MOP czyli Miejsca Obsługi Podróżnych to specjalnie przygotowane miejsca postojowe i wypoczynkowe dla kierowców, zlokalizowane przy autostradach i drogach szybkiego ruchu. Czy korzystanie z MOP jest bezpieczne? Dla kierowcy i pasażerów tak. Dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów – już nie, jeśli korzystamy z nich często. Dlaczego? Odpowiedź w tekście.
Miejsca Obsługi Podróżnych powstają po to, aby kierowca mógł się zatrzymać, odpocząć, skorzystać z WC, czasami także z prysznica i coś zjeść. Półgodzinna przerwa w wakacyjnej podróży pozwala odpocząć, rozprostować kości, wypuścić psa czy kota. To bardzo dobre dla kierowcy i dla pasażerów.
Niestety, częste korzystanie z MOP w trakcie dalekich podróży nie jest dobre dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów. Dlaczego? Niszczą się w przyspieszonym tempie.
Dlaczego częste korzystanie z MOP nie jest dobre dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów?
Kierowca w trakcie dalekiej (na przykład wakacyjnej podróży) zatrzymuje się na MOP. Odpoczynek trwa średnio 30 minut. W tym czasie obniża się ciśnienie oleju silnikowego i oleju przekładniowego w automatycznej lub manualnej skrzyni biegów.
Po zakończonym wypoczynku, kierowca wyjeżdża z MOP. Po 30 sekundach włącza się do ruchu, naciska gaz i rozpędza auto do prędkości 110 – 130 km/h.
Potrzeba 2 -3 kilometrów, żeby olej silnikowy i olej przekładniowy osiągnęły właściwe ciśnienie i temperaturę. Dopiero wtedy zaczynają docierać wszędzie i zapewniać ochronny film.
Pierwsze kilometry po starcie z MOP, są wyjątkowo trudne dla silnika, turbosprężarki i automatycznej skrzyni biegów. Z powodu tego, że olej silnikowy i olej przekładniowy mają zbyt niską temperaturę i zbyt niskie ciśnienie, nie są w stanie skutecznie chronić pracujących podzespołów mechanicznych. I przez to dochodzi do ich przyspieszonego zużycia.
Jeszcze gorsza sytuacja ma miejsce wtedy, gdy kierowca wypoczywa na MOP w trakcie zimy, kiedy jest mróz. Wtedy olej silnikowy i olej przekładniowy potrzebują jeszcze więcej czasu, aby osiągnąć właściwą temperaturę i ciśnienie. Przez to potrzeba większego przebiegu, aby mogły trafić do wszystkich węzłów smarowania.
Zgodnie z zasadami ochrony części przed przyspieszonym zużyciem, nie powinno się rozpędzać auta do wysokich prędkości, zanim olej silnikowy i olej przekładniowy nie osiągną temperatury roboczej.
Nasza rada: w trakcie dalekich podróży nie należy często korzystać z MOP. W przeciwnym razie narażamy drogie podzespoły na przyspieszone zużycie.
O wiele bezpieczniejsza dla silnika, turbiny i automatycznej skrzyni biegów jest jazda po drogach krajowych. Po postoju, wystarczy przejechać np. 2 kilometry bocznymi drogami albo po mieście i wtedy wyjechać na trasę, gdy oleje osiągną właściwe ciśnienie i właściwą temperaturę roboczą.
Jednak to zrozumiałe, że nie każdy może tak robić.
Ideałem jest wyjechać z miejsca zamieszkania, przejechać 2 – 3 kilometry spokojnie (po mieście albo bocznych drogach) i wtedy wjechać na autostradę albo drogę szybkiego ruchu. Następnie kontynuować podróż aż do zjazdu z autostrady.
Jednak warto pamiętać, że walka ze zmęczeniem może skończyć się wypadkiem. 3 – 4 godziny jazdy non stop to dużo.Mozna wcześniej zaplanować podróż, tak, aby idealnie wybrać miejsca postoju, „rozgrzewki” dla silnika i skrzyni biegów i ponownego wjazdu na autostradę.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ