Czy za pięć tysięcy złotych można kupić samochód oryginalny, niepowtarzalny i ponadczasowy, który pomimo upływy lat nadal zachwyca swoim wyglądem? Można, takim samochodem jest Ford Focus Mk I. Niestety, auto jest awaryjne.
Używany Ford Focus Mk1 – najpiękniejsze dziecko New Edge Design
Dzieło projektantów Johna Doughty i Claude Lobo, zaprojektowane zgodnie z ówcześnie obowiązującą stylizacja nadwozia New Edge Design, zachwyca do dziś. Ostre, śmiało poprowadzone linie nadwozia, świetnie zaprojektowane, niemalże trójkątne, przednie reflektory, mocno zaakcentowane nadkola. Najpiękniejsze są trzy i pięciodrzwiowe wersje hatchback, którym urody dodają tylne światła, umieszczone wysoko, na wysokości tylnej szyby, poprowadzona łagodnym łukiem linia dachu i unosząca się ku tyłowi linia okien. Najbardziej „młodzieżowy” jest Focus w trzydrzwiowej wersji hatchback, który może równać się urodą z niejednym coupe. Z kolei najbardziej rodzinny jest Focus w wersji kombi.
Ten też najczęściej był eksploatowany jako auto firmowe. Z kolei najmniej atrakcyjny pod względem wyglądu jest czterodrzwiowy sedan, w porównaniu do pozostałych członków rodziny wygląda najmniej atrakcyjnie.
Śmiałych linii nie brakło również na desce rozdzielczej, która pomimo sporego już wieku auta, może się jeszcze podobać.
Samochód w wersji hatchback miał 4175mm długości, w wersji sedan auto miało 4380mm a kombi 4455mm. Szerokość samochodu wynosi 1700mm, wysokość w wersji sedan i hatchback 1440mm. Kombi jest o 20 mm wyższe. Rozstaw osi mierzy 2615mm.
Poza bardzo ciekawym wyglądem, Ford Focus Mk1 oferował także spore, wygodne wnętrze oraz dużą przyjemność z prowadzenia. Chwalono go także za wysoki komfort jazdy (uzyskany dzięki niezależnemu, wielopunktowemu zawieszeniu tylnemu) i bardzo dobre hamulce. Plusem tego auta jest także dobre wyposażenie.Bez trudu na rynku aut używanych można znaleźć pojazd, który ma „na pokładzie” ABS, system kontroli trakcji, przednie poduszki powietrz, komputer pokładowy, radio z CD, podgrzewane lusterka, wspomaganie, klimatyzację i centralny zamek.
Ford Focus Mk1 – silniki
Sporo jest też wersji silnikowych. Jednostki benzynowe z rodziny Zetec są reprezentowane przez jednostki 1.4 l (75 KM – zbyt słaba do jazdy po trasach), 1.6l (100 KM – w sam raz), 1.8 l (115 KM) i 2.0l (130KM). Pod maską Focusa Mk1 montowano także jednostki wysokoprężne z rodziny Duratorq TDCI (100KM – z turbiną i wtryskiwaczami common rail) i Endura – D TD / TDDI (75 KM, bez Common Rail). Z silnikami współpracowały pięcio i sześciobiegowe skrzynie manualne, a nawet czterobiegowe automaty.
Ford Focus Mk1 – ile trzeba za niego zapłacić?
Ile dziś trzeba wydać na zakup używanego Forda Focusa Mk1 z drugiej ręki? Za dobrze utrzymany model z roku 2000 trzeba zapłacić około pięciu tysięcy złotych. Na nieco młodsze auto z rocznika 2002 – 2003 trzeba wydać od 6 do 8 tysięcy złotych.
Auto jest tanie, ale trzeba przygotować się na sporo wydatków. Już sam zaawansowany wiek auta sprawia, że trzeba liczyć się z wymianą wielu podzespołów.
Ford Focus Mk1 awarie i problemy, problemy, problemy…
Przede wszystkim trzeba liczyć się z koniecznością walki z rdzą. Użytkownicy sygnalizowani jej ataki już od wielu lat. Rdza atakuje tylna klapę, pokrywę silnika, tylne drzwi, dolną część przednich drzwi i progi oraz układ wydechowy.
Z racji sporego wieku i dużego przebiegu trzeba liczyć się z koniecznością wymiany cewek zapłonowych i alternatorów w silnikach benzynowych. Zdarzały się także problemy ze sterownikiem silnika, który rozkodowywał się na skutek wadliwej pracy zużytego akumulatora. Problematyczne były także silniczki krokowe, których awaria była powodem gaśnięcia silnika na wolnych obrotach.
W autach z dużym przebiegiem trzeba także liczyć się z koniecznością wymiany rozrusznika (warto sprawdzić, czy można go jeszcze zregenerować, co pozwoli zaoszczędzić) oraz pompy paliwowej.
W przypadku silników wysokoprężnych trzeba liczyć się z koniecznością wymiany koła dwumasowego i turbosprężarki oraz wtryskiwaczy w TDCI. Na szczęście auto nie ma jeszcze filtra DPF.
Trzeba pamiętać o terminowej wymianie paska rozrządu i pompy wody, mechanicy zalecają nawet skrócenie okresów pomiędzy wymianami. W niektórych egzemplarzach mogą przeciekać zużyte gumowe węże układu chłodzenia.
Co się psuło we wnętrzu auta? Przede wszystkim przełączniki zespolone, zwłaszcza kierunkowskazów.
Przednie zawieszenie auta jest dość trwałe i psują się w nim zazwyczaj tanie elementy, takie jak tuleje wahaczy i łączniki stabilizatorów. Sporo będzie trzeba za to zapłacić za naprawę zawieszenia tylnego. Jest ono trwałe, ale nie wieczne. Cena za naprawę może zaboleć. Dostępne są kompletne zestawy naprawcze, składające się albo z całego kompletu tulei stabilizatora, wahaczy górnych, dolnych, poprzecznych i wzdłużnych, albo z całego zestawu wahaczy.
Inne występujące problemy w tym aucie to awarie czujnika prędkości, uszkodzenia układu kierowniczego (przekładni zębatkowych) i awarii pomp wspomagania. Trzeba liczyć się także z koniecznością wymiany półosi oraz łożysk kół. Zdarzały się także problemy z właściwym działaniem centralnego zamka i przednich wycieraczek.
Właściciel auta musi pamiętać o tym, aby dbać o uszczelki i od czasu do czasu potraktować je jakimś dobrym, silikonowym preparatem. Słabej jakości są zwłaszcza te, które znajdują się w przednim podszybiu.
Największym atutem tego auta nadal pozostaje jego uroda. Problemów technicznych w nim nigdy nie brakowało a im auto starsze, tym tych problemów będzie więcej.
Zdjęcia:
Photo credit: Foter / CC BY-SA
Photo credit: Jami3.org / Foter / CC BY-ND
Photo credit: Spanish Coches / Foter / CC BY
Photo credit: Jami3.org / Foter / CC BY-ND
„Ford Focus 5p (6014514722)” by Nacho from Oviedo, España – Ford Focus 5p. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons.
„Ford Focus (6201095410)” by Nacho from Oviedo, España – Ford Focus. Licensed under CC BY 2.0 via Wikimedia Commons.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ