Zaraz po zakupie samochodu używanego powinno się wykonać szereg czynności, które pozwolą zachować auto w idealnym stanie technicznym przez najbliższych kilka lat. Co należy wymienić po zakupie auta używanego?

Takie manewry przeprowadzamy wtedy, gdy dokonaliśmy dobrego zakupu, auto jest w miarę wartościowe i planujemy nim jeździć przez najbliższe 5 lat. Jeśli kupiliśmy zdechlaka za 2 tysiące, którym zamierzamy przebiedować przez rok do lepszych czasów, to wymieniamy w nim co najwyżej olej silnikowy razem z filtrem i filtr powietrza.
Musimy być przygotowaniu na to, że w po wykonaniu niektórych czynności miłość do samochodu może nam szybko minąć. I możemy go oddać sprzedawcy. Najczęściej tak dzieje się po wymianie oleju silnikowego i zastosowaniu płukanki. Dlaczego? Nieuczciwy sprzedawca mógł stosować różne chemiczne zagęszczacze do oleju silnikowego, żeby np. wyciszyć pracę jednostki napędowej, w której doszło do zatarcia panewek. Podobnie może być ze skrzynią biegów. W płynie chłodniczym również mogą znajdować się różnej maści cudowne proszki i płyny, które miały za zadanie uszczelnienie chłodnicy. Można by je sypać łopatą, z takim samym skutkiem.
Po zakupie samochodu nie przystępujemy do zakupu retrofitów świecących na niebiesko, zamiast standardowych żarówek, chińskiego audio i skórzanych dodatków do środka we wściekłym kolorze.
Stosujemy zasadę ograniczonego zaufania. Jeśli sprzedawca zapewniał nas z szerokim uśmiechem, że wymieniał olej silnikowy i rozrząd, to wierzymy mu i odwzajemniamy uśmiech. A potem, po zakupie wymieniamy olej i rozrząd.

Photo by Jo Naylor on Foter.com
Photo by Jo Naylor on Foter.com

Co powinno się wykonać po zakupie auta używanego?

1. Zastosować płukankę do silnika, a następnie wymienić olej silnikowy oraz filtr oleju.
2. Zastosować płukankę do układu chłodzenia, a następnie wlać nowy płyn chłodzący.
3. Wymienić olej w skrzyni biegów (w przypadku automatu – metodą dynamiczną, z zastosowaniem detergentu płuczącego skrzynię) oraz filtr automatycznej skrzyni biegów.
4. Wymienić płyn hamulcowy. Sprawdzić grubość tarcz i klocków hamulcowych a także kondycję elastycznych przewodów układu hamulcowego.
5. Wymienić filtr powietrza.
6. Wymienić rozrząd wraz z pompą cieczy chłodzącej (zawsze). Sprawdzić stan elementów prowadzących (rolki) i napinacza. W przypadku auta z łańcuchem rozrządu należy sprawdzić stan łańcucha, kontrolując np. ewentualną hałaśliwość jego pracy.
7. Wymienić pasek wieloklinowy.
8. Wymienić świece zapłonowe w benzyniaku. W dieslu sprawdzić stan świec żarowych.
9. Wymienić filtr paliwa.
10. Zastosować dodatki do paliwa, czyszczące układ paliwowy i usuwające wodę z baku auta (dobrane do diesla albo benzyniaka).
11. Wymienić płyn wspomagania, chybachyba że nasze auto ma elektryczne wspomaganie. Jeśli auto jest stare i zjeżdżone, to można wlać płyn z uszczelniaczem.

To podstawowe czynności mechaniczne. To nie koniec. Kolejne i bardzo ważne, to:
• Dokładnie wyprać wnętrze auta – wszystkie wykładziny w kabinie i bagażniku, a także materiał na fotelach i boczkach. Zdezynfekować tworzywa i ekrany dotykowe.
• Sprawdzić stan korozji w aucie. Sprawdzić wszystkie potencjalne miejsca ataków korozji, a następnie, w razie występowania, usunąć je. Zabezpieczyć auto przed korozją, chroniąc podwozie i progi, oraz inne elementy.
• Sprawdzić stan lakieru. Usunąć uszkodzenia, następnie zabezpieczyć lakier, np. woskiem.
• Nasmarowanie zamków, zawiasów i ograniczników, a także prowadnic foteli. Nasmarowanie łebków śrub i nakrętek, żeby nie rdzewiały.
• Nasmarowanie uszczelek i elementów gumowych smarem silikonowym.
• Nasmarowanie mechanizmu wycieraczek smarem.

213765240_6505783976114191_4155671736915127313_n

Kolejny etap, jeśli mamy siłę i ochotę, to:
• Wyczyszczenie przepływomierza powietrza.
• Czyszczenie przepustnicy (bez demontażu).
• Czyszczenie kolektora dolotowego (z demontażem) i zaworu EGR (z demontażem) przy użyciu specjalnego środka.
• Czyszczenie filtra cząstek stałych przy użyciu specjalnego środka, aplikowanego do wnętrza filtra.
• Czyszczenie turbosprężarki za pomocą specjalnego środka, bez demontażu.
• Czyszczenie i zabezpieczanie wtyczek a także styków elektrycznych oraz klem akumulatora i oczek przewodów masowych za pomocą specjalnych środków, tzw. contactcleanerów.

Na koniec zostaje nam sprawdzenie stanu zawieszenia, opon, układu jezdnego, polerowanie reflektorów, nałożenie ceramiki, polerowanie szkła, regulacja zawieszenia, sprawdzenie sprawności wieszaków układu wydechowego, sprawdzenie czy osłony silnika się trzymają…
W ten sposób praktycznie zbudowaliśmy samochód od nowa : )

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.