. Jego zadaniem jest zapewnienie bezpiecznej prędkości podczas zjazdu ze zniesienia – bez względu na to, czy kierowca jedzie do przodu, czy się cofa.

Hill Descent Control to system bezpieczeństwa aktywnego, który przydaje się podczas jazdy po górach, wzgórzach, drogach o dużym nachyleniu, np. w domach, do których podjazd jest dość stromy. Takie można znaleźć nawet w centralnej Polsce (przykład Park Wzniesień Łódzkich).

Jakie zadanie pełni Hill Descent Control/HDC/System Kontroli Zjazdu? Jego zadaniem jest zmniejszenie prędkości samochodu do maksymalnie 9 km/h podczas zjeżdżania przodem i maksymalnie 7 km/h podczas zjeżdżania tyłem.
Wszystko odbywa się bez angażowania kierowcy. Kierowca ma za zadanie obserwowanie drogi i kierowanie autem.

Hill Descent Control działa w oparciu o ESP i ABS

Podstawą do stworzenia Hill Descent Control stały się systemy bezpieczeństwa aktywnego ABS, ASR i ESP (ESP pełni w nich naczelną rolę).
Zadaniem tych systemów jest ochrona auta przed wpadnięciem w poślizg. Podstawowym źródłem informacji dla tychże systemów są czujniki prędkości obrotowej ABS, zamontowane przy każdym kole.
– > Przeczytaj: Czujnik prędkości obrotowej koła
– > Co to jest ABS?
– > Co to jest ASR?
– > Co to jest ESP?

W przypadku systemów bezpieczeństwa aktywnego, czujniki prędkości obrotowej przekazują informacje do sterownika ABS, ASR lub ESP (jeśli na pokładzie jest ESP, jego sterownik jest nadrzędny) i na tej podstawie (w przypadku ESP także na podstawie innych czujników) wykrywa się poślizg.
W przypadku Hill Descent Control czujniki prędkości obrotowej ABS służą do obliczania prędkości samochodu. Jeśli jest ona większa, niż zakładane 7 – 9 km /h, Hill Descent Control uruchamia układ hamulcowy, którzy przyhamowuje auto.
Poza tym system kontroluje działanie czujnika położenia pedału gazu. Kierowca może naciskać pedał gazu, a będzie on reagował bardzo słabo, albo w ogóle.
System korzysta także ze wskazań czujnika żyroskopowego ESP.

Hill Descent Control działa wtedy, gdy załączony jest pierwszy bieg, albo bieg wsteczny. Włączenie wyższych biegów, albo naciśnięcie hamulca, automatycznie wyłącza Hill Descent Control.
System można dezaktywować, poprzez naciśnięcie określonego przycisku, albo wybór menu na monitorze dotykowym.

Tak, jak w przypadku systemów bezpieczeństwa aktywnego ABS, ASR i ESP, system HDC nie zadziała we właściwy sposób, jeśli auto ma stare opony (ze zbyt niskim bieżnikiem), opony źle dobrane do sezonu (np. opony letnie podczas zimy), zużyty albo uszkodzony układ hamulcowy (zużyte klocki i tarcze hamulcowe, stary płyn hamulcowy, zbyt niski poziom płynu hamulcowego).

Minor road at Little Weir: descent to the A377 by Hugh Craddock, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons
Minor road at Little Weir: descent to the A377 by Hugh Craddock, CC BY-SA 2.0, via Wikimedia Commons

Awaria systemu Hill Descent Control – objawy i powody

Awaria Hill Descent Control powinna spowodować zapalenie się na desce rozdzielczej kontrolki ostrzegawczej.
Co może być powodem?
– > Awaria sterownika systemu, spowodowana np. zalaniem sterownika, zaśniedzeniem złączy przewodów, awarią oprogramowania.
– > Awaria czujników prędkości obrotowej ABS i czujników ESP – w tym przypadku na desce rozdzielczej / ekranie komputera będą się wyświetlać także informacje o awarii tychże systemów (ABS / ESP).
– > Awaria czujnika położenia pedału gazu – ma ona także takie objawy, jak słaba reakcja albo brak reakcji na wciskanie pedału gazu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.