Pompa paliwa objawy awarii

Wsiadasz do samochodu, naciskasz przycisk START albo przekręcasz kluczyk w stacyjce, słyszysz dźwięk pracującego rozrusznika – i nic. Auto jest martwe. Samochód nie chce zapalić. Co może być powodem? Awaria pompy paliwa. Jakie są najczęstsze przyczyny zepsucia pompy paliwa? Jakie są objawy awarii pompy paliwa?>

Pompa paliwa to element wyposażenia każdego współczesnego samochodu z silnikiem benzynowym albo diesla.
W zdecydowanej większości samochodów stosuje się pompy zanurzeniowe. Pompa wewnątrzzbiornikowa pływa w paliwie i jest przez paliwo chłodzona. Pompa paliwa jest zasilana przez układ elektryczny auta.

Awaria pompy paliwa może być bardzo droga

Awaria pompy paliwa może być naprawdę, bardzo dotkliwa dla kieszeni kierowcy. Po pierwsze, unieruchomione auto trzeba transportować na lawecie do warsztatu. Nie każdy kierowca ma wykupione holowanie w ubezpieczeniu OC.
Po drugie, niektóre pompy paliwa są bardzo drogie. Pompa może kosztować od 1700 do 2000 złotych.
Przykładem może być silnik 1,8 MPI, stosowany masowo w Oplach i Alfie Romeo 159. Za pompę paliwa trzeba zapłacić prawie 1800 złotych, plus wymiana.

Sutanandika, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons

Jaką rolę pełni pompa paliwa?

Zadaniem pompy paliwa jest dostarczanie paliwa do silnika samochodu. W popularnych silnikach w wtryskiem pośrednim wielopunktowym MPI paliwo dostarczane jest pod niskim ciśnieniem do listwy wtryskowej, a potem dalej do wtryskiwaczy, które dawkują paliwo na zawory dolotowe. Niespalone paliwo trafia z powrotem do baku przewodem powrotnym.
W silnikach diesla z listwą wtryskową Common Rail, a także w silnikach benzynowych z bezpośrednim wtryskiem paliwa, pompa paliwa dostarcza paliwo pod niskim ciśnieniem do pompy wtryskowej. Następnie paliwo pod wysokim ciśnieniem jest kierowane do listwy wtryskowej i wtryskiwaczy wtrysku bezpośredniego.

Jak zbudowana jest pompa paliwa w samochodzie?

Typowa pompa paliwa składa się z takich elementów, jak:
• Wirnik – jak w silniku elektrycznym. Kiedy dociera do niego zasilanie, obraca się. Na wirniku zamontowana jest łopatka, która się obraca wraz z wirnikiem. Powstaje ruch wirowy, który powoduje zasysanie paliwa i kierowanie go do przewodu paliwowego.
Paliwo przepływając wokół wirnika, chłodzi go.
• Elementy utrzymujące wirnik w odpowiednim miejscu – łożyska, wyważenie.
• Szczotki – doprowadzające prąd do wirnika.
• Cewki dławikowe – chronią przed zakłóceniami elektrycznymi i magnetycznymi.
• Zawór zwrotny – do utrzymania odpowiedniego ciśnienia.
• Zawór nadmiarowy – do ochrony układu przed wzrostem ciśnienia paliwa.
• Obudowa.
• Podłącza przewodów elektrycznych z izolacją.

Siła pracy pompy paliwa musi być dostosowana do aktualnego obciążenia jednostki napędowej. Zatem pompa paliwa nigdy nie pracuje jednostajnie. Jeśli silnik jest bardziej obciążony (pracuje z większą prędkością obrotową), to pompa paliwa również musi tłoczyć więcej paliwa.

Typowe objawy awarii pompy paliwa w samochodzie

Trudny rozruch silnika – silnik uruchamia się z trudem
Niemożność uruchomienia silnika – akumulator jest naładowany, rozrusznik pracuje, a silnik nie chce się uruchomić
Gaśnięcie silnika podczas jazdy i zaraz po uruchomieniu
Niska moc silnika, utraca mocy, szarpanie podczas jazdy, szarpanie podczas dodawania gazu, niska reakcja na pedał gazu. Dzieje się tak dlatego, że uszkodzona pompa paliwa nie jest w stanie zapewnić odpowiednich ilości benzyny albo oleju napędowego do aktualnego obciążenia silnika.

Warto pamiętać, że nie zawsze pompa paliwa jest winna.
Pierwszym podzespołem, który należy sprawdzić, jest przekaźnik pompy paliwa.
Drugi podzespół, który należy sprawdzić, to filtr paliwa. Zapchany filtr paliwa również może być przyczyną powyższych problemów.

Przyczyny uszkodzenia pompy paliwa

Pompa paliwa zużywa się przede wszystkim w starszych autach, na skutek zużycia eksploatacyjnego. Przyjmuje się, że pompa paliwa może się zepsuć po przejechaniu 250 – 400 tys. km, w zależności od auta.
Jedną z przyczyn, która przyspiesza zużycie pompy paliwa, jest ciągła jazda na rezerwie. Mała ilość paliwa w baku powoduje, że pompa nie jest odpowiednio chłodzona. Dodatkowo w baku może powstawać korozja.
Typowe przyczyny awarii pompy paliwa to uszkodzone połączenia elektryczne (problemy z uziemieniem, zbyt niskie napięcie, przegrzane styki, uszkodzenia mechaniczne przewodów elektrycznych), zużycie mechaniczne albo zanieczyszczenie pompy korozją i brudem z wnętrza zbiornika paliwa.

Przed montażem zbiornika paliwa warto zawsze dokładnie wyczyścić bak.
Jak dbać o pompę paliwa? Warto regularnie stosować specjalne środki do czyszczenia układu paliwowego (usuwające wodę z baku) i czyszczące układ paliwowy. Poza tym warto tankować większe ilości paliwa.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.