Jak eksploatować klimatyzację samochodową? Jak dbać o układ klimatyzacji? Jakie zasady stosować przy eksploatacji układu klimatyzacji samochodowej?

Układ klimatyzacji samochodowej to obecnie wyposażenie niemalże każdego samochodu osobowego. Klimatyzacja samochodowa ma bardzo wiele zalet. Ale, co często powtarzamy, nie ma nic za darmo. Klimatyzacja samochodowa wymaga odpowiedniej obsługi i odpowiedniego serwisowania. Stosowanie się do kilku podstawowych zasad eksploatacji układu klimatyzacji sprawi, że ten przydatny układ będzie służył bezawaryjnie, dając spore poczucie komfortu.

Warto stosować się do takich zasad, albowiem uszkodzona klimatyzacja samochodowa wymaga sporych inwestycji finansowych. Nieczyszczona klimatyzacja może być źródłem poważnych problemów zdrowotnych. Niewłaściwie eksploatowana klimatyzacja samochodowa będzie z kolei powodować zwiększone zużycie paliwa. Można tego uniknąć.

clima2

Eksploatacja klimatyzacji samochodowej – podstawowe zasady

–> W trakcie ciepłych i bardzo ciepłych dni, należy przed rozpoczęciem jazdy otworzyć wszystkie drzwi samochodu. Trzeba poczekać kilkadziesiąt sekund. Po co? W nagrzanym promieniami słońca samochodzie temperatura jest o wiele wyższa, niż na zewnątrz. Temperatura we wnętrzu auta może sięgnąć nawet 60 st. C. Po otwarciu drzwi temperatura się wyrównuje z temperaturą powietrza, a zatem może wynosić ok. 25 – 30 st. C. A to oznacza, że klimatyzacja samochodowa będzie znacznie mniej obciążona podczas pracy. Auto trzeba także wywietrzyć, albowiem nagrzane słońcem tworzywa sztuczne mogą wydzielać różne, nieprzyjemne wonie.

–>Układ klimatyzacji samochodowej powinien pracować minimum 15 minut w ciągu tygodnia. Jest to niezbędne, albowiem w trakcie pracy układu klimatyzacji, smarowany jest kompresor klimatyzacji. Kompresor jest smarowany przez olej mineralny, który krąży w układzie razem z czynnikiem chłodniczym. Podsumowując, układ klimatyzacji należy uruchamiać w trakcie całego roku.

–>Po włączeniu klimatyzacji samochodowej, trzeba ją ustawić tak, aby temperatura we wnętrzu auta była niższa maksymalnie o 8 stopni C od temperatury na zewnątrz. Taka różnica jest bezpieczna dla zdrowia człowieka. W przeciwnym razie można doprowadzić do szoku termicznego i na przykład, przeziębienia. To nie wszystko…
–>Dziesięć minut przed końcem podróży należy wyłączyć klimatyzację w aucie, albo stopniowo zwiększać temperaturę. To również jest niezbędne, aby uniknąć szoku termicznego i na przykład, przeziębienia.
–>Nieczyszczona klimatyzacja jest źródłem szkodliwych bakterii i wirusów, mogących wywołać wiele chorób. Klimatyzacja musi być regularnie czyszczona. Można to robić samodzielnie, co kilka miesięcy, przy użyciu prostego środka do dezynfekcji klimatyzacji.
–>Raz na dwa lata należy przeprowadzić porządny serwis klimatyzacji, wraz z uzupełnieniem poziomu czynnika chłodzącego oraz ozonowaniem układu klimatyzacji.
–>W przypadku zauważenia niskiej skuteczności działania klimatyzacji, należy jak najszybciej odwiedzić warsztat. Może to oznaczać wycieki czynnika chłodzącego.
–>Raz na dwa lata należy wymienić filtr – osuszacz układu klimatyzacji.
–>Raz na rok należy wymienić filtr kabinowy (przeciwpyłkowy).
–>Zaraz po zakupie auta używanego, należy odwiedzić serwis i przeprowadzić serwisowanie klimatyzacji. Jest to o tyle ważne, że nieuczciwi handlarze mogli wprowadzić do układu klimatyzacji inny gaz, niż przeznaczony do stosowania w klimatyzacji. Na przykład propan butan.
–>Warto pamiętać, że serwisowanie klimatyzacji w nowych autach może być bardzo drogie. To ze względu na bardzo wysokie ceny nowego czynnika chłodzącego. Uzupełnienie czynnika może kosztować od kilkuset do 1000 zł.
Już niebawem wiosna, co oznacza, że kierowcy będą znacznie częściej korzystać z klimatyzacji. Dlatego warto znać powyższe zasady i stosować się do nich regularnie.
clima4

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.