dobra gaśnica samochodowa jak wybrać

Awaria instalacji elektrycznej i zwarcie. Wyciek paliwa. Zapalenie się baterii w samochodzie elektrycznym lub hybrydowym. To typowe powody pożarów. Dlatego kierowca zawsze powinien mieć w samochodzie dobrą gaśnicę. Co to znaczy dobra gaśnica samochodowa?

Pożar w samochodzie to nie jest domena starych gratów, które palą się, bo mają setki wycieków i są niczym jeżdżąca bomba na kołach. Wystarczy spojrzeć na współczesne samochody. Peugeoty 307 paliły się na skutek awarii instalacji elektrycznej. Drogie BMW, w końcu samochody premium, paliły się na skutek problemów z zaworem recyrkulacji spalin EGR. W Warszawie spalił się bardzo drogi elektryczny Lucid Air, a na całym świecie setki drogich aut elektrycznych.
Dlatego warto mieć pod ręką dobrą gaśnicę samochodową.

Oczywiście, nie można jej przeceniać. Może ona pomoc w takich sytuacjach, jakie miały miejsce w przypadku aut BMW, w których na skutek uszkodzenia chłodnicy EGR płyn chłodniczy przedostawał się do kolektora dolotowego, a tam z kolei glikol z płynu tworzył łatwopalną mieszankę z osadami, naniesionymi przez spaliny. Zawracane do układu dolotowego oczywiście przez EGR.
W takim przypadku, kiedy zaczynał palić się kolektor dolotowy (z tworzywa) dobra gaśnica pozwalała opanować pożar. I kończyło się jedynie na wściekłości, stratach ,wypalonym kolektorze. W przypadku pożaru samochodu, z którego wycieka paliwo albo w przypadku pożaru samochodu elektrycznego lub hybrydowego należy błyskawicznie opuścić pojazd, razem z innymi pasażerami, zabierając najcenniejsze rzeczy. A potem jak najszybciej wezwać Straż Pożarną.
Podobnie, jeśli dojdzie do pożaru auta z LPG (co miało np. miejsce w jednym z garaży w płd. Polsce, auto eksplodowało, kilka garaży wyleciało w powietrze).

Standardowa gaśnica samochodowa typu BC. Jak dobrać gaśnicę do samochodu?
Gaśnica samochodowa typu BC z tzw. syfonem, 1 kg

Standardowa gaśnica samochodowa 1-kilogramowa, BC z syfonem

Większość kierowców ma w samochodzie gaśnicę 1-kilogramową, z tzw. syfonem.
We wnętrzu gaśnicy znajduje się proszek gaśniczy. Pośrodku gaśnicy umieszczony jest syfon z gazem, który ma za zadanie wyrzucić ukierunkowany strumień proszku tam, gdzie życzy sobie tego kierowca. Rozerwanie syfonu następuje po zerwaniu plomby i naciśnięciu dźwigni.

Warto pamiętać o tym, że jeśli auto jest parkowane w wilgotnym środowisku (w trakcie jesieni i zimy większość naszych aut jest parkowana w wilgotnym środowisku) to może dojść do zawilgocenia proszku wewnątrz gaśnicy. W razie potrzeby gaz nie będzie w stanie wyrzucić zawilgotniałego proszku.

Legalizacja gaśnicy na czym polega?

Taką gaśnicę można poddać legalizacji. W trakcie legalizacji jest ona rozbierana (rozkręcana). Specjalista sprawdza stan proszku gaśniczego, czy jest suchy, a także to, czy w syfonie znajduje się odpowiednia ilość gazu. Jak sprawdzić, czy tak jest? Wystarczy zważyć syfon z nabojem. Jeśli wszystko jest w porządku gaśnica jest legalizowana, czyli można ją użytkować bezpiecznie dalej.

Jak dobrać gaśnicę do samochodu? Jaka gaśnica samochodowa jest najlepsza?
Michał Lisiak Motorewia.pl Gaśnica typu BC

Najlepsza gaśnica samochodowa – czym się charakteryzuje?

Nie tylko wyższą ceną.
Przede wszystkim tym, że jest to gaśnica typu ABC. Co oznaczają te litery na gaśnicy?
Oznaczenie A na gaśnicy – tą gaśnicą można gasić plastiki, wykładziny, izolacje przewodów elektrycznych i materiały stale pochodzenia organicznego. Spójrzmy na współczesny samochód.
Ile jest w nim tkanin we wnętrzu? Wykładziny, tapicerka, podsufitka.
Do tego dochodzi mnóstwo tworzyw, z których wykonana jest deska rozdzielcza, boczki drzwi, elementy dekoracyjne, zbiorniki płynów, wsporniki, kolektory dolotowe, obudowy chłodnic i wentylatorów, osłony silnika górne i dolne, zderzaki i wiele innych. W niektórych autach z tworzywa produkuje się nawet maski i klapy silnika. W aucie jest też mnóstwo przewodów elektrycznych. W trakcie zwarcia, które może być przyczyną pożaru, zaczynają się palić właśnie izolacje przewodów elektrycznych.
Oznaczenie B na gaśnicy – tą gaśnicą można gasić paliwa, oleje i niektóre tworzywa sztuczne, które topią się w wysokich temperaturach.
Oznaczenie C na gaśnicy – tą gaśnicą można gasić gazy palne: propan, butan, acetylen itd.

Gaśnica typu ABC pozwoli zatem ugasić pożar w znacznie większym zakresie.

Najlepsze gaśnice mają też wbudowane manometry. Do czego? Manometr pozwala sprawdzić ciśnienie gazu, który wyrzuca proszek. Są też szczelniejsze.

Różnice pomiędzy gaśnicami

Standardowa gaśnica proszkowa 1kg typu BC kosztuje ok. 39-45 złotych.
Lepsza gaśnica typu ABC z manometrem kosztuje ok. 77-90 złotych.

Dobra gaśnica samochodowa to jeden z ważniejszych elementów wyposażenia samochodu. Tak samo jak koło zapasowe, choć na przestrzeni lat wielu „wynalazców” próbowało je wymienić na koło dojazdowe, a w końcu na idiotyczny zestaw do łatania, składający się z pianki i kompresora.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.