Magazyn Motoryzacyjny Motorewia.pl

SAMOCHODY-MOTORYZACJA-TECHNIKA MOTORYZACYJNA-FELIETONY-SAMOCHODY ŚWIATA

Korozja lakieru, matowienie lakieru, odbarwienia lakieru. Ptasie odchody niszczą lakier samochodowy
DETAILING

Korozja lakieru, matowienie lakieru, odbarwienia lakieru. Ptasie odchody niszczą lakier samochodowy

Ptasie odchody są powodem poważnych uszkodzeń lakieru samochodowego. Ptasie odchody powodują korozję lakieru. Ptasie odchody są powodem matowienia lakieru i powstających na nim odbarwień. Ptasie odchody mogą powodować łuszczenie się klaru (łuszczenie się lakieru bezbarwnego).

Ptasie odchody są najbardziej groźne w trakcie wiosny, lata i początku jesieni, kiedy temperatury powietrza rosną i kiedy pojawia się silne promieniowanie słoneczne. To żadne odkrycie, że wiosną i latem jest więcej ptaków, przez co zagrożenie ze strony ptasich odchodów się zwiększa. W trakcie ciepłych dni częściej parkujemy pod drzewami, szukając tam cienia i wystawiając auto na większe ryzyko styczności z ptasimi odchodami. Jednak to nie jedyny problem. Otóż promienie słoneczne i ciepło zwiększają „skuteczność” negatywnego oddziaływania ptasich odchodów na lakier samochodu. Wszystko wyjaśnię w kolejnym akapicie.

Zaschnięte ptasie odchody niszczą lakier samochodu! Nie pozwól im leżeć długo na lakierze

Dlaczego ptasie odchody niszczą lakier auta? Jak ptasie odchody niszczą lakier auta? Mogę to wytłumaczyć. Ptasie odchody zawierają kwas moczowy i inne kwasy, które mają niski współczynnik pH, zawierający się w przedziale od 3 do 4,5 pH. Kwasy organiczne, zawarte w ptasich odchodach powodują erozję chemiczną lakieru. Kwasy reagują z zewnętrzną, bezbarwną warstwą lakieru (tak zwanym klarem) i rozpuszczają jego składniki. Ten proces jest łatwiejszy, kiedy lakier ma już kilka lat, co sprawia, że jest osłabiony promieniowaniem ultrafioletowym i mikropęknięciami.

Kwasy z ptasich odchodów powodują degradację wiązań chemicznych w polimerach. Tymczasem współczesne samochody lakierowane są lakierami akrylowymi. Akryl to polimer, powstały z kwasu akrylowego i metaakrylowego.

Korozja lakieru, matowienie lakieru, odbarwienia lakieru. Ptasie odchody niszczą lakier samochodowy

Dlaczego lakier matowieje? Dlaczego na lakierze pojawiają się plamy

Degradacja wiązań chemicznych w polimerach powoduje matowienie lakieru i odbarwienia lakieru. Lakier traci połysk i pojawiają się plamy (najczęściej mleczne lub szare) w miejscach, w których odchody znajdowały się przez dłuższy czas.

Ptasie odchody to jeden z powodów matowienia lakieru. Proszę pamiętać, że lakier matowieje też na skutek działania promieniowania ultrafioletowego. Ptasie odchody mogą też powodować łuszczenie się klaru.

Korozja lakieru – co jest tego powodem? Dlaczego lakier koroduje?

Rozpuszczanie składników lakieru bezbarwnego może doprowadzić do powiększenia mikropęknięć. Lakier bezbarwny, zewnętrzna warstwa powłoki lakierniczej, chroni karoserię i lakier bazowy przed wilgocią i uszkodzeniami. Jeśli na lakierze bezbarwnym pojawią się mikropęknięcia, a potem jeszcze zaczną się powiększać, wilgoć i zanieczyszczenia zaczną docierać do kolejnej warstwy, lakieru bazowego. I wtedy na karoserii mogą pojawić się naloty korozji.

Ptasie odchody w słońcu – zaschnięte ptasie odchody są podwójnie groźne

Wysoka temperatura i bezpośrednie działanie promieni słonecznych powoduje nagrzewanie się ptasich odchodów. To z kolei wpływa na przyspieszenie reakcji chemicznych. Lakier jest podwójnie zagrożony.

Mam powłokę ceramiczną – nie muszę się obawiać ptasich odchodów

To nieprawda. Ptasie odchody tak samo niszczą powłokę ceramiczną. Mogą powodować jej rozpuszczanie i przede wszystkim, powstawanie plam. Te plamy da się usunąć, powłokę trzeba przepolerować mechanicznie. Lakier nie ulegnie uszkodzeniu, tylko powłoka. Jednak plamę będzie trzeba usunąć, co niestety pociągnie za sobą niemałe środki.

W praktyce okazuje się, że wosk dobrze chroni lakier przed ptasimi odchodami.

Jeszcze lepiej chroni folia bezbarwna, ale na niej też ptasie odchody nie powinny długo leżeć.

Korozja lakieru, matowienie lakieru, odbarwienia lakieru. Ptasie odchody niszczą lakier samochodowy

Usuwaj ptasie odchody z lakieru! Nie pozwól im zaschnąć!

Pamiętaj, że wysoka temperatura i bezpośrednie, silne promieniowanie słoneczne przyspiesza reakcje chemiczne. Zatem już po kilkunastu godzinach leżenia zaschniętych, ptasich odchodów na lakierze, mogą rozpocząć się niekorzystne reakcje chemiczne.

Co robić? Po prostu staraj się raz dziennie usuwać ptasie odchody. To nie oznacza, że musisz codziennie myć auto. Wystarczy tylko usunąć ptasie odchody za pomocą wilgotnej gąbki. Najlepiej stosować tylko wodę. Są środki do usuwania ptasich odchodów, możesz też użyć mydła w płynie. Ale musisz pamiętać, że te środki mogą zmyć wosk albo uszkodzić powłokę ceramiczną.

Możesz zastosować powłokę ochronną, np. plandekę, ale… Czyszczenie takiej plandeki z ptasich odchodów do miłych rzeczy nie należy.

Pamiętaj też o wycieraczkach samochodowych. Nie usuwaj nimi zaschniętych odchodów ptasich z przedniej i tylnej szyby. W ten sposób na pewno zniszczysz pióra wycieraczek.

Usuń ptasie odchody z szyby za pomocą wilgotnej gąbki. To najlepszy sposób.

(R) PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL

AUTOR: MICHAŁ LISIAK – STRONA O MNIE

JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O POLITYCE, BLOG O PODRÓŻACH, BLOG O KINIE, BLOG O INDONEZJI, BLOG KULINARNY, BLOG O WOJSKU I WIELE INNYCH!

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

– > CLUBOTOMOTIF.IDPORTAL OTOMOTIF INDONESIA – Mój portal motoryzacyjny w języku indonezyjskim.

Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.