
Automatyczne skrzynie biegów wymagają regularnej wymiany oleju przekładniowego – zgodnie z zaleceniami producenta, albo zgodnie z zasadami uniwersalnymi (wymiana oleju przekładniowego co 60 – 80 tys. km plus wymiana filtra automatycznej skrzyni biegów). Czy sama dynamiczna wymiana oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów wystarczy? Czy też warto stosować dodatkowy środek czyszczący, który ma na celu usunięcie ze skrzyni złogów i starego oleju przekładniowego?
Nie ma czegoś takiego, jak olej przekładniowy na całe techniczne życie skrzyni/samochodu. Choć niektórzy w to wierzą. Chyba, że okres eksploatacji samochodu to 4 – 5 lat. Wtedy ta zasada się sprawdzi. Do końca gwarancji, może jeszcze rok, a potem na złom.
Utrata mocy, szarpanie przy zmianie biegów, większe zużycie paliwa…
…szum ze skrzyni biegów, problemy z właściwą zmianą, zapalenie się kontrolki skrzyni biegów na desce rozdzielczej, silne szarpanie podczas zmiany biegów w niskich temperaturach (zimą) – to typowe problemy, związane z pracą automatycznej skrzyni biegów, w której zestarzał się olej przekładniowy. Olej traci swoje właściwości i jest to proces nieuchronny. Podobnie zużywa się filtr automatycznej skrzyni biegów.
Olej przekładniowy może również zostać przegrzany, kiedy auto z automatem jest katowane sportową jazdą, właściciel samochodu ciągnie przyczepę, albo jeździ po bezdrożach, gdzie koła się często ślizgają, żeby móc wyjechać z nierówności.

Jak usunąć stare osady z automatycznej skrzyni biegów?
Standardowa metoda to oczywiście, dynamiczna wymiana oleju przekładniowego. Standardowa wymiana polega na tym, że olej ze skrzyni się usuwa, a wlewa świeży. W tym przypadku, z automatu nie wyleci cały stary olej i zostaną także złogi (zanieczyszczenia).
Dlatego jedyną, zalecaną metodą wymiany oleju w automatycznej skrzyni biegów jest metoda dynamiczna. Na czym ona polega? Na zastosowaniu płukania pod ciśnieniem. Skrzynia jest płukana za pomocą świeżego oleju przekładniowego, co pozwala usunąć stary olej i usunąć złogi. To oczywiste, że wymiana dynamiczna jest droższa od statycznej.
Dlaczego? Do samej skrzyni potrzeba wlać ok. 7 – 8 l oleju przekładniowego ATF. Przy wymianie dynamicznej potrzeba kolejne 6 – 7 litrów do płukania skrzyni. I do tego – specjalne urządzenie, które nadaje olejowi ciśnienie. Koszt wymiany dynamicznej jest zatem o wiele większy, niż wymiany statycznej.
Ale, zdaniem specjalistów, sama dynamiczna wymiana oleju przekładniowego, to dalej za mało. Bo nawet przy jej zastosowaniu, w automatycznej skrzyni biegów mogą zostać złogi.
Skuteczna dynamiczna wymiana oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów – tylko ze środkiem czyszczącym ATF Cleaner?
Dlatego też niektóre warsztaty, specjalizujące się w dynamicznej wymianie oleju przekładniowego w automatycznych skrzyniach biegów, stosują w procesie wymiany dodatkowe środki czyszczące. Są one produkowane przez kilkanaście firm jako środki czyszczące do ATF, albo najkrócej, jako ATF Cleaner.
Zadaniem tychże środków jest rozpuszczanie starych osadów, znajdujących się w automatycznej skrzyni biegów. Potem są one zlewane razem z olejem.
Niewypłukanie do końca osadów ze skrzyni (nawet po dynamicznej wymianie oleju) sprawi, że nowy olej przekładniowy ATF ulegnie przyspieszonej degradacji. W oleju będzie też tworzyć się szlam.

Płukanka do automatycznej skrzyni biegów ATF Cleaner – czy warto?
Naszym zdaniem – warto. Każdy układ powinien być dokładnie wyczyszczony z zalegających w nim zanieczyszczeń (szlamów, osadów, nagaru itd.). Dlatego na łamach naszego portalu motoryzacyjnego często można było znaleźć artykuły o płukankach do silnika albo płukankach do układu chłodzenia.
Są oczywiście osoby (nie tylko anonimowi internetowi krzykacze, bo i doświadczeni mechanicy), którzy odradzają stosowanie takich środków. Nie tylko płukanek do skrzyni biegów, ale i płukanek do silnika. Naszym zdaniem – warto. Zastosowanie płukanki zwiększy koszt wymiany oleju w niewielkim stopniu, za to cała skrzynia biegów zostanie dokładnie wyczyszczona.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ