
Jazda po zmroku w naszym kraju to męczarnia. Zwłaszcza w trakcie jesieni i zimy, kiedy to zmrok zapada bardzo wcześnie. Powodem jest to, że duża część samochodów oślepia innych kierowców. Dlatego Policja rozpoczęła akcję „Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo”. Jak zadbać o przednie reflektory w samochodzie, żeby nie oślepiać innych i nie dostać mandatu?
Dlaczego samochody w Polsce oślepiają innych kierowców po zmroku?
Jest kilka powodów tego stanu rzeczy.
• Źle wyregulowane światła, które świecą za wysoko.
• Niereagowanie na awarie. Często można spotkać auta, w których w jednym reflektorze świecą standardowe światła „mijania”, a w drugim światła „długie”.
• Stosowanie mocniejszych żarówek, niż jest to dozwolone. Na przykład 100 W zamiast 55W.
• Montowanie niedopuszczonych przez prawo źródeł światła, zamiast standardowych żarówek halogenowych, które naśladują żarniki ksenon. To żarniki HID. Pozbawione standardowego wyposażenia dla prawdziwych ksenonów, czyli układu oczyszczania klosza reflektora, bardzo mocno oślepiają.
• Montowanie retrofitów LED w miejsce żarówek halogenowych. Problem polega na tym, że oślepiają te tanie, kupowane najczęściej na chińskich portalach. Część z nich oślepia, a część z kolei jest tak słaba, że po zmierzchu kierowca jedzie po omacku. Są też bardzo dobre retrofity LED, ale są zabronione przez prawo. Dopuszczono co prawda stosowanie retro fitów w kilku nowych modelach aut, jednak droga do uzyskania homologacji jest długa.
• Nieumiejętność dostosowywania odpowiedniego oświetlenia do warunków na drodze. Czyli np. ciągła jazda na światłach tzw. „długich”.
• Awarie systemów automatycznego sterowania światłami w samochodzie – np. czujnika zmierzchu.
• Nie sposób nie zauważyć, że czasami oślepiają także światła całkowicie wykonane w technologii LED, montowane w nowych autach.

Problem jest także z autami, które są niedoświetlone. Co to powoduje?
• Jazda z zużytymi kloszami, które utrudniają przepływ strumienia światła.
• Jazda w trakcie deszczu lub zamglenia na światłach DRL – LED do jazdy dziennej.
• Montowanie w samochodzie tandetnych DRL z chińskich portali, które świecą słabiej, niż kot oczami w nocy.
• Jazda z uszkodzonymi reflektorami, wykonanymi w technologii LED, w których stopniowo wypalają się kolejne moduły, albo robi się tzw. dyskoteka (poszczególne diody mrugają).
By Ralf Roletschek (talk) – Fahrradtechnik auf fahrradmonteur.de – Own work, FAL, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=15138125
Jak zadbać o przednie reflektory w samochodzie?
W trakcie akcji na pewno będą sprawdzane przede wszystkim przednie światła, bo one są najważniejsze. Jednak pamiętaj także o tym, żeby co pewien czas włączyć wszystkie światła w aucie i sprawdzić, czy gdzieś nie przepaliła się żarówka.
Jeśli Twój samochód jest wyposażony w specjalny system ostrzegawczy Canbus, o przepalonej żarówce poinformuje zapalona kontrolka na desce rozdzielczej. Zużyte ksenony zaczynają zmieniać barwę światła.
Jak dbać o światła zewnętrzne w samochodzie?
• Jeśli Twoje światła parują od wewnątrz – powodem jest wilgoć, dostająca się do wnętrza reflektora. Sprawdź osłony gumowe albo osłony z tworzywa, które znajdują się w tylnej części reflektora.
• W starszych samochodach klosze żółkną i spada przejrzystość reflektorów. Przez to, pomimo sprawnych żarówek, efektywność świecenia jest coraz mniejsza. Jak to naprawić? Przepoleruj reflektor specjalną pastą.
• Zrezygnuj z montażu mocniejszych żarówek niż zalecane (55W). Wypalisz odbłyśniki.
• Jeśli odbłyśniki w reflektorze są uszkodzone – kup nowe albo oddaj je do regeneracji.
• Zrezygnuj z HID i retrofitów LED.
• Ustaw przednie reflektory tak, żeby nie oślepiały innych. Pokrętło do regulacji wysokości świecenia reflektorów znajduje się na desce rozdzielczej.
• Zadbaj o sprawny układ oczyszczania szyb w reflektorach ksenon.
• Wymieniaj ksenony parami.
• Nie stosuj idiotycznych kolorów żarówek przednich, nie wyklejaj reflektorów specjalnymi, kolorowymi foliami.
• Nie montuj tanich świateł do jazdy dziennej. Oszczędność energii będzie nikła, tak samo, jak oświetlenie Twojego auta.
• Jeśli reflektory wykonane w technologii LED przerywają albo przestają świecić – oddaj je do regeneracji.
Przeczytaj również: Dlaczego reflektory parują?
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ