Prawdziwym dziełem sztuki, opracowanym przez Mazdę, był ponadczasowy model 323F BA.
Wielbiciele Mazdy do tej pory czekają na jego stuprocentowego następcę. Mazda 3 I w dużym stopniu zasługuje na miaro następcy kultowego 323 F BA. Choć jest piękna, to jednak nie tak oryginalna, jak 323F BA.
Równocześnie Mazda 3 I to jeden z najciekawszych kompaktów, jakie można spotkać na polskim rynku aut używanych. Pomimo tego, że Mazda 3 I jest dość mocno spokrewniona z Fordem Focusem, to niezawodnością i urodą bije go na głowę. Niewielkie problemy z korozją – to wszystko, czego można się tutaj bać.
Mazda 3 I – wszystko zależy od wyboru silnika
Nietradycyjnie zaczniemy od wersji silnikowej, bo jej wybór to klucz do zadowolenia z samochodu. Dwulitrowy silnik Diesla MZR-CD to prezent dla wroga albo nielubianej teściowej. Niech rwie pozostałe włosy z głowy, jeśli po raz kolejny zapcha się filtr DPF i podskoczy poziom oleju, niech bierze pożyczkę, kiedy rozciągnie się łańcuch rozrządu i niech sprzedaje ostatnią działkę pod miastem, jak przyjdzie czas na wymianę wtryskiwaczy. Dobrze jej tak! Mniejszy Diesel o pojemności 1.6 litra też potrafi zrujnować domowy budżet.
Strzałem w dziesiątkę jest Mazda 3 I z silnikiem benzynowym 1.6l o mocy 105KM. To jednostka, do jakich Japończycy przyzwyczaili swoich klientów. Jest niezawodna, oszczędna (średnie spalanie ok. 7 l / 100km) i w miarę dynamiczna. Auto rozpędza się do setki w 11 sekund, a silnik dobrze sobie radzi podczas jazdy po autostradach. Do tego wyposażony jest w łańcuch rozrządu (co ciekawe, nie rozciąga się, jak ten, stosowany w Dieslu). Nic tylko zmieniać filtry, świece zapłonowe i lać dobry olej, w zamian za co jednostka odwdzięcza się długą i bezawaryjną pracą. W autach, które przekroczyły 180 tys. kilometrów przebiegu, trzeba liczyć się z koniecznością inwestycji kilkuset złotych w cewki zapłonowe (70 zł tani zamiennik, 170 zł japońska cewka dobrej jakości) oraz w nowy katalizator (tu tanim rozwiązaniem będzie zakup katalizatora uniwersalnego).
Dobre są także pozostałe silniki benzynowe. Podstawowa jednostka 1.4 generuje moc tylko 80KM. Tyle wystarczy do poruszania się po mieście, ale do jazdy po autostradzie – już za mało. Mazda była też wyposażana w dwulitrowy silnik o mocy 150KM, ale do napędu kompaktu nie jest potrzebna aż tak mocna jednostka. Kompakt to niedrogi samochód do codziennej eksploatacji, może być w miarę dynamiczny, ale ma być przede wszystkim oszczędny.
Skoro ma być oszczędny, to warto wybrać Mazdę 3 I ze standardową manualną skrzynią biegów. Jedyne, co trzeba w niej zrobić, to wymienić olej przekładniowy co każde 100 tysięcy kilometrów.
Mazda 3 I – Japońska dama o oryginalnej urodzie
Auto ma atrakcyjne i zgrabne nadwozie. Znaki rozpoznawcze tego modelu to pięcioramienny grill z umieszczonym pośrodku logo, mocne przetłoczenia na masce, łączące boki grilla z przednimi słupkami, a także piękne tylne lampy, z charakterystycznego, bezbarwnego tworzywa.
Auto produkowane było w pięciodrzwiowych wersjach sedan i hatchbak. Sedan wydaje się ładniejszy, dzięki ładnemu spojlerowi w górnej części bagażnika a także dzięki ciekawej linii bocznej, w której uwagę zwraca sposób poprowadzenia dachu oraz ciekawy kształt tylnych drzwi.
Auto zadebiutowało w 2003 roku i było produkowane do 2009 roku. W 2006 roku producent przeprowadził facelifting.
Mazda 3 I w wersji sedan ma 4529mm długości (4506mm po faceliftingu), 1755mm szerokości i 1456 mm wysokości. Hatchback jest nieco krótszy: 4485mm. Rozstaw osi w obu wersjach wynosi 2639mm. Hatchback oferuje bagażnik o pojemności 340l (1272l po złożeniu siedzeń), a sedan wyposażony jest w bagażnik o pojemności 413l. W testach Euro NCAP auto otrzymało cztery gwiazdki.
Przyjemne i przestronne wnętrze japońskiej trójeczki
Mazda 3 I może pochwalić się przestronnym, wygodnym i dobrze wyposażonym wnętrzem. Wszystko wykończone jest z iście japońską dokładnością, do tego zastosowano bardzo dobre materiały wykończeniowe (dobre jak na kompakt). Auto ma wygodne fotele i ładnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą, w której królują trzy potężne zegary. Ciekawie zaprojektowano także kierownicę, przyjemny i miły w obsłudze jest także środkowy kokpit, w którym znajduje się wąski wyświetlacz komputera pokładowego oraz sterowanie audio, nawiewów oraz klimatyzacji. Ładnie prezentuje się czerwone podświetlenie zegarów i przycisków.
Trójki mogą pochwalić się dobrym wyposażeniem. W większości aut obejmuje ono dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, dodatkowo także boczne kurtyny powietrzne, ABS, system stabilizacji toru jazdy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczną klimatyzację, centralny zamek, wielofunkcyjną kierownicę i całkiem niezłe fabryczne audio oraz ladne alufelgi.
Doskonałe prowadzenie i całkiem dobre amortyzowanie nierówności
Wielką zaletą trójki jest świetne prowadzenie. Auto doskonale trzyma się drogi, słucha kierowcy, a jego układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Producent z przodu zastosował kolumny MacPhersona, z tyłu pracuje oś wielowahaczowa.
Typowe awarie Mazdy 3 I
W autach z dużym przebiegiem trzeba liczyć się z koniecznością inwestycji w zawieszenie.
Przednia kolumna MacPhersona kosztuje ok. 270 złotych, łącznik stabilizatora ok. 70 złotych, tuleja wahacza ok. 40 złotych, a same wahacze od 100 do 300 złotych.
Auto jest podatne na ataki korozji. Ta pojawia się na podwoziu i na tylnej klapie, czasami także na tylnych nadkolach. Rozwiązanie? Trzeba zainwestować w profesjonalne zabezpieczenie podwozia przed korozją, a samodzielnie dbać o czystość karoserii i jej woskowanie raz na miesiąc. To wystarczy, aby skutecznie zabezpieczyć auto przed apetytem rudej.
Zdarzały się także awarie układy wspomagania kierownicy – polecane przez nas wersje benzynowe 1.4 i 1.6 wykorzystują układ hydrauliczny. Trzeba dbać o odpowiedni poziom płynu hydraulicznego i reagować na wszelakie podejrzane odgłosy (buczenie, hałasowanie itd.). mogące świadczyć o uszkodzeniu pompy. Nowy zamiennik można kupić za ok. 550 złotych, ale pompę można też regenerować. I to wszystkie, typowe problemy Mazdy 3.
Mazda 3 I to bardzo ciekawa propozycja dla osób, które chcą mieć niedrogie, ładne, ponadczasowe, wygodne, mało problemowe i przyjemne w prowadzeniu auto.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ