Naukowcy amerykańscy z Berkeley zaprojektowali tani materiał, który skutecznie wychwytuje CO2. Jest oparty o tani polimer. Będzie można go stosować wszędzie, między innymi w układach wydechowych samochodów. Czy elektromobilność straci swój sens istnienia? Teraz nawet stare auto będzie ekologiczne.
Amerykańscy naukowcy z University of California zaprojektowali tani sposób na wychwytywanie CO2. To nowy materiał, który skutecznie wyłapuje CO2. Można go tanio wyprodukować i zminiaturyzować.
Tani sposób na wychwytywanie CO2 – melanina z dodatkami
Materiał do wychwytywania CO2 został wyprodukowany z melaniny, wzbogaconej kilkoma tanimi dodat
kami. Sama melanina w USA kosztuje ok. 40 USD za tonę.
W efekcie udało się wytworzyć materiał, który wyłapuje dwutlenek węgla CO2 z taką samą skutecznością, jak sieci metaloorganiczne. Co ważne, materiał można wyprodukować tanio i szybko.
Materiał może działać w dużej skali, czyli można go wykorzystywać w przemyśle i energetyce. A to oznacza, że niebawem polskie elektrownie węglowe mogą przestać emitować CO2, tak samo, jak przemysł. I przestaną być „nieekologiczne”. Co to oznacza? Przy zastosowaniu odpowiednich instalacji do oczyszczania spalin z pyłów, można dalej eksploatować złoża węgla.
Druga sprawa – materiał do wychwytywania CO2 można, zdaniem naukowców, zminiaturyzować. A to oznacza, że będzie można go stosować np. w kominach i w układach wydechowych samochodów.
Dzięki temu nawet stary samochód nie będzie emitować CO2.
I teraz pytanie, które pojawia się od dawna na łamach tego portalu.
Prace nad materiałem, pochłaniającym CO2, kosztowały ok. 3 mld USD i zostały sfinansowane przez amerykański departament energii.
Czy nie warto było się złożyć, na takie badania i opracować taki materiał np. z funduszy, sfinansowanych przez producentów samochodów? Ile pieniędzy zmarnowano do tej pory na elektromobilność? Także w naszym kraju, gdzie z naszych podatków dopłaca się do zakupu elektrycznego złomu od 18 do nawet 70 tys. złotych?
Czy niebawem w samochodach pojawi się nowy filtr?
Jak zastosować taki materiał do wychwytywania CO2 w samochodzie? Najprościej będzie zastosować nowy filtr w układzie wydechowym. Zapewne będzie to kolejna puszka, która powinna znaleźć się za filtrem cząstek stałych i SCR (w dieslach). Oczyszczone z sadzy i tlenków azotu spaliny trafiałyby do kolejnego filtra, aby zatrzymać CO2. Ważne, żeby filtr pozwalał na łatwą wymianę wkładu ze wzbogaconej melaniny.
Jakie spaliny emitowałby samochód, który miałby filtr cząstek stałych (teraz mają go nowe benzyniaki i diesle), SCR i filtr, wyłapujący CO2? Praktycznie, żadne.
Z pewnością można by produkować filtry do zamontowania w starszych samochodach, żeby te nie emitowały CO2.
Po co wprowadzać rewolucje, kiedy można wprowadzić ewolucje?
Nauka jest na tak wysokim poziomie, że będzie w stanie dostarczać coraz bardziej zaawansowane systemy oczyszczania spalin. Wystarczy tylko zapewnić naukowcom odpowiednie finansowanie na badania.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ