Układ sprzęgłowy w silnikach diesla 1,3 CDTi (sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe) ulegał szybkiej awarii po wymianie sprzęgła i DKZ. Często do awarii tychże podzespołów dochodziło już po przejechaniu zaledwie od 3 do 5 tys. km przebiegu, od czasu montażu nowego sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego. Co jest przyczyną tego problemu?

Silniki wysokoprężne 1,3 CDTi były montowane między innymi w takich samochodach jak Opel Combo, Oper Corsa C, Opel Corsa D, Opel Meriva i Opel Tigra 2.

Sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe zużywa się w każdym samochodzie. Jeśli w aucie występuje dwumasowe koło zamachowe, to zawsze wymienia się komplet (zestaw: sprzęgło plus dwumasowe koło zamachowe), nawet jeśli jeden element uległ uszkodzeniu.
Wydatek jest spory, wielokrotnie o tym pisaliśmy. Bo sprzęgło kosztuje kilkaset złotych, a najtańsze dwumasowe koło zamachowe ok. 2,000 zł). Do tego dochodzi koszt wymiany, obecnie to prawdopodobnie ok. 1000 zł. Wymiana jest droga, bo żeby wymienić sprzęgło i dwumasowe koło zamachowe, trzeba zdemontować skrzynię biegów, a także wymienić w niej olej.

Nic zatem dziwnego, że kierowca może dostać szału, jeśli okaże się, że zainwestował 4,000 zł lub więcej w auto, a po przejechaniu kilku tys. kilometrów, problem ze zużytym sprzęgłem albo dwumasowym kołem zamachowym powrócił.
Co spowodowało ten problem?

Awaria sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego w 1,3 CDTi

Problem z przyspieszonym zużyciem sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego w autach z silnikami 1,3 CDTi pojawiał się dość często. Na szczęście znalazło się jego rozwiązanie. W czym tkwił problem?
→ Pierwszym źródłem problemu było stosowanie przez mechaników starych śrub docisku. Zgodnie z zaleceniami producenta, należy zastosować nowe śruby docisku.
→ Drugie źródło problemu to dokręcenie śrub (także nowych) z niewłaściwym momentem (jaki jest określany przez producenta). To sytuacja, w której mechanik stosował klucz pneumatyczny zamiast klucza dynamometrycznego. Jeśli śruby zostały dokręcone z niewłaściwym momentem, to tarcza sprzęgłowa pracuje pod kątem. Powoduje to przyspieszone uszkodzenie wieloklinu wałka sprzęgłowego.
Moment dokręcenia śrub jest bardzo ważny. Zawiera się on w przedziale od 12 do 15 Nm i jest inny dla różnych wersji silnika (dla różnych kodów silnika 1,3 CDTi). Informacje o właściwym momencie dokręcenia znajdują się w instrukcji serwisowej układu sprzęgła i dwumasowego koła zamachowego.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.