W Twoim samochodzie doszło do uszkodzenia zderzaka w trakcie kolizji lub nieostrożnego parkowania? Zastanawiasz się, czy zamontować nowy zderzak czy też poddać zderzak naprawie? Wszystko zależy od kosztów. Musisz porównać, co będzie dla Ciebie tańsze. W artykule porównam przykładowe ceny nowych zderzaków i koszt naprawy. Opiszę też, jak przebiega naprawa zderzaka krok po kroku.
Kiedy doszło do uszkodzenia Twojego zderzaka w samochodzie, musisz najpierw oszacować koszt jego naprawy i porównać go z kosztem zakupu nowego zderzaka.
Ile kosztuje naprawa zderzaka?
Zderzaki naprawia się metodą spawania tworzywa. Metodę opiszę w dalszej części artykułu. Naprawa zderzaka u specjalisty kosztuje obecnie ok. 200 zł za małe uszkodzenie i ok. 1000 złotych za duże, na przykład poważne wgniecenie.
Ile kosztuje samodzielna naprawa zderzaka?
Pójdźmy całkowicie po kosztach.
Najtańszą zgrzewarkę do tworzywa kupisz na chińskim Aliexpress za ok. 20 zł z przesyłką.
Do naprawy potrzebujesz jeszcze:
– kompletu podstawowych narzędzi, żeby zderzak zdemontować i zamontować z powrotem;
– opakowania szpachli lub dwóch opakowań, żeby móc pokryć nierówności po spawaniu tworzywa;
Za jedno opakowanie szpachli zapłacisz ok. 20 zł.
– opakowania lakieru w kolorze nadwozia. Zapłacisz za niego ok. 35 zł. -> Gdzie znaleźć kod koloru lakieru samochodowego?
– opakowania lakieru bezbarwnego. Zapłacisz za niego ok. 35 zł.
– zakup pistoletu lakierniczego za ok. 30 zł
– wypożyczenie kompresora do pistoletu lakierniczego
– dodatkowych materiałów: pasty polerskiej, tarcz ściernych, szlifierki itd.
– materiałów do odtłuszczania.
Zmieścisz się w kwocie 250 złotych. Taka ilość materiału pozwoli Ci naprawić bardzo duże uszkodzenie albo kilka małych.
Koszt naprawy pójdzie w górę, jeśli będzie trzeba zamontować nowe zaślepki, atrapki, nowe lampy przeciwmgielne lub Led, jeśli uległy uszkodzeniu. Na pewno będą potrzebne nowe spinki do dolnej osłony chłodnicy (możesz zastosować oryginalne albo uniwersalne spinki). Warto też zastosować nowe elementy mocujące.
Ile kosztuje nowy zderzak? Ile kosztuje zderzak z demontażu?
Czasami naprawa nie ma żadnego sensu. Dlaczego? Poszukałem na portalu Allegro.
• Nowy zderzak do Skoda Octavia 200 zł.
• Nowy zderzak do Golf VII 250 zł.
Kiedy zderzak jest droższy, wtedy rozważ naprawę. Na przykład wtedy, gdy…
• Nowy zderzak do Audi A4 B8 900 złotych.
• Nowy zderzak do Peugeot 3008 1200 złotych.
• Nowy zderzak do BMW X5 E70 1400 złotych.
Możesz sprawdzić też ceny części używanych. Akurat zakup używanego zderzaka w dobrej cenie się opłaca. Tylko najpierw sprawdź ceny nowych, a dopiero później używanych. Bo możesz się pomylić i zapłacić za używany więcej, niż za nowy.
• Przeciętna cena używanego zderzaka do popularnego auta zawiera się w przedziale od 200 do 400 zł.
• Do niektórych aut sprzedawane są całe pasy przednie, ze zderzakiem, atrapą chłodnicy, reflektorami zamontowanymi w zderzaku. W przypadku poważnych uszkodzeń rozważ zakup takiego zderzaka.
• Jeśli nie możesz znaleźć używanego zderzaka w kolorze, który pasuje do Twojego auta, zastanów się nad jego samodzielnym pomalowaniem.
Jak zbudowany jest współczesny zderzak w samochodzie?
Zderzak składa się z kształtownika metalowego, zamontowanego do przedniej części płyty podłogowej albo ramy, jeśli auto jest zbudowane na ramie. Zadaniem kształtownika jest utrzymanie konstrukcji całego zderzaka i w razie uderzenia, rozproszenie jego energii.
A co, co najczęściej ulega uszkodzeniu, czyli zewnętrzna powłoka zderzaka? Cały element zewnętrzny wykonany jest z tworzywa. Producenci stosują różne rodzaje tworzywa sztucznego, jak POM, PVB, EPDM itd. Odlany z tworzywa zderzak jest malowany tak, jak nadwozie. Czyli pokrywa się go lakierem podkładowym, właściwym (z kolorem bazowym) i bezbarwnym (pełniącym funkcje ochronne i nadającym połysk).
Jak naprawia się zderzak z tworzywa?
• Wgniecenia wyciąga się za pomocą -> metody PDR lub rozgrzewania za pomocą palnika. Jeśli to nie jest możliwe, to wgniecenie szpachluje się, tak samo, jak przy naprawach karoserii. Tylko stosuje się szpachlę do tworzywa.
• Pęknięcia się spawa. Tutaj kluczowe jest rozpoznanie tego, z jakiego materiału wykonany jest zderzak. Jest to ważne, bo każde tworzywo ma inną temperaturę topnienia. Dobra spawarka do tworzywa (czasami te najtańsze też) ma regulację temperatury.
• Na czym polega spawanie metalu? Stosuje się dwie metody. Pierwsza to topienie i łączenie pęknięcia od strony wewnętrznej. To się sprawdza przy małych uszkodzeniach. Druga to wtapianie w pęknięte części rozgrzanych elementów z metalu. To rozwiązanie sprawdza się przy dużych pęknięciach i ubytkach.
• Jak wypełnia się małe ubytki? Można stopić kawałek takiego samego tworzywa i wypełnić otwór. Można też wypełnić go szpachlą do tworzywa.
• Co później? Miejsce naprawy trzeba spolerować na gładko i ewentualnie powtórzyć zabieg wypełniania. Kiedy całe miejsce jest wypełnione, należy powtórzyć polerowanie. Aż do pełnej gładkości. Dalej należy pomalować zderzak farbą podkładową. Kolejny krok (po kilku godzinach) to pokrycie zderzaka lakierem bazowym, w kolorze nadwozia. Po następnych kilku godzinach miejsce naprawy należy pomalować lakierem bezbarwnym. I to jeszcze nie koniec. Po upływie doby lakier bezbarwny trzeba spolerować, aż do uzyskania połysku.
Skomplikowane? I czasochłonne. To może jednak lepiej kupić zderzak używany? Albo nowy?
Bo -> samodzielne malowanie samochodu też nie zawsze wychodzi idealnie. Zwłaszcza źle położony lakier bezbarwny potrafi zepsuć cały efekt…
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ