Matowy lakier, utrata głębi koloru, rysy. To typowe problemy współczesnych lakierów. Jak można je usunąć? Rozwiązaniem jest polerowane lakieru. Gdzie można je zlecić? Oczywiście, w salonie detailingowym, gdzie jest niestety drogie. Czy samodzielne polerowanie lakieru jest możliwe? Oczywiście, że tak, ale trzeba najpierw nabrać doświadczenia.
Nikt nie rodzi się mistrzem w żadnej dziedzinie. Dorwanie się z polerką do lakieru samochodu może skończyć się poważnymi uszkodzeniami, których już nie da się usunąć w żaden sposób.
Ale mamy na to radę. Jak samodzielnie nauczyć się polerować? Jeśli już zaopatrzysz się w odpowiedni sprzęt i przeczytasz kilka poradników oraz obejrzysz kilka filmów – kup jakiś najtańszy element karoserii na szrocie. Czasami ludzie sami wyrzucają kompletne drzwi albo elementy poszycia auta przy śmietnikach. Jeśli na elemencie nie ma śladów łuszczenia się klaru – będzie dobry. Weź go i poleruj, tak długo aż się nauczysz. Niektórzy detailingowcy nabierają wprawy już po wypolerowaniu drugiego elementu. Inni potrzebują dziesięciu. Są oczywiście tacy, którzy się nigdy nie nauczą. Ale salony detailingowe też chcą zarobić.
Pamiętaj, że polerowanie lakieru nie usunie wszystkich problemów
Polerowanie lakieru można wykonać, jeśli lakier bezbarwny się nie łuszczy i na karoserii nie ma śladów po korozji, nie wspominając o wgnieceniach itp.
Polerowanie lakieru może usunąć hologramy (koliste rysy po myciu) i małe rysy. Większe rysy można co najwyżej zamaskować, maskując ich krawędzie tak, aby nie były zbytnio widoczne. Odpowiednio wykonane polerowanie lakieru powinno przywrócić blask i pełnię koloru. Ale tylko wtedy, gdy najpierw nauczysz się operować polerką, a do tego, gdy nauczysz się odpowiednio dobierać pasty i pady polerskie.
Zanim rozpoczniesz pracę z lakierem
Pamiętaj, że lakier auta musi być chłodny, a miejsce pracy suche i osłonięte od pyłu.
Lakier samochodu musi być dokładnie umyty, a następnie odtłuszczony. Możesz zastosować odtłuszczacz, ale możesz też po prostu umyć auto wodą z płynem do mycia naczyń. Po wyschnięciu koniecznie trzeba glinkować nadwozie auta. To żmudne zajęcie, pomóc w nim może płyn do zwiększenia poślizgu podczas glinkowania. Ślady po smole trzeba usunąć specjalnym środkiem.
Jak dobierać pasty i pady polerskie?
Są trzy rodzaje past polerskich:
• Tnące tzw. cutting – są przeznaczone do usuwania głębokich rys.
• Polish – do usuwania mniejszych rys, np. hologramów.
• Finish – do nabłyszczania, czyli do nadania efektu końcowego.
Pasty mają konsystencję tłustego kremu, który zawiera specjalny proszek polerujący.
Są też trzy rodzaje padów polerskich: również Cutting, Polish i Finish.
Pady polerskie nakłada się na tarczę polerki, zazwyczaj mają one rzep mocujący. Pamiętaj o odpowiednim wyśrodkowaniu padu przy montowaniu go, bo inaczej polerka będzie prowadzić Cię, a nie Ty polerkę.
Jak dobierać pady i pasty? Najlepiej łączyć je w pary, czyli pastę Cutting i pad Cutting, aby uzyskać dużą siłę działania.
Można też zastosować pastę Cutting i pad Polish, aby nieco zmniejszyć siłę tarcia i zabezpieczyć się przed możliwością uszkodzenia lakieru.
Natomiast nie zaleca się stosowania skrajności, czyli np. połączenia najostrzejszej pasty Cutting z najdelikatniejszym padem Finish. Nie będzie efektu.
Pamiętaj, aby przed zastosowaniem pasty dobrze ją wymieszać. I żeby lakier był chłodny.
Jaka polerka do polerowania? Rotacyjna czy DUAL Action (oscylacyjna)?
Dla amatora najlepsza będzie polerka oscylacyjna, albowiem rotacyjna w niewprawnych rękach może doprowadzić do miejscowego przegrzania lakieru.
Nigdy nie pracuj zbyt długo w jednym miejscu. Nie doprowadź do przegrzania lakieru.
Wykorzystaj dobrą lampę LED, aby z każdej strony obejrzeć polerowane miejsce.
Są różne skoki polerek, od 8 do 21 mm, uniwersalny to 15 mm.
Polerka kosztuje od 100 do 250 zł. Pastę kupić za kilka – kilkanaście złotych. Pad w tej samej cenie.
Podsumowując:
• Wyczyść lakier w idealny sposób
• Do głębokich uszkodzeń stosuj pastę Cutting i pad Cutting.
• Pamiętaj, że chcąc usunąć głęboką rysę, możesz zerwać cały lakier bezbarwny. W przypadku głębokich rys postaraj się jedynie załagodzić jej krawędzie – będzie mniej widoczna.
• Do mniejszych rys stosuj pastę Polish i pad Polish. Nie stosuj past z woskiem.
• Na koniec zastosuj pad Finish i pastę Finish, aby nadać lakierowi błysk i głębię koloru.
Na tym sprawa się nie kończy. Jeśli naprawdę udało Ci się przywrócić blask i kolor (w co nie wątpię, jeśli będziesz pracować ostrożnie), zabezpiecz go. Na krótki czas pomoże wosk. Ale skoro już udało Ci się zrobić taką robotę, to zabezpiecz ją i połóż samodzielnie ceramikę. Dopełnij dzieła i ciesz się efektem przez co najmniej 2 lata.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ