Źle wyważone koła to niestety, często spotykany problem. Malutkie odważniki, przyklejone do felg aluminiowych oraz przymocowane do stalowych, pełnią bardzo ważną rolę. Niestety, można je bardzo łatwo urwać.

Zgodnie z zaleceniami ekspertów, koła powinno się wyważać dwa razy w roku. W przypadku osób, dokonujących sezonowych wymian ogumienia jest to bardzo proste – pracownicy firm wulkanizacyjnych, po założeniu nowych opon na felgi, wyważają koła. Służą do tego urządzenia, zwane wyważarkami. Posiadacze aut, uzbrojonych w opony wielosezonowe, powinni o tym pamiętać sami.

Wyważenie kół ma na celu odpowiednie rozłożenie obracającej się masy, zapewnienie komfortu jazdy, a także ochrony dla elementów układu kierowniczego i zawieszenia. Niestety, wystarczy wjechać kołem w większą dziurę, albo uderzyć bokiem koła o krawężnik, aby doszło do zerwania jednego z ciężarków.

Jak rozpoznać źle wyważone koła w samochodzie?

  • Drgania kierownicy podczas jazdy – jeśli źle wyważone są koła przednie;
  • Przyspieszone i nierównomierne zużycie bieżnika opon;>
  • Drgania nadwozia – jeśli źle wyważone są koła tylne;>
  • Możliwy szum w trakcie jazdy.

Warto pamiętać o wyważaniu kół. Odpowiednio wyważone koła zwiększają komfort i bezpieczeństwo, a także chronią elementy zawieszenia i układu kierowniczego przed przedwczesnym uszkodzeniem.

pexels-photo-164049

 

Wyważanie, rotowanie…

Wyważanie kół kosztuje przeciętnie 10 zł od koła. To bardzo ważna czynność serwisowa, tak samo, jak regulacja geometrii zawieszenia. W przypadku opon wielosezonowych, wyważanie kół warto połączyć z zamianą opon miejscami (najlepiej zgodnie z zaleceniami producenta auta). Rotowanie opon powinno obejmować również koło zapasowe. Dzięki niemu bieżnik wszystkich opon zużywa się równomiernie. Można również uniknąć ząbkowania opon, które często dokuczało właścicielom kombi.

Rok 2025. Gunter Trottel i jego nowe, europejskie auto.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.