Zakup samochodu hybrydowego to nie tylko radość, dzięki niższym wydatkom na paliwo. To także konieczność wykonywania czynności serwisowych. W tym, między innymi, wymiany oleju przekładniowego w skrzyni automatycznej. Zaleca się, aby wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów auta hybrydowego była częstsza, niż w standardowej „spalinówce” wyposażonej w automatyczną skrzynię biegów.

Istnieje kilka rodzajów napędów hybrydowych. Nie będziemy ich tutaj wymieniać. W każdym razie napęd hybrydowy składa się z silnika spalinowego (najczęściej benzynowego, wyjątkiem są Francuzi, którzy kombinowali z dieslem) oraz silnika, albo silników elektrycznych. Źródłem napędu może być:
* silnik spalinowy;
* silnik elektryczny, na krótkich trasach, z ograniczoną prędkością (zazwyczaj do 50 km/h);
* tylko silnik elektryczny. W tym rozwiązaniu silnik spalinowy służy jedynie do napędzania prądnicy, aby ładować baterie, z których zasilany jest silnik elektryczny;
* obydwa silniki równocześnie. W tym rozwiązaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy. Przykładem może być Honda Insight, jedna z pierwszych hybryd, która zadebiutowała zaraz po Toyocie Prius pierwszej generacji. W Hondzie Insight silnik elektryczny był zamontowany na wale korbowym silnika. Zastępował rozrusznik. Przy dużych obciążeniach (jazda z większą prędkością) wspomagał silnik spalinowy.

Napęd na koła przekazywany jest za pomocą przekładni automatycznej. Najczęściej stosuje się przekładnie bezstopniowe CVT (z pasem transmisyjnym albo z łańcuchem) lub przekładnie planetarne.

Photo by thienzieyung on Foter.com / CC BY
Photo by thienzieyung on Foter.com / CC BY

Automatyczna skrzynia biegów w hybrydach wymaga częstszej wymiany oleju przekładniowego – dlaczego?

Automatyczna skrzynia biegów, zastosowana w aucie z napędem hybrydowym poddana jest większym przeciążeniom. Skrzynia przenosi moment obrotowy silnika elektrycznego i spalinowego (za wyjątkiem hybrydy, w której silnik spalinowy służy tylko do napędzania prądnicy do ładowania baterii). Przez to jest bardziej obciążona, pracuje w wyższej temperaturze, a to ma wpływ na szybsze zużywanie się oleju przekładniowego.

Automatyczne skrzynie biegów, stosowane w autach hybrydowych, mają nieco inną konstrukcję niż ich odpowiedniki, stosowane w autach ze standardowymi silnikami spalinowymi. Np. ma w nich przemiennika momentu obrotowego/konwertera hydrokinetycznego. Standardowa skrzynia biegów, stosowana w aucie z silnikiem spalinowym, zazwyczaj wykorzystuje ok. 10 – 11 l oleju przekładniowego. Tymczasem skrzynia stosowana w hybrydzie ma zazwyczaj ok. 2 l oleju przekładniowego mniej.

Jak doskonale wiadomo, olej przekładniowy chłodzi skrzynię i odbiera z niej zanieczyszczenia (ścier), które powinny zostać zatrzymane przez filtr automatycznej skrzyni biegów. Jeśli oleju jest mniej (jak w hybrydach), olej szybciej się nagrzewa, a poza tym szybciej ulega zabrudzeniu.

Photo by Images by John 'K' on Foter.com / CC BY-NC-ND
Photo by Images by John 'K’ on Foter.com / CC BY-NC-ND

Gdzie wymienić olej przekładniowy w aucie hybrydowym?

Czy wymianę oleju przekładniowego w aucie hybrydowym, można przeprowadzić w dowolnym warsztacie samochodowym? Nie.
Jakiekolwiek czynności serwisowe albo naprawcze, wykonywane przy aucie z napędem hybrydowym, mogą być przeprowadzane tylko przez mechaników/diagnostów, posiadających odpowiednie uprawnienia do pracy z instalacjami elektrycznymi do 1000V (1kV).
Takie uprawnienia są możliwe do uzyskania po specjalnych szkoleniach, zakończonych egzaminem. Uprawnienia są nadawane na okres 5 lat.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.