Jakie samochody polecają taksówkarze

Osoba, która chce kupić samochód używany, często stosuje się do mitów, jakie nadal funkcjonują w świadomości ludzkiej. Jednym z nich jest mit, mówiący o tym, że taksówkarze są najlepszym źródłem informacji o samochodach używanych. Kup samochód jak taksówkarz, a nie zawiedziesz się. To samochody polecane przez taksówkarzy! 10 modeli aut, które polecają taksówkarze! Te samochody się nie psują – taksówkarze polecają te modele!

Mit o taksówkarzach, polecających określone modele aut, jest często wykorzystywany przez szereg portali motoryzacyjnych i pseudo stron, chcących wyłudzić jak najwięcej kliknięć w swoje bezwartościowe i kłamliwe artykuły. Taksówkarze polecają te samochody! Te samochody się nie psują! Najlepsze auta według taksówkarzy!
Takie artykuły mają jeszcze jeden plus dla redakcji – można wybrać 10 aut i zrobić galerię, w której czytelnik musi zmieniać zdjęcia. W ten sposób z jednego kliknięcia robi się 12. Clickbait w tytule, treść (1 strona), potem 10 stron ze zdjęciami aut i krótkim opisem, a na koniec podsumowanie. A wiecie, co jeszcze dostaniecie gratis? Rozczarowanie. Bo ranking aut, które rzekomo polecają taksówkarze, można o kant (pewnej części ciała) rozbić.

Kup auto jak taksówkarz i… zawiedziesz się

Mit o tym, że taksówkarze wybierają najlepsze auta mógł sprawdzać się jakieś 30 lat temu. Wówczas typowy taksówkarz jeździł dieselkiem, najczęściej niemieckim. Diesel był słaby i kopcił, ale jego sercem była pompa rotacyjna, która działała niezawodnie przez lata. Nie było wtryskiwaczy, narażonych na zanieczyszczenia i bardzo wysokie ciśnienie paliwa, pomp wtryskowych wysokiego ciśnienia, turbosprężarek, nikt nie przewidywał, że pojawią się takie wynalazki jak filtr cząstek stałych, układ selektywnej redukcji katalitycznej czy dwumasowe koło zamachowe. Wystarczył tylko podstawowy, regularny serwis olejowy, utrzymywanie odpowiedniego stanu układu chłodniczego, dbanie o akumulator – i auto zawsze odpalało i nie robiło problemów.

Teraz tak nie jest.

10 aut które polecają taksówkarze
Matti Blume, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
Matti Blume, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

Taksówkarz nie może jeździć takim autem, jakim chce – przepisy ograniczają wybór

Normy emisji spalin.
Strefy czystego transportu, dostępne tylko dla aut zelektryfikowanych.
Jakie samochody są dostępne w salonach? Od kilku lat zdecydowana większość aut, sprzedawanych w salonach ma napęd hybrydowy, spalinowo-elektryczny. Jest to wymuszone przez przepisy UE dotyczące emisji spalin. Poza hybrydami, w salonach dostępne są auta całkowicie elektryczne. I bardzo, bardzo niewiele samochodów z napędem typowo benzynowym. Diesli jest jak na lekarstwo.
Jeśli zatem ktoś napisze artykuł: taksówkarze kupują auta hybrydowe – to warto go zapytać, a jakie mają kupować, skoro te stanowią obecnie większość w salonach?

Druga sprawa, która definiuje wybór, dokonany przez taksówkarza to jego korporacja. Większość taksówkarzy pracuje dla korporacji. Albo na tak zwane aplikacje (Uber, Bolt, ITaxi itd.). Wiele korporacji taksówkarskich ma swoje wymagania wobec aut – np. mają to być auta minimum 6 – 7 letnie. A to już zawęża wybór do aut hybrydowych.

Ostatnim kryterium, które może być dla taksówkarza najważniejszym, jest sposób finansowania zakupu auta. Taksówkarz, także jeżdżący na aplikacji, powinien prowadzić działalność gospodarczą. Jeśli ją prowadzi, to opłaca mu się wyleasingować samochód, np. na okres 6 lat. Jeśli wybierze full service leasing, to wówczas nie musi ponosić jakichkolwiek kosztów napraw. Zresztą… Jakie koszty napraw mogą być w przypadku auta w wieku do 6 lat, która dodatkowo jest na 3-letniej gwarancji?
Taki samochód zniesie nawet serwis typu long-life. Jakie auto taki taksówkarz wybierze? Podstawowym kryterium będzie tu wysokość rat leasingu. A w konsekwencji, taksówkarz może zdecydować się na Dacię.

Podsumowując, nie można się sugerować starymi mitami. Nie ma wiarygodnych artykułów, typu „taksówkarze polecają dane modele aut”. Ktoś prowadził jakieś badania w tym kierunku? Np. wśród 10.000 taksówkarzy? Chyba tylko w swoich wyobrażeniach.
Kup taki samochód, jaki Ci się marzy i na jaki Cię stać. Weź pod uwagę koszt zakupu, koszt serwisowania i koszt paliwa. Nie patrz na innych, nikt za Ciebie nie podejmie decyzji ani nie da Ci gotowego przepisy na idealne auto. Nie ma idealnych aut. Nie ma samochodów, które się nie psują. Każde się psują, tylko nieco mniej lub więcej. Ale nie jest to zależne tylko od producenta, a przede wszystkim – od sposobu eksploatacji auta i od jego serwisowania. Zapamiętaj to na zawsze.

Na koniec spójrz jeszcze na zdjęcia użyte do naszego artykułu. Tytułowe, zrobione jest w Chinach. Na postoju stoją same Mercedesy. I to wcale nienajmłodsze. Ktoś mógłby powiedzieć – o widzisz? Taksówkarze kupują Mercedesy! I to w Chinach, gdzie jest tylu producentów chińskich aut! To nieprawda, bo na drugim zdjęciu jest z kolei chiński Chana Honor, który pracuje jako taksówka. I to w ogromnej korporacji, która wykorzystuje kilka tysięcy taksówek. Na trzecim zdjęciu znów chiński Changan w roli taxi, tym razem w Baku. W Indonezji, o czym pisałem we wcześniejszych artykułach motoryzacyjno-podróżniczych, największa tamtejsza aplikacja, Grab, wymaga od kierowców jazdy tylko i wyłącznie autami Daihatsu Xenia. Nie dlatego, że są najlepsze i się nie psują, tylko dlatego, że firma produkuje te auta w Indonezji i daje im duży upust przy zakupie albo leasingu.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.