Globalizacja sprawia, że duże koncerny samochodowe oferują różne modele na poszczególnych kontynentach. Na rynku brazylijskim sytuacja jest szczególnie ciekawa. Jest tam oferowane Uno, które w niczym nie przypomina Uno, jest Palio, które przypomina Punto 2, jest 500, które wygląda jak 500, jest Fiat Bravo, które niebawem opuści europejskie salony, Siena i bohater naszego artykułu, czyli Fiat Strada 2016.

Żeby jeszcze bardziej sytuację skomplikować, Fiat Strada pierwszej generacji oferowany był jako Fiat Ritmo… Znane brazylijskie przysłowie mówi, że pośpiech jest ojcem niedoskonałości, dlatego powoli, ale skutecznie dążymy do celu, czyli opisania naszego bohatera.

FIAT STRADA pierwszej generacji Autor: Corvettec6r/Wikipedia Commons
FIAT STRADA pierwszej generacji
Autor: Corvettec6r/Wikipedia Commons

Fiat Strada wywodzi się z rodziny Palio, co najlepiej widać, kiedy spojrzy się na auto pierwszej generacji, produkowane w latach 1998 – 2001. Wygląda jak Palio, które odcięto za kabiną kierowcy i przyspawano mu ładownię, która jest w stanie przetransportować 700kg towaru. Od samego początku samochody Fiat Strada produkowane były w Brazylii (ale także w Rosji, we Włoszech czy w Indiach).
Nas najbardziej interesuje najnowsza, czwarta generacja Fiata Strady. Na rynku meksykańskim auto, dzięki koligacji (przez niektórych zwanej mezaliansem) Fiata z firmami amerykańskimi, będzie sprzedawane jako Dodge Ram 700.

FIAT STRADA 2016 - materiały prasowe
FIAT STRADA 2016 –
materiały prasowe

Fiat Strada – mały pickup dla małego macho

Fiat Strada 2016 w wersji Adventure udowadnia, że umiejętne zastosowanie tworzyw sztucznych potrafi zdziałać cuda. Gdyby nie one, auto dalej wyglądałoby jak któraś z kolei ewolucja Palio. Wystarczyło jednak stworzyć ciekawe nadkola, optycznie powiększające koła, zaprojektować fajne zderzaki, w tym zadziorny, przedni, zintegrowany z grillem i efektownie umieszczonymi lampami przeciwmgłowymi, aby uzyskać niezwykle ciekawy efekt. Warto też zwrócić uwagę na bardzo ciekawie rozwiązaną zabudowę ładowni – od klapy, która ją zamyka, aż po bardzo ciekawe żaluzje na tylnej szybie. Całość uzupełniają relingi dachowe. Świetna robota!
Jest też wiele innych, interesujących smaczków, takich jak przednie reflektory o bardzo interesującej linii i śmiało zaprojektowane tylne lampy. Kabina pasażerska jest niewielka, dlatego pomysłowo rozwiązano problem drugiej pary drzwi – otwierają się one w przeciwną stronę, co drzwi przednie. Dzięki temu, pomimo tego, że drzwi są wąskie, można uzyskać dobry dostęp do tylnej kanapy.

FIAT STRADA 2016 materiały prasowe
FIAT STRADA 2016
materiały prasowe

Fiat Strada 2016 wygląda naprawdę atrakcyjnie, świeżo i nowocześnie. A do tego jest użyteczny, bo można załadować 702kg towaru na pakę i zabrać cztery osoby w podróż.

Wnętrze Fiata Strady

Miejsce pracy kierowcy w brazylijskim Fiacie jest przyjemne dla oka i sprawia wrażenie ergonomicznego. Podobać się może ładnie zaprojektowana, dość masywna kierownica z przyciskami do sterowania audio. Zastosowano ładne, czytelne zegary w desce rozdzielczej. Podobać się może także środkowy kokpit, w którym znajduje się ekran dotykowy o przekątnej 6.2 cala. Można sterować za jego pomocą między innymi nawigacją i klimatyzacją oraz odtwarzaczem multimedialnym. Ekran wyświetla także obraz tylnej kamery cofania. Nad ekranem znajduje się interesujący wyświetlacz, na którym umieszczono kompas a także wskaźnik nachylenia wzdłużnego i poprzecznego, który pozwoli kontrolować samochód podczas jazdy w terenie. To raczej ciekawy gadżet, trudno bowiem oczekiwać, że ktoś wybierze się tego typu samochodem na prawdziwe bezdroża. W najbogatszych wersjach oferowane są także skórzane fotele.

Auto może być wyposażone także w czujnik deszczu, czujnik zmierzchu i elektrochromatyczne lusterko, a więc niemal tak samo, jak samochody z segmentu premium. Nie zapomniano też o bezpieczeństwie – Fiat Strada posiada poduszki powietrzne kierowcy i pasażera. Poza tym wyposażono go także w ABS z EBD i system wspomagający siłę hamowania.

FIAT STRADA 2016 materiały prasowe
FIAT STRADA 2016 materiały prasowe

Napęd Fiata Strady pickup

W Polsce niestety wszystkie oferowane w salonach pickupy mają pod maską silniki Diesla. Tymczasem sercem napędu Fiata Strada jest czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik benzynowy z wielopunktowym wtryskiem o pojemności 1.8l i mocy 130KM. Jednostka może być też zasilana etanolem (wówczas moc wynosi 132KM). Auto rozpędza się do setki w 10.3 sekundy. Z silnikiem współpracuje skrzynia automatyczna, umożliwiająca także ręczną zmianę biegów, w zależności od upodobań. Zbiornik paliwa mieści 58 litrów.
Napęd przekazywany jest na obie osie, samochód posiada blokadę mechanizmu różnicowego.
Producent zastosował hydrauliczny układ hamulcowy z wentylowanymi tarczami z przodu i bębnami na tylne osi. Zawieszenie przednie wykorzystuje kolumny MacPhersona, a tylne wykorzystuje sztywną oś, zapewniającą dobre właściwości trakcyjne niezależnie od obciążenia samochodu albo przechyłu jego karoserii.

FIAT STRADA 2016 materiały prasowe
FIAT STRADA 2016 materiały prasowe

Fiat Strada porusza się na szesnastocalowych kołach, standardowe opony mają rozmiar 205/60. Auto ma 4471mm długości, 1740mm szerokości oraz 1648mm wysokości. Rozstaw osi mierzy 2753mm a prześwit – 194mm.
Fiat Strada to bardzo interesujący samochód, niestety, nie dostępny na polskim rynku. A szkoda, bo auto byłoby ciekawą alternatywą dla drogich pickupów. Byłoby bardzo ciekawą propozycją dla osób, które lubią pojeździć pod miastem, po drogach gorszej jakości. Świetnie nadawałoby się też jako pojazd dla firmy, dla małej ekipy remontowo budowlanej, dla instalatora czy weterynarza. Brazylijski rynek motoryzacyjny jest bardzo ciekawy, choć raczej mało który dziennikarz motoryzacyjny w Europie o tym pisze. Nasz portal motoryzacyjny z pewnością zajrzy do Brazylii jeszcze nie jeden raz.

FIAT STRADA 2016 materiały prasowe
FIAT STRADA 2016 materiały prasowe

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.