Magazyn Motoryzacyjny Motorewia.pl

SAMOCHODY-MOTORYZACJA-TECHNIKA MOTORYZACYJNA-FELIETONY-SAMOCHODY ŚWIATA

Awaria silnika w samochodzie elektrycznym objawy cena naprawa
ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI NAPĘDY ELEKTRYCZNE WADY ELEKTROMOBILNOŚCI

Awaria silnika w samochodzie elektrycznym BEV – objawy, naprawa, regeneracja, ceny.

40 lub 50 tysięcy złotych za wymianę silnika w samochodzie elektrycznym? Tak, to prawda. Zajmę się dzisiaj awariami silników w samochodach elektrycznych. Jakie są objawy awarii silnika w samochodzie elektrycznym? Czy silnik elektryczny w samochodzie elektrycznym może się zepsuć? Jakie są powody awarii silnika elektrycznego w samochodzie elektrycznym? I bardzo ważna kwestia – jakie są koszty naprawy / wymiany silnika elektrycznego? Ile kosztuje wymiana silnika w Tesla? Ile kosztuje wymiana silnika w Nissan Leaf, Hyundai Ioniq, KIA EV6? Ile kosztuje wymiana silnika w Volkswagen ID?

Tytułem wstępu – miało być tak fajnie…

Pozwolę sobie na początek artykułu przypomnieć słowa zwolenników/piewców elektromobilności sprzed kilku lat, które dokładnie zapamiętałem. Niewielki silnik elektryczny, o wielkości arbuza, zapewnia samochodowi niesamowitą moc i wgniatające w fotel przyspieszenie (to akurat prawda, czego sam doświadczyłem w trakcie testów aut elektrycznych). Silnik elektryczny jest niemalże wieczny. Silnik elektryczny nie ma wielu mechanicznych części (to też prawda). Nie ma się w nim co zepsuć. Silnik elektryczny w samochodzie BEV nie wymaga wymiany drogich części zamiennych, takich jak napęd rozrządu, wtryskiwacze, turbosprężarka (to prawda), nie wymaga wymiany płynów i serwisowania (częściowo nieprawda), nie współpracuje z drogim układem przeniesienia napędu (częściowa prawda). Tymczasem rzeczywistość po raz kolejny okazała się bardzo brutalna.

…a wyszło jak zawsze. Czyli silniki w samochodach elektrycznych się psują

Jak to możliwe? Dlaczego silnik elektryczny, który jest prosty, ma mało części mechanicznych (w zasadzie tylko wirnik na łożyskach można nazwać częścią mechaniczną), nie wymaga serwisu, psuje się? Silnik elektryczny to przecież obudowa z metalu, wirnik, stojan, zwoje drutu, łożyska… Nie ma tłoków, zaworów, pasków rozrządu. Brutalna prawda jest taka, że każdy podzespół się psuje. Zarówno mechaniczny jak i elektryczny. Kłamcą jest ten, kto twierdził inaczej.

awaria silnika w samochodzie elektrycznym
Mariordo (Mario Roberto Durán Ortiz), CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Najgorsze są jednak koszty wymiany silnika elektrycznego w samochodzie BEV

Do tej pory jednym z najczęściej podnoszonych argumentów w starciu samochody elektryczne kontra spalinowe były koszty serwisowania. Mówiono/pisano, że samochód elektryczny nie wymaga wymiany oleju (nieprawda, wymaga – w skrzyni biegów), nie wymaga wymiany płynu chłodniczego (nieprawda – wymaga, nie tak dawno przeprowadziłem wywiad ze specjalistami, którzy udowodnili, że auto elektryczne wymaga regularnej wymiany płynu chłodniczego), nie wymaga wymiany filtrów (nieprawda, ma filtr kabinowy, olejowy w skrzyni biegów). Koszty serwisowe powinny być zatem o niebo niższe niż w przypadku auta elektrycznego. Jednak wystarczy jedna awaria silnika BEV i jedna awaria baterii trakcyjnej, aby całe to porównanie wskazało, że samochód elektryczny jest zupełnie nieopłacalny w zakupie (za wyjątkiem aut flotowych, które użytkownik oddaje po 5 latach eksploatacji leasingodawcy).

Przejdźmy do kwestii technicznych, dotyczących awarii silników w samochodach elektrycznych.

Objawy awarii silnika w samochodzie elektrycznym. Uszkodzony silnik w EV

W większości aut awaria silnika elektrycznego może zostać wykryta przez oprogramowanie samochodu. Wówczas na desce rozdzielczej wyświetli się komunikat ostrzegawczy o treści zależnej od producenta samochodu. Może to być informacja typu „Zmniejszona moc napędu” (w Teslach), „Awaria napędu”, „Uszkodzony napęd”. Po wykryciu takiej awarii auto powinno przejść w tryb awaryjny (tzw. limp mode), co też powinno zostać potwierdzone odpowiednią kontrolką na desce rozdzielczej auta.

Zbliżająca się awaria silnika w BEV może być sygnalizowana ostrzeżeniem na ekranie komputera samochodu, takim jak „wysoka temperatura napędu, zmniejsz obciążenie”.

Jakie są typowe objawy awarii silnika elektrycznego w samochodzie elektrycznym BEV, poza wymienionym wyżej komunikatem?

To: utrata mocy, coraz gorsze przyspieszenie i szarpanie. A także brak reakcji na pedał gazu w przypadku całkowitego uszkodzenia silnika. Dodatkowe objawy to woń spalonej elektryki, a nawet dym z zespołu napędowego.

Ponadto awaria silnika w samochodzie BEV może generować różne hałasy. Kolejne objawy awarii silnika elektrycznego w samochodzie to buczenie, metaliczne piski, piszczenie, stukanie. Są one słyszalne przede wszystkim przy większych obciążeniach jednostki napędowej.

Luca Gamberini, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Powody awarii silnika elektrycznego w samochodzie elektrycznym BEV

Co sprawia, że silnik elektryczny w aucie elektrycznym się psuje? Przechodzimy do faktów zebranych na bazie informacji z warsztatów samochodowych w USA, Chinach i Europie.

Łożyska w silniku elektrycznym – nie ma wiecznych łożysk. W większości przypadków łożyska się psują, łożyska stosowane w samochodach (np. łożyska kół), maszynach, rowerach (także elektrycznych przy piastach kół). Wymienione wyżej hałasy: buczenie z zespołu napędowego, piszczenie, tarcie – to właśnie oznaki uszkodzonych łożysk silnika elektrycznego, na których zamontowany jest wał z wirnikiem. Przeczytaj: Awaria łożyska w silniku samochodu elektrycznego

Stukanie z silnika elektrycznego i wyczuwalne wibracje są spowodowane tym, że wał na którym jest zamontowany wirnik silnika elektrycznego, stracił odpowiednie wyważenie. Powodów tego może być kilka, w tym wymieniona wcześniej awaria łożysk albo przegrzanie i deformacja.

Co jeszcze może być przyczyną awarii silnika w samochodzie elektrycznym? Przegrzanie. Przegrzanie samego silnika elektrycznego albo jego falownika. Dlaczego przegrzanie? Ze względu na nieodpowiednią pracę układu chłodzenia silnika, jeśli takowy występuje w aucie (w większości występuje). W pseudo wynalazkach, np. tanich autach elektrycznych nieznanych, chińskich firm, trójkołowcach i innych przedziwnych konstrukcjach udających auto, takiego chłodzenia może nie być. Wówczas silnik autentycznie może się przegrzać przy większych obciążeniach. Większe obciążenia to nie tylko jazda z bardzo dużą prędkością. To także podjeżdżanie pod górę. Kiedyś jechałem samochodem elektrycznym marki Romet, z jeszcze jednym miłym człowiekiem. Auto nie mogło podjechać pod małe wzniesienie, a silnik się zagotował. W Indonezji widziałem mały czterokołowy, chiński samochód elektryczny, który trafił do warsztatu z przegrzanym silnikiem. Jak się okazało, całe chłodzenie silnika zapewniał plastykowy wentylator, zamontowany na wale wirnika silnika elektrycznego.

Kolejne komunikaty, jakie może zobaczyć kierowca na ekranie komputera, zwiastujące awarię silnika elektrycznego, to „napęd niedostępny – skontaktuj się z serwisem”. Taki komunikat najczęściej oznacza przegrzany albo całkowicie uszkodzony silnik elektryczny lub falownik. Inny objaw awarii to brak reakcji na pedał gazu. A także niemożność uruchomienia silnika, pomimo startu elektroniki.

Awarii może ulec też uzwojenie silnika elektrycznego. W tym przypadku problem powinien być sygnalizowany przez wyświetlenie odpowiedniego komunikatu ostrzegawczego. Przeczytaj: Awaria uzwojenia silnika samochodu elektrycznego

Podsumowując, w silniku elektrycznym, który rzekomo miał się nie psuć, może zepsuć się wszystko. Tylko obudowa nie. Chociaż kto wie. Poczekajmy jeszcze trochę. Może zacznie korodować. Znalazłem też informacje o tym, że użytkownicy aut (Tesla i chińskich) zgłaszali awarię przewodów elektrycznych wysokiego napięcia, doprowadzających prąd do silnika. To już mamy faktycznie komplet.

W tym momencie nasuwa mi się brutalna refleksja. Mam jeszcze ponad 22-letnią Toyotę, z benzynowym silnikiem 1.4, która służy mi jako pojazd do transportu na działkę i do przewożenia większych rzeczy (bo to kombi, drugie auto to sedan, w którym mogę co najwyżej przewieźć kota). Toyota ma za sobą 330 tysięcy kilometrów przebiegu. Drugi samochód ma 150 tysięcy przebiegu, ma silnik 1.8 konstrukcji General Motors. Żaden z nich nigdy się nie przegrzał. Każdy z nich pracuje jak zegarek. Żadnego z nich nigdy nie naprawiałem. Wymieniałem tylko rozrząd (Toyota nadal jeździ na oryginalnym łańcuchu rozrządu i pompie wody), świece zapłonowe, filtry. Chciałbym zapytać. Jak można tak spieprzyć konstrukcję tak prostego w budowie silnika elektrycznego, żeby ten się psuł, zacierał, przegrzewał? Przecież podobno technologia ciągle idzie do przodu…

Przykłady awarii silników elektrycznych w samochodach elektrycznych

W jakich autach dochodziło do awarii silników elektrycznych? Sprawdzałem sporo danych, głównie w USA i w Azji. W Tesli Model S (głównie z lat 2016 – 2018) tylny silnik buczał, bo dochodziło w nim do uszkodzenia łożysk i utraty odpowiedniej pozycji przez wał wirnika. I to już po przebiegu 100 – 150 tys. km. W Tesli Model Y dochodziło do przegrzewania silnika podczas długotrwałej, intensywnej jazdy.  Było to spowodowane niewydolnością układu chłodzenia.

W Tesli Model 3 pojawiały się problemy z awariami falownika (przegrzaniem), co powodowało brak reakcji ze strony silnika.

W samochodach Tesla różnych modeli oraz w autach chińskich zdarzały się problemy z zepsutymi czujnikami w silniku elektrycznym. W Tesli model S/X dochodziło do awarii pompy płynu chłodzącego, co powodowało przegrzewanie się.

W Teslach 3/Y oraz niektórych modelach aut chińskich zdarzały się problemy z awariami falownika.

Alexander Migl, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0, via Wikimedia Commons

Podsumowując – dlaczego silnik elektryczny w aucie BEV się psuje?

Silnik elektryczny psuje się na skutek

  • zużycia łożysk (w tym utraty smaru z łożysk)
  • przegrzania na skutek problemów z układem chłodzenia
  • przegrzania uzwojenia elektrycznego na skutek długotrwałej jazdy w ciężkich warunkach (teren górzysty, wysoka temperatura zewnętrzna). Wysoka temperatura, utrzymująca się przez dłuższy czas, może doprowadzić nawet do uszkodzenia izolacji przewodów elektrycznych.
  • Silnik nie może też działać, jeśli dojdzie do uszkodzenia falownika. Zadaniem falownika jest zamiana prądu stałego z baterii trakcyjnej na prąd zmienny AC. Falowniki także ulegały przegrzaniu. Ponadto dochodziło w nich do uszkodzenia elementów elektronicznych (np. tranzystorów) i awarii oprogramowania. Pierwsze objawy awarii falownika powodowały utratę mocy, dalsze całkowite unieruchomienie auta.
  • Uzwojenie silnika elektrycznego może ulec uszkodzeniu także na skutek zwarcia elektrycznego jak również na skutek działania wilgoci. Może to być spowodowane zalaniem auta albo uczestnictwem samochodu w powodzi.
  • Uszkodzenie silnika samochodu elektrycznego – w tym przypadku utrata osiowości przez wał wirnika, może być spowodowane uczestnictwem w wypadku.
  • Szarpanie i utrata mocy może być też spowodowana błędami w oprogramowaniu sterującym. Tutaj w niektórych przypadkach pomagały aktualizacje oprogramowania w serwisie.

Ile kosztuje wymiana silnika w samochodzie elektrycznym? Cena silnika do BEV

Czas na najbardziej szokującą informację. Ile kosztuje wymiana silnika w samochodzie elektrycznym? Trzymajcie się, bo będzie bolało.

Wymiana silnika w Tesla Model S / Tesla Model X

  • nowy silnik do Tesla Model S / Tesla Model X – cena od 20 do 50 tysięcy złotych
  • wymiana silnika w Tesla Model S / Model X – robocizna od 2 do 6 tys. zł w USA i od 2 do 8 tys. zł w Europie
  • Przykład z jednego z forów:  wymiana silnika w Tesla Model S w Niemczech – od 8000 do 10000 Euro

Wymiana silnika w Model 3 / Model Y

  • nowy silnik do Tesla Model 3 / Tesla Model Y – od 12 do 28 tysięcy złotych
  • koszt wymiany silnika – od 2 do 6 tys. złotych w USA i od 2 do 8 tys. złotych w Europie.

Wymiana silnika w Nissan LEAF – nowy silnik cena 12 – 24 tys. zł, wymiana od 2 do 4 tys. zł

Wymiana silnika w Volkswagen ID.3 / Wymiana silnika w Volkswagen ID.4 – cena silnika od 20 do 40 tys. złotych, wymiana od 3 do 4,5 tys. złotych

Wymiana silnika w Hyundai Ioniq / Wymiana silnika w KIA EV6 – cena silnika od 20 do 36 tys. zł, wymiana silnika (robocizna) od 3 do 5 tys. złotych.

Niestety, nie udało mi się znaleźć wiarygodnych danych o cenach wymiany silników w chińskich autach elektrycznych. Dlaczego? Z wiarygodnych źródeł wiem, że chińscy urzędnicy usuwają treści szkalujące chińskie auta z internetu. Dlaczego? Po to, żeby nie dotarły do Was, potencjalnych klientów na te samochody.

Jak zaoszczędzić na wymianie silnika w samochodzie EV?

Nie bez powodu na portalach internetowych, w tym na Allegro i OLX, znajdziecie dziesiątki używanych silników elektrycznych do aut chińskich, Tesli i innych pojazdów elektrycznych. Skoro jest ich sporo, to znaczy, że jest na nie zbyt. Są autentycznie o wiele tańsze od nowych.

Poza tym czasami producenci aut elektrycznych oferują silniki elektryczne zregenerowane. Tu znów przykładem jest Tesla. Ale nie ma co liczyć na wielkie oszczędności, co najwyżej na 30 – 40 procent niższą cenę od nowego.

Jestem pewien, że za kilka lat, na blogu Motocontroler, będę przestrzegał nieświadomych klientów przed zakupem auta elektrycznego, sprowadzonego „od Niemca w dobrym stanie”, w którym nieuczciwy handlarz wysmarował uszkodzone łożyska silnika smarem silikonowym, uszkodzone przewody zaizolował izolacją ze sklepu budowlanego, a potem podłączył do auta chip, który powoduje, że na desce rozdzielczej nie ma komunikatów o błędach. Silnik elektryczny do aut chińskich też będzie drogi. Przede wszystkim dlatego, że kupicie go tylko w ASO.

Regeneracja silnika w samochodzie elektrycznym / naprawa silnika w samochodzie elektrycznym

W USA i w Europie działają już firmy, które zajmują się naprawami silników w samochodach elektrycznych. Jednak znów nie mam dobrych wiadomości. Takiej wymiany może dokonać tylko wyspecjalizowany warsztat. A ten odpowiednio sobie policzy za usługę.

Naprawa silnika w samochodzie elektrycznym kosztuje średnio od 4.000 do 16.000 złotych. W USA jest jeszcze drożej, bo ceny sięgają 20.000 złotych. Przykładowo wymiana łożysk w silniku Tesla S kosztuje od 6.000 do 12.000 złotych.

Na „pocieszenie” dodam, że w samochodach elektrycznych producenci dają gwarancję na silnik, najczęściej na 5 lat, czasami na 8. Czyli tyle, co na baterię. W 9 roku życia samochód elektryczny pójdzie na złom.

Podsumowanie – szokujące koszty wymiany silnika w samochodzie elektrycznym

Zszokowani? Ja nie. Od wielu lat o tym ostrzegałem, że większość społeczeństwa będzie jeździć rowerami. Pamiętajcie o tym, że transport miejski także ma być przestawiony na napęd elektryczny. Koszty wymiany baterii w autobusach i silników elektrycznych w autobusach poniesiecie Wy, w cenach biletów i w podatkach lokalnych, z których środki idą na zakup autobusów elektrycznych. I pamiętajcie – to elektromobilne szaleństwo trwa tylko w Europie i częściowo Chinach. Reszta świata ma to w głębokim poważaniu.

Jeśli masz chwilkę obejrzyj: Film o chińskim samochodzie elektrycznym Wuling Air i przeczytaj artykuł Czy warto kupić Omoda 5?

Przeczytaj: test Hyundai IoniQ 5 lub test Tesla Y

(R) PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL

AUTOR: MICHAŁ LISIAK – STRONA O MNIE

JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O POLITYCE, BLOG O PODRÓŻACH, BLOG O KINIE, BLOG O INDONEZJI, BLOG KULINARNY, BLOG O WOJSKU I WIELE INNYCH!

-> MOTOREWIA / W365DNI – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA / W365DNI – KANAŁ TIK TOK PO POLSKU
-> MOTOREWIA / W365DNI – KANAŁ TIK TOK PO INDONEZYJSKU

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER

– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

– > CLUBOTOMOTIF.IDPORTAL OTOMOTIF INDONESIA – Mój portal motoryzacyjny w języku indonezyjskim.

Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.