Awaria turbosprężarki niesie za sobą duże wydatki. Na szczęście w większości uszkodzeń rozwiązaniem może być regeneracja turbosprężarki. Z racji wysokiej ceny tego podzespołu kierowcy powinno zależeć na tym, żeby służył jak najdłużej. Dlatego warto zastanowić się nad tym – co przyspiesza zużycie turbosprężarki? Co niszczy turbosprężarkę?
Obecnie w większości samochodów z silnikami benzynowymi i we wszystkich autach z silnikami diesla stosuje się turbosprężarki. Ich zadaniem jest kompresja powietrza, zasysanego przez układ dolotowy. Zanim powietrze trafi do cylindrów, jest jeszcze schładzane przez intercooler (chłodnicę powietrza doładowanego).
Każda turbosprężarka się kiedyś zepsuje. Nie ma wiecznych podzespołów. Tylko że w jednym samochodzie turbosprężarka wymaga wymiany (albo naprawy) po przejechaniu 300 tys. kilometrów, a w innym po przejechaniu 50 tys. kilometrów. Co jest powodem? Postaramy się wymienić najważniejsze powody uszkodzenia turbosprężarek.
Z turbosprężarkami przyjdzie nam jeszcze długo żyć. Do czasu, aż wynalazki z napędem elektrycznym zastąpią samochody. Kto wie, czy w elektrykach nie będzie turbosprężarki? Będzie ona, oczywiście, działać inaczej. Będzie to urządzenie elektryczne, zwiększające dopływ prądu z baterii do silnika na prąd przemienny, aby kierowca mógł uzyskać większe przyspieszenie. Aby z niego skorzystać, trzeba będzie opłacić specjalny abonament. Może nawet w gratisie kierowca, które ten abonament opłaci, otrzyma możliwość ściągnięcia 10 darmowych MP3, np. bawarskich szlagierów ludowych do swojego kultowego, niemieckiego samochodu elektrycznego? Kto wie?
A teraz powróćmy do obecnego, pięknego świata i sprawdźmy powody awarii turbosprężarek w samochodach z silnikami benzynowymi oraz diesla.
Najczęstsze powody awarii turbosprężarki – co niszczy turbinę w silniku?
>Postaramy się wymienić najczęstsze powody przyspieszonego zużycia turbosprężarek w samochodach z silnikami benzynowymi oraz diesla.
– > Zbyt niski poziom oleju silnikowego, np. na skutek nieszczelności, albo zużywania oleju przez mocno wyeksploatowaną jednostkę napędową. Jeśli w silniku jest zbyt mało oleju, a kierowca go nie uzupełnia, to odpowiednia ilość oleju silnikowego nie może dotrzeć do turbosprężarki, aby ją posmarować.
– > Zbyt niskie ciśnienie oleju silnikowego. Czym może być spowodowane? Zapchaniem kanałów olejowych, albo zapchaniem smoka olejowego.
– > Uszkodzenie (załamanie) węża, doprowadzającego olej silnikowy do turbosprężarki. Nie ma odpowiedniej ilości oleju, turbosprężarka ulegnie zatarciu.
– > Utrudnienie przepływu oleju silnikowego przez wąż, na skutek odkładania się w nim nagaru.
– > Zapchanie smoka olejowego, zamontowanego w przewodzie, doprowadzającym olej do turbiny. Nie ma odpowiedniej ilości oleju w turbinie – > podzespół ulegnie zatarciu.
– > Bardzo mocno zużyty olej silnikowy i zapchany filtr oleju, który nie może już odbierać zanieczyszczeń. Olej silnikowy ulega stopniowej degradacji. Przeciąganie terminów wymian powoduje, że olej traci właściwości ochronne. Dochodzi wówczas do przyspieszonego zużycia silnika i turbosprężarki. A także uszczelek, np. uszczelki pod głowicą, ze względu na wyższą temperaturę pracy jednostki napędowej.
– > Stosowanie oleju silnikowego o specyfikacji niezgodnej z zaleceniami producenta samochodu. Niewłaściwa lepkość oleju powoduje problemy ze smarowaniem silnika, łańcucha rozrządu i osprzętu, np. turbosprężarki.
– > Rozrzedzanie oleju silnikowego przez paliwo. W tej sytuacji olej silnikowy powoli traci właściwości ochronne i nie jest w stanie wytworzyć ochronnego filmu na pracujących częściach. Powodem rozrzedzania oleju przez paliwo może być awaria układu wtryskowego, albo zapchanie filtra cząstek stałych, co powoduje stałe uruchamianie wypalania filtra przez komputer sterujący pracą silnika (co wiąże się z dotryskiem paliwa).
– > Nagar w silniku, który powoduje także niszczenie turbosprężarki.
– > Nieodpowiednie traktowanie turbosprężarki przy uruchomieniu silnika. Czyli? Jazda z dużą prędkością obrotową zaraz po uruchomieniu jednostki napędowej. W tej sytuacji olej silnikowy nie zdąży dotrzeć w odpowiedniej ilości do turbiny i ją nasmarować.
– > Nieodpowiednie traktowanie turbosprężarki po zakończonej jeździe. Przed wyłączeniem silnika należy odczekać 30 – 60 sekund. Silnik musi pracować na biegu jałowym. Dzięki temu dojdzie do schłodzenia turbiny. Jeśli kierowca wyłączy silnik od razu po zatrzymaniu, dojdzie do zwęglenia resztek oleju silnikowego wewnątrz obudowy turbiny. Takie skoksowane resztki oleju silnikowego niszczą turbosprężarkę.
– > Zastosowanie filtra powietrza bardzo niskiej jakości, który przepuszcza miniaturowy kamień. Takie ciało obce, które dostanie się do wirnika kompresji, dokona bardzo dużych zniszczeń.
To najczęstsze, typowe powody awarii turbosprężarki w samochodzie.
Wymiana turbosprężarki na nową jest droga. Jednak w przypadku turbiny pocieszeniem może być to, że zdecydowaną większość turbin można regenerować. Wtedy koszt naprawy turbosprężarki może zamknąć się kwotą kilkuset złotych.
Jednak najlepiej zapobiegać, niż leczyć. Odpowiednie traktowanie turbosprężarki sprawi, że będzie ona pracować bezawaryjnie nawet przez 300 tys. km przebiegu.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ