Jak przygotować samochód do zimy krok po kroku poradnik

Zmrok zapada tuż po godzinie szesnastej. Współczesne zimy są cieplejsze od tych, sprzed kilkunastu lat. To sprawia, że jest bardzo dużo opadów, albo mokrego śniegu, albo deszczu. Dlatego sprawne wycieraczki samochodowe, sprawny układ wycieraczek oraz dobry płyn do spryskiwaczy mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy w trakcie sezonu zimowego.

O ile same wycieraczki nie są drogie, to już silnik i napęd wycieraczek (silnik elektryczny) mogą być bardzo drogie. Awaria tych podzespołów w trasie, albo przed wyjazdem może zdecydowanie zniweczyć wszystkie plany. W tym zawodowe.

Przygotowanie samochodu do zimy: odmrażacz do szyb w płynie albo spray

To jeden z najważniejszych produktów, jakie warto kupić przed rozpoczęciem sezonu zimowego, albo w jego trakcie. Prawdę mówiąc: w odmrażacze do szyb najlepiej zaopatrzyć się wiosną, kiedy są wyprzedawane za grosze w supermarketach.

Dlaczego warto kupić odmrażacz do szyb?
W trakcie współczesnych zim istnieje duże prawdopodobieństwo, że pojawi się marznący deszcz. Pokrywa on wszystkie szyby cienką (a czasami całkiem grubą) warstwą lodu.
Nawet najmniejsza ilość zamarzniętej wilgoci na szybie spowoduje przymarznięcie piór wycieraczek do szyby. Jak je uwolnić w bezpieczny sposób, bez ich uszkodzenia? Idealny będzie właśnie odmrażacz do szyb. Całą szybę należy spryskać i odczekać kilka minut. Następnie można spróbować delikatnie uwolnić wycieraczki, sprawdzając czy można podnieść ramiona wycieraczek. Jeśli nie – trzeba użyć odmrażacza po raz drugi.
Dobry odmrażacz zapobiega także ponownego zamarzaniu szyby – przynajmniej przez kilka dni.

Stosowanie odmrażacza sprawia, że nie trzeba skrobać czyby, co trwa długo i może spowodować rysy.

Zimowe błędy – o czym warto pamiętać?

Nie wolno uruchamiać silnika na postoju w mieście, podczas odśnieżania auta. Jest to zagrożone mandatem.

Poza tym: silnik musiałby pracować dobry kwadrans, żeby ciepłe powietrze zaczęło dmuchać z nawiewów. Uruchamianie silnika i długotrwała praca na biegu jałowym nie jest dobra dla jednostki napędowej.

Stosowanie wynalazków, pseudo – grzałek z Internetu, podłączanych do gniazdka zapalniczki i mających ogrzewać szybę od środka, może co najwyżej rozładować akumulator, albo uszkodzić instalację elektryczną. To wszystko (moim zdaniem) nadaje się do tego, aby od razu po zakupie umieścić to w pojemniku na elektrozłom.

Photo by Scoo., CC BY-SA 2.5 , via Wikimedia Commons
Photo by Scoo., CC BY-SA 2.5 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.5>, via Wikimedia Commons

Przygotowanie samochodu do zimy: płyn do spryskiwaczy

To podstawa. Zamarznięcie letniego płynu zawsze powoduje zablokowanie dysz. Używanie wycieraczek na sucho niszczy szybę i same wycieraczki.
Zamarznięcie płynu w zbiorniczku może go rozerwać. I mamy spory problem.

Dlatego warto wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy, przez mrozem.
Jak uratować płyn letni przed zamarznięciem? Co zrobić, jeśli w zbiorniczku jest jeszcze dużo letniego płynu do spryskiwaczy?
Najprostszy sposób to dolanie zimowego koncentratu płynu do spryskiwaczy. Może zapach nie będzie idealny, ale płyn nie zamarznie. Można też dolać denaturatu.

Swego czasu użyłem w samochodzie zimowego płynu do spryskiwaczy o zapachu wiśni. Po każdym użyciu wokół samochodu i wewnątrz jego, w powietrzu unosił się aromat taniego, wiśniowego wina. Podążający chodnikiem wielbiciele tanich trunków zawsze oblizywali się ze smakiem.

Przygotowanie samochodu do zimy: wycieraczki

Przed zimą warto sprawdzić stan piór wycieraczek. Jeśli nie pracują tak, jak powinny (zostawiają smugi, niedoczyszczone miejsca, hałasują), trzeba je wymienić na nowe. W trakcie zimy często będziemy potrzebować sprawnych wycieraczek.

Jeśli wycieraczki samochodowe zostawiają smugi, to warto umyć szybę płynem do mycia szyb (domowym), tak samo postępując z piórami wycieraczek. Jeśli to nie pomoże – wycieraczki trzeba wymienić.

Czego nie robić w trakcie zimy? Nie usuwać za pomocą wycieraczek lodu i śniegu z szyb. Śnieg należy usunąć miękką szczotką, albo silikonową szczoteczką do śniegu. Lód roztopić odmrażaczem do szyb. Przymarznięte wycieraczki uratować za pomocą odmrażacza do szyb.

James Ryen, CC BY 3.0 , via Wikimedia Commons
James Ryen, CC BY 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by/3.0>, via Wikimedia Commons

Przygotowanie samochodu do zimy: mechanizm wycieraczek

Mechanizm wycieraczek jest ukryty w podszybiu. Przetwarza on ruch obrotowy silnika elektrycznego na ruch, umożliwiający poruszanie ramionami wycieraczek samochodowych.
Mało kto pamięta o tym mechanizmie, a szkoda.
Jest on narażony na wilgoć i korozję. Im więcej korozji, im mniej smaru, tym większe opory podczas pracy. Im większe opory, tym większa szansa, że dojdzie do uszkodzenia silnika wycieraczek.

Jak zadbać o mechanizm wycieraczek? Wystarczy raz na pół roku go przesmarować białym smarem. Albo innym smarem to mało obciążonych mechanizmów. Dostęp do mechanizmu jest prosty, wystarczy zdjąć górną osłonę. A jeśli nie, to w przypadku smarów w sprayu, ze specjalną końcówką, uda się nasmarować mechanizm bez demontażu osłony.

Przygotowanie samochodu do zimy: silnik wycieraczek

Jeśli silnik wycieraczek, albo mechanizm wycieraczek zaczynają się psuć, dają podobne objawy: nierównomierna praca wycieraczek, zatrzymywanie się, podskakiwanie. W przypadku silnika dochodzi jeszcze objaw charakterystyczny tylko dla niego: woń spalenizny i spalonej elektryki, która narasta. W takim przypadku pozostaje jedynie wymiana.

Jak chronić silnik wycieraczek przez uszkodzeniem? W trakcie wielogodzinnej trasy, w trakcie opadów, trzeba zrobić przerwę. Nawet na 15 minut. Silnik musi po prostu odpocząć i się schłodzić.

Andrew Tryon , CC BY-SA 2.0 , via Wikimedia Commons
Andrew Tryon , CC BY-SA 2.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0>, via Wikimedia Commons

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.