Obecnie w salonach dominują samochody z napędem hybrydowym. Niemal każdy z nich łączy silnik benzynowy, silnik elektryczny, automatyczną skrzynię biegów (obecnie najczęściej bezstopniową CVT) i baterię litowo – jonową. W najnowszych autach można ładować baterię z gniazdka. Ale wcześniej produkowano także hybrydy z silnikami diesla. Przykładem mógł być francuski Peugeot 508 RXH.
Napęd hybrydowy ma na celu zmniejszenie zużycia paliwa, wspomaganie silnika spalinowego (także poprzez rozruch, generowany przez silnik elektryczny) przy większych obciążeniach, a w najnowszych autach także wyręczanie silnika spalinowego na krótkich trasach, z niewielką prędkością (w domyśle – w mieście).
Ze względu na bardzo rygorystyczne przepisy dotyczące emisji spalin, obecnie z salonów samochodowych znikają diesle i ostatnie, wolnossące oraz downsizingowe benzyniaki. Zastępują je samochody z napędem hybrydowym. Część z tych hybryd to hybrydy PHEV, w których baterię można ładować ze standardowego gniazdka 230V, albo z szybkiej ładowarki. Dzięki większym bateriom auto hybrydowe może przejechać nawet do 30 – 40 kilometrów w trybie elektrycznym, co większości użytkowników wystarcza do kilku tras miejskich.
We wszystkich hybrydach stosowane są silniki benzynowe.
Hybryda z silnikiem diesla
Nim jeszcze zaczął się ekologiczny atak na samochody z silnikami diesla, Francuzi stworzyli samochody hybrydowe z silnikiem wysokoprężnym.
Za przykład posłuży nam Peugeot 508 RXH.
Napęd hybrydowy w Peugeot 508 RXH składał się z następujących elementów:
• Silnika wysokoprężnego 2,0 HDi o mocy 163 KM (300Nm) przekazującego napęd na przednią oś.
• Silnika elektrycznego o mocy 37KM (200 Nm) załączającego napęd na tylną oś.
• Przekładni automatycznej ET6 – 6 biegowej.
• Akumulatorów (ważących kilkadziesiąt kg) zamontowanych w tylnej części auta.
Akumulatory z racji niewielkiej pojemności, pozwalały na jazdę w trybie EV tylko na dystansie do 4 kilometrów i z prędkością do 70km/h.
Silnik elektryczny wykorzystywany był do wspomagania silnika spalinowego – np. podczas ruszania i przyspieszania, załączany był napęd na tylną oś. Ponadto jednostka elektryczna pozwalała zwiększyć dzielność auta na drogach niskiej jakości, będąc pewną alternatywą dla napędu 4×4.
Był to prekursor tego, co obecnie jest modne w autach typu SUV, gdzie w razie potrzeby, napęd (z silnika spalinowego, za pośrednictwem przekładni kątowej) za pomocą sprzęgła Haldex załączany jest na tylną oś.
Czy hybryda diesla z silnikiem elektrycznym się sprawdziła?
W końcu silnik diesla sam w sobie jest oszczędny.
Czy w wersji z silnikiem elektrycznym okazał się jeszcze bardziej oszczędny?
Nietrudno się domyślić, że nie.
Założenia były piękne. Zgodnie z nimi średnie spalanie Peugeota 508 RXH miało wynosić 4,1 l / 100 km. Gdyby to było realne, to nawet dziś, przy bardzo wysokich cenach oleju napędowego, takie auto byłoby uwielbiane przez właściciela. W końcu to duże i ładne rodzinne auto.
Auto było dość popularne, zatem niejeden dziennikarz motoryzacyjny
https://www.facebook.com/motorewia.ml/?locale=pl_PL
miał okazję się nim przejechać w trakcie testów.
Sprawdziłem. Średnie spalanie, jakie udawało się uzyskać osobom testującym francuski pojazd dochodziło do 7 litrów. Zatem (moim zdaniem) ten cały napęd hybrydowy okazał się jedną wielką klapą.
Co do samej oceny auta, to jest ona zgodna z zasadą „jeden rabin powie tak, drugi rabin powie nie”. Jeśli jeden rabin dostał auto do testów z parku prasowego, to nie mógł o nim napisać nic złego. Bo innego auta już by nie dostał. Jeśli inny rabin pozyskał auto z własnego źródła, to już mógł napisać o samochodzie trochę więcej prawdy.
Ja Peugeotem 508 nie jeździłem, zatem poprzestanę tylko na negatywnej ocenie zastosowanego napędu hybrydowego, czyli połączenia diesla z silnikiem elektrycznym, napędzającym tylną oś w określonych sytuacjach.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong