Magazyn Motoryzacyjny Motorewia.pl

SAMOCHODY-MOTORYZACJA-TECHNIKA MOTORYZACYJNA-FELIETONY-SAMOCHODY ŚWIATA

DIAGNOSTYKA SAMOCHODOWA TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA

Dlaczego samochód zaczął zużywać więcej benzyny albo oleju napędowego?

Co jest powodem zwiększonego zużycia paliwa przez samochód? Dlaczego samochód zaczął więcej palić? Dlaczego zwiększyło się zużycie paliwa?

Zużycie paliwa to jeden z najważniejszych parametrów, jakie mają wpływ na koszty eksploatacji samochodu. Im niższe, tym lepiej dla właściciela. Z drugiej strony trudno wierzyć w zapewnienia producentów samochodów, którzy w katalogach obiecują zużycie paliwa na poziomie, który rzadko można osiągnąć w rzeczywistej eksploatacji.

Niekiedy jednak kierowca zauważa, że samochód nagle zaczął zużywać więcej paliwa. Co może być powodem? Spójrzmy na typowe powody.

Photo on Foter.com
Photo on Foter.com

 

Dlaczego samochód zaczął zużywać więcej paliwa?

Jest wiele powodów takiej sytuacji.
Nastąpiła zmiana sposobu eksploatacji auta. Samochód, który był eksploatowany przede wszystkim na trasach, jest eksploatowany przede wszystkim w mieście i na krótkich trasach. Ten typ eksploatacji powoduje, że auto zużywa więcej paliwa. Silnik zużywa najwięcej paliwa, kiedy jest nierozgrzany. Większość tras miejskich kończy się po 2 – 3 kilometrach jazdy. Na takim dystansie silnik nie jest w stanie się rozgrzać i osiągnąć optymalnego spalania.

Zaczęto korzystać z większej ilości odbiorników prądu. Nowe audio ze wzmacniaczem? Korzystanie z ładowarki do telefonu lub laptopa, zasilanej z gniazdka zapalniczki samochodowej? Zwiększone zużycie prądu to większe obciążenie alternatora. Większe obciążenie alternatora to większe zużycie prądu.

Korzystanie z klimatyzacji samochodowej. To znacząco zwiększa zużycie paliwa. Zwłaszcza wtedy, gdy klimatyzacja jest niesprawna (nieszczelna, albo długo nie serwisowana, brakuje w niej czynnika chłodzącego) i kierowca ustawia ją na najwyższą moc. Sprężarka pracuje z pełną mocą, mimo tego efekt pracy urządzenia jest nikły. A spalanie rośnie.

Większe obciążenie auta. Więcej pasażerów, więcej ciężkich bagaży (nie toreb z zakupami, ale czegoś, co waży kilkadziesiąt kilogramów) – to zawsze zwiększa zużycie paliwa.

Większe opory powietrza. Jazda z otwartymi oknami, zamontowanie bagażnika dachowego (boxu), przewóz rowerów na bagażniku dachowym – to zwiększa opory powietrza, co ma oczywiście wpływ na zwiększone zużycie paliwa.

Większe opory toczenia – zbyt niskie ciśnienie w oponach samochodu, źle ustawiona geometria – to wszystko powoduje większe opory toczenia i zwiększone zużycie paliwa.

Zablokowanie tłoczka w zacisku hamulcowym – to usterka, która powoduje, że tłoczek hamulcowy nie cofa się po puszczeniu pedału hamulca. Przez to klocek hamulcowy cały czas trze o tarczę hamulcową, powodując bardzo duże opory toczenia. Może dojść nawet do zaspawania klocka (podstawy, po zerwaniu okładzin) z felgą. To najczęściej awaria spowodowana lekceważeniem wymiany płynu hamulcowego. Stary płyn hamulcowy nie zapewnia ochrony antykorozyjnej. I dochodzi do zardzewienia klocka.

Uszkodzony układ wtryskowy – tzw. lejące wtryskiwacze. Powodują zwiększone zużycie paliwa. Do cylindrów trafia więcej paliwa, niż jest potrzebne.

Zaburzenia w odpowiednim doborze mieszanki paliwowo – powietrznej. Mogą być powodowane przez awarię przepływomierza powietrza, masowego czujnika powietrza, albo sondy lambda (w tym przypadku następuje skokowe zwiększenie zużycia paliwa). Awaria czujników powoduje, że komputer sterujący pracą silnika nie może odpowiednio dobrać składu mieszanki (momentu otwarcia i czasu otwarcia wtryskiwaczy). Problemy z odpowiednim doborem mieszanki paliwowo – powietrznej mogą być również spowodowane niewprawnym tuningowaniem i zastosowaniem nowej mapy silnika.

Zastosowanie oleju silnikowego o niewłaściwej specyfikacji, niezgodnej z zaleceniami producenta auta. Olej jest płynną częścią jednostki napędowej. Zastosowanie oleju silnikowego o niewłaściwej specyfikacji powoduje zwiększone opory pracy jednostki napędowej. A to przekłada się na wyższe zużycie paliwa.

Termostat układu chłodzenia, zablokowany w pozycji otwartej. Po uruchomieniu silnika płyn chłodniczy krąży po dużym obiegu. To powoduje, że silnik rozgrzewa się o wiele wolniej. Przez to znacząco wzrasta zużycie paliwa.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.