Prawdziwym dziełem sztuki, opracowanym przez Mazdę, był ponadczasowy model 323F BA.
Wielbiciele Mazdy do tej pory czekają na jego stuprocentowego następcę. Mazda 3 I w dużym stopniu zasługuje na miaro następcy kultowego 323 F BA. Choć jest piękna, to jednak nie tak oryginalna, jak 323F BA.

Równocześnie Mazda 3 I to jeden z najciekawszych kompaktów, jakie można spotkać na polskim rynku aut używanych. Pomimo tego, że Mazda 3 I jest dość mocno spokrewniona z Fordem Focusem, to niezawodnością i urodą bije go na głowę. Niewielkie problemy z korozją – to wszystko, czego można się tutaj bać.

MAZDA 3 HATCHBACK - Źródło materiały prasowe
MAZDA 3 HATCHBACK – Źródło materiały prasowe

Mazda 3 I – wszystko zależy od wyboru silnika

Nietradycyjnie zaczniemy od wersji silnikowej, bo jej wybór to klucz do zadowolenia z samochodu. Dwulitrowy silnik Diesla MZR-CD to prezent dla wroga albo nielubianej teściowej. Niech rwie pozostałe włosy z głowy, jeśli po raz kolejny zapcha się filtr DPF i podskoczy poziom oleju, niech bierze pożyczkę, kiedy rozciągnie się łańcuch rozrządu i niech sprzedaje ostatnią działkę pod miastem, jak przyjdzie czas na wymianę wtryskiwaczy. Dobrze jej tak! Mniejszy Diesel o pojemności 1.6 litra też potrafi zrujnować domowy budżet.

Strzałem w dziesiątkę jest Mazda 3 I z silnikiem benzynowym 1.6l o mocy 105KM. To jednostka, do jakich Japończycy przyzwyczaili swoich klientów. Jest niezawodna, oszczędna (średnie spalanie ok. 7 l / 100km) i w miarę dynamiczna. Auto rozpędza się do setki w 11 sekund, a silnik dobrze sobie radzi podczas jazdy po autostradach. Do tego wyposażony jest w łańcuch rozrządu (co ciekawe, nie rozciąga się, jak ten, stosowany w Dieslu). Nic tylko zmieniać filtry, świece zapłonowe i lać dobry olej, w zamian za co jednostka odwdzięcza się długą i bezawaryjną pracą. W autach, które przekroczyły 180 tys. kilometrów przebiegu, trzeba liczyć się z koniecznością inwestycji kilkuset złotych w cewki zapłonowe (70 zł tani zamiennik, 170 zł japońska cewka dobrej jakości) oraz w nowy katalizator (tu tanim rozwiązaniem będzie zakup katalizatora uniwersalnego).

MAZDA 3 SEDAN - materiały prasowe
MAZDA 3 SEDAN – materiały prasowe

Dobre są także pozostałe silniki benzynowe. Podstawowa jednostka 1.4 generuje moc tylko 80KM. Tyle wystarczy do poruszania się po mieście, ale do jazdy po autostradzie – już za mało. Mazda była też wyposażana w dwulitrowy silnik o mocy 150KM, ale do napędu kompaktu nie jest potrzebna aż tak mocna jednostka. Kompakt to niedrogi samochód do codziennej eksploatacji, może być w miarę dynamiczny, ale ma być przede wszystkim oszczędny.

Skoro ma być oszczędny, to warto wybrać Mazdę 3 I ze standardową manualną skrzynią biegów. Jedyne, co trzeba w niej zrobić, to wymienić olej przekładniowy co każde 100 tysięcy kilometrów.

MAZDA 3 HATCHBACK -  materiały prasowe
MAZDA 3 HATCHBACK – materiały prasowe

Mazda 3 I – Japońska dama o oryginalnej urodzie

Auto ma atrakcyjne i zgrabne nadwozie. Znaki rozpoznawcze tego modelu to pięcioramienny grill z umieszczonym pośrodku logo, mocne przetłoczenia na masce, łączące boki grilla z przednimi słupkami, a także piękne tylne lampy, z charakterystycznego, bezbarwnego tworzywa.

Auto produkowane było w pięciodrzwiowych wersjach sedan i hatchbak. Sedan wydaje się ładniejszy, dzięki ładnemu spojlerowi w górnej części bagażnika a także dzięki ciekawej linii bocznej, w której uwagę zwraca sposób poprowadzenia dachu oraz ciekawy kształt tylnych drzwi.

Auto zadebiutowało w 2003 roku i było produkowane do 2009 roku. W 2006 roku producent przeprowadził facelifting.

Mazda 3 I w wersji sedan ma 4529mm długości (4506mm po faceliftingu), 1755mm szerokości i 1456 mm wysokości. Hatchback jest nieco krótszy: 4485mm. Rozstaw osi w obu wersjach wynosi 2639mm. Hatchback oferuje bagażnik o pojemności 340l (1272l po złożeniu siedzeń), a sedan wyposażony jest w bagażnik o pojemności 413l. W testach Euro NCAP auto otrzymało cztery gwiazdki.

MAZDA 3 SEDAN  - materiały prasowe
MAZDA 3 SEDAN – materiały prasowe

Przyjemne i przestronne wnętrze japońskiej trójeczki

Mazda 3 I może pochwalić się przestronnym, wygodnym i dobrze wyposażonym wnętrzem. Wszystko wykończone jest z iście japońską dokładnością, do tego zastosowano bardzo dobre materiały wykończeniowe (dobre jak na kompakt). Auto ma wygodne fotele i ładnie zaprojektowaną deskę rozdzielczą, w której królują trzy potężne zegary. Ciekawie zaprojektowano także kierownicę, przyjemny i miły w obsłudze jest także środkowy kokpit, w którym znajduje się wąski wyświetlacz komputera pokładowego oraz sterowanie audio, nawiewów oraz klimatyzacji. Ładnie prezentuje się czerwone podświetlenie zegarów i przycisków.

Trójki mogą pochwalić się dobrym wyposażeniem. W większości aut obejmuje ono dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, dodatkowo także boczne kurtyny powietrzne, ABS, system stabilizacji toru jazdy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, automatyczną klimatyzację, centralny zamek, wielofunkcyjną kierownicę i całkiem niezłe fabryczne audio oraz ladne alufelgi.

MAZDA 3 HATCHBACK -  materiały prasowe
MAZDA 3 HATCHBACK – materiały prasowe

Doskonałe prowadzenie i całkiem dobre amortyzowanie nierówności

Wielką zaletą trójki jest świetne prowadzenie. Auto doskonale trzyma się drogi, słucha kierowcy, a jego układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny. Zawieszenie dobrze tłumi nierówności. Producent z przodu zastosował kolumny MacPhersona, z tyłu pracuje oś wielowahaczowa.

Typowe awarie Mazdy 3 I

W autach z dużym przebiegiem trzeba liczyć się z koniecznością inwestycji w zawieszenie.
Przednia kolumna MacPhersona kosztuje ok. 270 złotych, łącznik stabilizatora ok. 70 złotych, tuleja wahacza ok. 40 złotych, a same wahacze od 100 do 300 złotych.

Auto jest podatne na ataki korozji. Ta pojawia się na podwoziu i na tylnej klapie, czasami także na tylnych nadkolach. Rozwiązanie? Trzeba zainwestować w profesjonalne zabezpieczenie podwozia przed korozją, a samodzielnie dbać o czystość karoserii i jej woskowanie raz na miesiąc. To wystarczy, aby skutecznie zabezpieczyć auto przed apetytem rudej.

Zdarzały się także awarie układy wspomagania kierownicy – polecane przez nas wersje benzynowe 1.4 i 1.6 wykorzystują układ hydrauliczny. Trzeba dbać o odpowiedni poziom płynu hydraulicznego i reagować na wszelakie podejrzane odgłosy (buczenie, hałasowanie itd.). mogące świadczyć o uszkodzeniu pompy. Nowy zamiennik można kupić za ok. 550 złotych, ale pompę można też regenerować. I to wszystkie, typowe problemy Mazdy 3.

Mazda 3 I to bardzo ciekawa propozycja dla osób, które chcą mieć niedrogie, ładne, ponadczasowe, wygodne, mało problemowe i przyjemne w prowadzeniu auto.

MAZDA 3 SEDAN -  materiały prasowe
MAZDA 3 SEDAN – materiały prasowe

 

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.