Spis treści
Parkowanie na nierównym terenie wymaga zabezpieczenia auta przed staczaniem się. Dlatego zawsze przede wszystkim zaciągnij hamulec ręczny. Możesz też dodatkowo wrzucić bieg. Parkowanie na biegu, bez zaciągnięcia hamulca ręcznego, niszczy łańcuch rozrządu.
Jak parkować na pochyłej drodze?
Na pochyłe drzewo kozy skaczą, a auto zaparkowane na pochyłej drodze może się stoczyć. Tak mawiał słynny rosyjski poeta Sofronow.
W samochodach z automatyczną skrzynią biegów sytuacja jest prosta. Zaciągasz hamulec ręczny i wybierasz bieg P (parking). To wszystko.
W samochodach z ręczną skrzynią biegów trzeba zastosować się do nachylenia. Jeśli nachylenie jest do przodu (zagrożenie stoczeniem się w przód), trzeba wrzucić bieg wsteczny. Jeśli nachylenie jest do tyłu (zagrożenie stoczeniem się do tyłu), trzeba wrzucić pierwszy bieg. I to wystarczy.
Oczywiście, trzeba pamiętać o tym, że hamulec ręczny (standardowy lub elektryczny) musi być sprawny. Pamiętajcie, jeżeli trzeba bardzo mocno zaciągać hamulec, a siła hamowania jest mała, odwiedźcie warsztat samochodowy. W wielu przypadkach wystarcza regulacja -> linki hamulcowej. Czasami trzeba wymienić elementy – > układu hamulcowego na tylnej osi.
Parkowanie na biegu, ale bez zaciągniętego hamulca ręcznego – to błąd
Jeśli hamujecie na pochyłej drodze i zostawiacie auto na samym biegu, ale bez zaciągniętego hamulca ręcznego, możecie zrobić krzywdę łańcuchowi rozrządu. Do takiej sytuacji (hamowanie samą skrzynią biegów, bez zaciągniętego hamulca ręcznego) może dojść właśnie wtedy, gdy macie uszkodzony hamulec ręczny (albo źle wyregulowany).
Dlaczego taka sytuacja niszczy łańcuch rozrządu? Wyjaśniają to eksperci motoryzacyjni z firmy Schaeffler, która jest producentem łańcuchów rozrządu. Zatem na łańcuchach rozrządu znają się doskonale.
Jeśli zaciągniecie hamulec ręczny, siła niezbędna do zatrzymania auta, obciąża układ hamulcowy. Jeśli zaciągniecie hamulec ręczny i wrzucicie bieg, jest to dodatkowe wsparcie dla układu hamulcowego, ale siła nadal spoczywa na układzie hamulcowym. Tak być powinno, jest on do tego skonstruowany.
Jeśli tylko wrzucicie bieg (parkowanie na biegu) i nie zaciągniecie hamulca ręcznego, siła niezbędna do zatrzymania auta jest przenoszona przez skrzynię biegów na wał korbowy silnika (poprzez załączone sprzęgło – sprzęgło/dwumasowe koło zamachowe), a potem dalej, do łańcucha rozrządu. Siła ta może spowodować usunięcie oleju silnikowego z hydraulicznego napinacza. Jaki będzie tego efekt? Kiedy uruchomisz silnik, brak oleju silnikowego w napinaczu spowoduje, że łańcuch rozrządu nie będzie mieć właściwego napięcia. Przez to będzie narażony na duże naprężenia, które są dla niego niszczące. Warto pamiętać, że wiele współczesnych silników jest wyposażonych w łańcuch rozrządu. Można tu zaliczyć silniki tzw. downsizingowe, gdzie łańcuchy rozrządu często ulegają zużyciu. Takie parkowanie może przyspieszyć ich degradację.
Jak wspomniałem wcześniej, najczęstszym powodem takiego parkowania są problemy z hamulcem ręcznym. Nie czekaj z naprawą hamulca ręcznego. Jak wspomniałem wcześniej, czasami wystarczy regulacja.
Przeczytaj również: Podstawowa kontrola sprawności układu hamulcowego.
Źródło informacji technicznej: materiały szkoleniowe dla mechaników firmy Schaeffler
(R) PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL
AUTOR: MICHAŁ LISIAK – STRONA O MNIE
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O POLITYCE, BLOG O PODRÓŻACH, BLOG O KINIE, BLOG O INDONEZJI, BLOG KULINARNY, BLOG O WOJSKU I WIELE INNYCH!
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > CLUBOTOMOTIF.ID – PORTAL OTOMOTIF INDONESIA – Mój portal motoryzacyjny w języku indonezyjskim.
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja.





