Historia motoryzacji jest bardzo barwna. Można niej znaleźć pojazdy niezwykle oryginalne, ciekawe i równocześnie, bardzo rzadkie. Jednym z nich jest Ferves Ranger. To wielozadaniowe auto powstało w ilości zaledwie kilkuset egzemplarzy.
Włoska motoryzacja to nie tylko Fiat, Lancia i Alfa Romeo. To także mniej znane pojazdy, jak DR Motors, czy Ferves, o którym jest ten artykuł.
Na początek rozszyfrujmy skrót Ferves: Ferrari Veicolli Speciali (samochody specjalne Ferrari). Firma istniała w latach 1965 – 1970.
Po co powstał Ferves Ranger? Carlo Ferrari chciał zaprojektować tanie i proste konstrukcyjnie, wielozadaniowe auto, które byłoby dostosowane do jazdy miejskiej (zwrotne), zwłaszcza w ciasnych uliczkach miejskich, a także, które bez problemy wyjechałoby na gorsze drogi, a nawet na pola uprawne. Czyli: samochód dla ludzi aktywnych, albo mały, tani pojazd do pracy, dla kogoś, kto np. miał małą hodowlę, winnicę itd. Auto miało być gotowe do przewożenia 4 dorosłych i niewielkiego bagażu. Ale powstała także wersja cargo, która była przeznaczona do przewozu 2 dorosłych i 300 kg towaru.
Auto przypomina wyglądem Fiata 500. Nie bez powodu. Carlo Ferrari doszedł do wniosku, że nie ma co wyważać głową otwartych drzwi. Dlatego przy projektowaniu Ferves Ranger wykorzystał cały szereg dostępnych części: z modelu Fiat 500 (napęd, układ kierowniczy) i Fiat 600 (zawieszenie, układ hamulcowy). Stąd też duże podobieństwo do Fiata 500. Zwłaszcza jeśli chodzi o charakterystyczne, żółte okulary.
Choć auto wygląda tak, jakby miało nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego (zwłaszcza w wersji z pastelowym, pomarańczowym lakierem), to tak nie jest. Auto powstało ze stali i aluminium.
Samochód wygląda jak wanna dla dzieci na kołach. I w tym tkwi jego urok. Jest cudownie obły, za wyjątkiem prostokątnych drzwi i prostej, składanej szyby. Ferves Ranger mógł służyć jako kabriolet na słoneczne dni, albowiem jego dach jest w pełni zdejmowany. Można także opuścić przednią szybę, żeby poczuć wiatr we włosach, piasek w oczach i owady na twarzy.
Wnętrze pojazdu i miejsce pracy kierowcy także były maksymalnie uproszczone. Auto miało winylowe pokrycie siedzeń, aby były one odporne na wilgoć i zabrudzenia. We wnętrzu auta nie było żadnych „boczków”, eleganckich klamek, ani innych komfortowych wynalazków. Pomiędzy fotelem kierowcy a pedałami, znajdowało się nadkole. Nie było zatem zbytnio ergonomicznie, ani komfortowo.
Ferves Ranger powstał w niewielkiej liczbie egzemplarzy. Wyprodukowano ok. 600 szt.
Auto było dostępne w wersji z napędem na przednie i na tylne koła. W razie zakopania sie w terenie właściciel mógł auto samodzielnie wypchnąć albo przesunąć. Auto było lekkie, w wersji z napędem na tylną oś ważyło zaledwie 520 kilogramów.
Auto było napędzane przez dwucylindrowy silnik benzynowy (chłodzony powietrzem) o mocy 18 KM (35,3 Nm) i pojemności 499 cm3. Moc była przekazywana na tylne koła (albo na obie osie) za pośrednictwem czterobiegowej skrzyni manualnej. Z czasem wprowadzono pięciobiegową skrzynię manualną i blokady mechanizmów różnicowych. Niezwykły kształt auta (bardzo krótki przód i tył, koła blisko przodu i tyłu auta, ostre podcięcie przodu i tylu auta) sprawiały, że pojazd miał świetne kąty wejścia i zejścia, dzięki czemu doskonale radził sobie w terenie. Auto miało także niewielki rozstaw osi i całkiem duży prześwit.
Ferves Ranger miał 2635mm długości, 1450mm szerokości, a rozstaw osi mierzył 1335mm. Pojazd potrafił rozpędzić się do 80 km/h.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ