Kolejny samochód elektryczny, Tesla model S, zapalił się po uderzeniu w drzewo palmowe. Na skutek wypadku zapaliła się bateria litowo – jonowa. Kierowca spłonął żywcem. Nie mógł wydostać się z auta – i nikt z osób postronnych nie mógł mu pomóc.
Tragiczne zdarzenie miało miejsce na południu Florydy. Według polskich mediów – zawiniły nowoczesne klamki. W Tesli S, jak przystało na nowoczesną, elegancką limuzynę, są one chowane i wysuwają się dopiero wtedy, gdy system wykryje bliskość breloczka z kluczami. Zatem przechodnie nie byli w stanie otworzyć drzwi. Dlaczego nie mogli wybić okna? Nie nam to niestety oceniać. W tragicznym wypadku zginął Omar Awan.
Według mediów zawiniły klamki. Jest to bzdura. Zawiniła bateria litowo – jonowa, która zapaliła się po uderzeniu. Zawiniła cała technologia bezpieczeństwa, zastosowana w aucie. I równocześnie, cała elektromobilność, bo współczesne auta elektryczne mają bardzo podobną budowę.
Dla nas to tragiczne wydarzenie nie jest żadnym zaskoczeniem. Wielokrotnie o tym pisaliśmy na łamach Motorewii – wystarczy prześledzić nasze wcześniejsze artykuły. Kilkusetkilogramowa bateria litowo – jonowa, zamontowana pod kabiną pasażerską, zamienia samochód elektryczny w jeżdżącą bombę. Wystarczy uszkodzić jedno ogniwo, aby nastąpiła reakcja łańcuchowa. Najpierw pojawia się gryzący, toksyczny dym w bardzo dużych ilościach. Potem – ogień.
Jak na razie, auta elektryczne są bardzo młode. I jest ich (na szczęście) mało. Ale elektrogłupota będzie się rozmnażać. Będzie więcej wypadków – i niestety, więcej ofiar, które będą ginąć w męczarniach, w płonącym elektrowynalazku.
Czy tylko wypadek jest w stanie zaszkodzić baterii litowo – jonowej? Naszym zdaniem, po kilku latach eksploatacji wybuch będą mogły spowodować silne drgania, uderzenie podwoziem auta o coś twardego (na przykład fatalnie wyprofilowany próg zwalniający), albo wjechanie kołem w potężną dziurę. Nie wspominając o kolizji.
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak wybucha bateria litowo – jonowa. Wie to tylko ktoś, komu wybuchła bateria w telefonie.
Na szczęście, bez trudu można znaleźć filmy, które pozwolą sprawdzić, jak bateria litowo – jonowa zachowuje się po uszkodzeniu.
Ile wazy bateria, która zapaliła się na filmie? Kilkadziesiąt gramów? A teraz proszę sobie wyobrazić, że bateria litowo – jonowa, zastosowana w samochodzie elektrycznym, waży 300 – 400 kilogramów.
Omar Awan miał 48 lat i był anestezjologiem. Mężczyzna kupił Teslę S w 2016 roku. Sekcja zwłok wskazała, że ŚP Omar Awan zmarł ze względu na wdychanie produktów spalania, a także w wyniku urazów termicznych.
Rzeczniczka firmy Tesla skomentowała sprawę następująco:
„Jesteśmy głęboko zasmuceni tym wypadkiem”.
„Pojazdy Tesli zostały zaprojektowane tak, aby były najbezpieczniejszymi samochodami na świecie, a kierowcy Tesli przejechali do tej pory ponad 10 miliardów mil”.
Zwolennicy aut elektrycznych zapewne powiedzą – ale przecież luksusowy samochód z silnikiem benzynowym, albo diesla, również wozi pod kabiną bombę! 50 albo 70 litrów łatwopalnego paliwa, które może zmienić pasażerów w popiół.
To prawda. A teraz poszukajmy informacji o luksusowych Mercedesach, Lexusach, BMW i Infiniti, które zapaliły się po wypadku i znajdujący się w ich wnętrzu kierowca spłonął żywcem.
Są? Powinny być ich setki, bo luksusowych aut z silnikami spalinowymi jest mnóstwo i pewien procent ulega wypadkom.
Źródło: https://www.businessinsider.my/tesla-sued-by-family-of-man-died-model-s-fire-2019-10/
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ