Ile ceramiki na auto? Ile opakowań powłoki ceramicznej na auto?

Powłoka ceramiczna to obecnie wyjątkowo popularny sposób ochrony lakieru samochodowego.
Jeśli chcesz samodzielnie położyć powłokę ceramiczną, chcesz zapewne wiedzieć, ile opakowań tego środka będziesz potrzebować. Sprawdzimy, ile ceramiki potrzeba na auto miejskie, ile ceramiki potrzeba na SUV, ile ceramiki potrzeba na felgi, ile ceramiki potrzeba na szyby samochodowe.

Zanim zdecydujesz się na zakup powłoki ceramicznej

Czy można samodzielnie położyć powłokę ceramiczną? Można. Samo położenie powłoki ceramicznej nie jest wielkim problemem. Trzeba jedynie mieć mnóstwo czasu, cierpliwości i siły. O wiele większym problemem jest odpowiednie przygotowanie samochodu do położenia powłoki ceramicznej. I nie chodzi tu absolutnie o dokładne mycie, odtłuszczanie i glinkowanie. To wszystko da się wykonać i nie jest to trudne.
Prawdziwy problem to przygotowanie nadwozia do nałożenia ceramiki pod kątem przywrócenia mu blasku, głębi koloru i usunięcia rys oraz hologramów. A także zamaskowania większych rys.
Nie można nakładać ceramiki na zniszczony lakier. Trzeba go odświeżyć. Żeby to zrobić, niezbędne jest polerowanie lakieru. Aby móc je wykonać, potrzebna jest polerka oraz odpowiednio dobrany zestaw padów polerskich i past polerskich. To bardzo trudna praca. Niedoświadczony detailer może zniszczyć lakier. Na różne sposoby. Może go przegrzać, spalić albo zedrzeć cały lakier bezbarwny. Do kwestii właściwego polerowania nadwozia mam zamiar jeszcze powrócić w kolejnych artykułach.

Nie miałem zamiaru Cię zniechęcić. Chcę Ci tylko uświadomić, że samo położenie powłoki ceramicznej to 30 procent całej pracy. 20 procent to mycie detailingowe auta, 50 procent to odpowiednie przygotowanie lakieru. Bez odpowiedniego przygotowania lakieru (korekty lakieru, naprawy lakieru) nie będzie żadnego efektu Twojej pracy. Szkoda pieniędzy i poświęconego czasu, a także nerwów. Tych nie braknie, gdy zobaczysz, że powłoka ceramiczna na Twoim aucie nie zapewnia żadnego efektu. 
Przeczytaj – > Jak polerować lakier?

Diametralnie inna sytuacja jest wtedy, gdy masz fabrycznie nowe auto, które kilka tygodni temu wyjechało z salonu. Jeśli nie porysowałaś/eś go, to wystarczy tylko zastosować dokładne mycie detailingowe i już można nakładać powłokę.
Przeczytaj – > Jak zabezpieczyć nowy samochód po zakupie?

Zużycie ceramiki żużycie powłoki ceramicznej ile opakowań ceramiki kupić
Mila Hamid dla Michał Lisiak

Ile powłoki ceramicznej trzeba, żeby położyć ceramikę na auto?

Nakładałem samodzielnie powłokę ceramiczną na dwa auta. Jedno w Polsce (Alfa Romeo 159) i jedno w Azji (małe miejskie Daihatsu mojej przyjaciółki). Udało się. Sprawdziłem zalecenia kilku producentów powłok ceramicznych. I coś mi się nie zgadza. Może dlatego, że ja do swoich prac stosowałem tanie środki (jeden kosztował 30 zł, drugi ok. 100) kupione w Azji. Tymczasem opakowanie dobrej, markowej powłoki ceramicznej (mówię o produktach zalecanych przez specjalistów z salonów detailingu) kosztuje minimum 400 złotych. Być może taka droga, markowa powłoka zachowuje się inaczej, niż te tanie. I jest bardziej wydajna.
A może wcale tak nie jest i różnica polega tylko na trwałości.
Nie chcę już brać pod uwagę najgorszej rzeczy, że różnica pomiędzy środkami polega jedynie na wylansowaniu marki i odpowiedniej reklamie. Natomiast jest to ten sam środek produkowany w Chinach, który na Aliexpress możesz kupić za 30 złotych…
Nie wiem, czy tak jest, bo nie jestem w stanie wykonać analizy chemicznej wymienionych kosmetyków. Ale w dzisiejszych czasach nic nie jest mnie w stanie zdziwić.

W każdym razie na początek spójrzmy na zalecenia producentów znanych i często polecanych środków.
– >  Ile powłoki ceramicznej na mały miejski samochód? – zużycie od 10 do 15 ml
– > Ile powłoki ceramicznej na samochód kompaktowy? – zużycie od 15 do 20 ml
– > Ile powłoki ceramicznej na duży samochód, SUV albo limuzynę? – zużycie od 20 do 25 ml
– > Ile powłoki ceramicznej na felgi – producenci przewidują zużycie 10 ml
– > Ile powłoki ceramicznej na szyby samochodu? Producenci przewidują zużycie 10-15 ml.
Niemalże każda powłoka ceramiczna jest pakowana w buteleczkę o pojemności 30 ml. Zatem zgodnie z zaleceniami producenta powłoki ceramicznej, jedno opakowanie powinno wystarczyć na pokrycie lakieru całego, nawet bardzo dużego auta. Jeśli chcesz pokryć ceramiką również felgi i szyby (niektórzy ceramizują też ścianki boczne opon), potrzebujesz dodatkowo drugą butelkę powłoki ceramicznej.

Zużycie powłoki ceramicznej – czy coś Ci się nie zgadza? Mnie też

Pewnie, że się nie zgadza.
Producent powłoki ceramicznej twierdzi, że 15 ml wystarczy na pokrycie auta miejskiego, a może nawet i samochodu kompaktowego.
Ale na cztery felgi, których powierzchnia jest wielokrotnie mniejsza, potrzeba aż 10 ml?
Albo na szyby? Też 10? 15 ml na całe auto, a na szyby aż 10?
Dziwne, czyż nie?
Dlatego nie do końca wierz w zapewnienia producenta powłoki.

Jak wspomniałem na początku, nakładałem powłokę ceramiczną na dwa auta.
Alfa Romeo 159 to duży samochód. Nakładałem na niego tanią powłokę ceramiczną, która w Chinach kosztowała równowartość 30 zł za opakowanie 30 ml. Nakładałem powłokę tylko i wyłącznie na lakier. Zgodnie z zaleceniami producenta. I potrzebowałem prawie dwóch opakowań.

Ile ceramiki na auto ? Powłoka ceramiczna krok po kroku
Michał Lisiak Motorewia
Nakładanie powłoki ceramicznej krok po kroku
Michał Lisiak Motorewia

W Indonezji nakładałem powłokę ceramiczną na małe miejskie Daihatsu. Był straszny upał, dlatego nakładaliśmy ją w garażu. Aby go schłodzić, pracowały w nim trzy wentylatory. Na szczęście prąd w drugiej ojczyźnie jest wielokroć tańszy, niż w Polsce. Kupiliśmy najdroższą powłokę ceramiczną, jaka była w sklepie, za ponad 340 tys. IDR (czyli ponad 100 zł za opakowanie). I 30 ml z trudem wystarczyło nam na miejskiego, trzydrzwiowego maluszka.
Dlatego nie za bardzo wierzę w to, że 20 ml wystarczy na kompakt, a 25 ml na SUV.

Potrzebujesz więcej powłoki ceramicznej na ewentualne poprawki

Każdy producent dobrego środka zaleca położenie jednej warstwy powłoki ceramicznej.
Jednak musisz liczyć się z tym, że jesteś amatorem. To oznacza, że na lakierze mogą pojawić się błędy. Jaki jest najczęstszy błąd? To smugi.
Jak usunąć takie smugi? Jeśli zauważyłeś je do godziny od położenia, nie ma problemu. Po prostu nakładasz na to miejsce ceramikę po raz kolejny i docierasz tak długo, aż smugi znikną.
Jeśli plamy zauważasz kilka godzin po położeniu ceramiki, to możesz ją jeszcze zmyć za pomocą odtłuszczacza. Może się uda. I nakładasz od nowa.
Jeśli plamy widzisz dobę po nałożeniu, to pojawia się fatalny problem. Po kilku dniach musisz znów polerować (pady i pasty… ale tym razem najdelikatniejsze) za pomocą polerki, aż do mechanicznego usunięcia cerami. A potem nakładasz od nowa.
Dlaczego to piszę? Skoro jesteś amatorem, to musisz liczyć się z tym, że będziesz potrzebować znacznie więcej środka niż specjalista z salonu detailingu.

Przeczytaj również – > Co to jest korekta lakieru (renowacja lakieru samochodowego)?

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.