Spis treści
Tworzywa zewnętrzne (plastiki zewnętrzne) są bardzo ważne dla wyglądu samochodu. Niestety, na przestrzeni lat tracą swój czarny i srebrny kolor, stają się brudnoszare. Na szczęście jest bardzo prosty sposób odnowienia tworzyw w samochodzie. Wszystko zostało przetestowane przeze mnie i pokażę krok po kroku, jak to zadziałało na moim samochodzie.
Z artykułu dowiesz się:
- Dlaczego warto odnowić tworzywa w samochodzie?
- Dlaczego tworzywa blakną i tracą swój kolor?
- Jak szybko i tanio można odnowić tworzywa w samochodzie?
- Pokażę mój sposób, gdzie za 50 złotych udało mi się odnowić tworzywa w moim aucie.
Czy wypłowiałe tworzywa powodują, że samochód traci swój atrakcyjny wygląd?
To zależy, jak wiele tworzyw zewnętrznych zostało użytych do budowy karoserii danego auta. Im więcej tworzyw, tym większy mają one wpływ na wygląd zewnętrzny samochodu. W moim samochodzie Alfa Romeo 159 tworzyw jest sporo. Mamy tu elementy z czarnego tworzywa w okolicach słupka B zamontowane w przednich i tylnych drzwiach, mamy duży element z tworzywa w drzwiach tylnych w okolicach słupka C, szeroki pas z tworzywa w dolnej części tylnego zderzaka. Do tego w każdym samochodzie jest też podszybie, które jest niemal zawsze wykonane z czarnego tworzywa. I to wszystko blaknie. Kiedy tworzywo blaknie, samochód traci atrakcyjny wygląd. Nawet jeśli auto ma ładny lakier, który jest zabezpieczony ceramiką lub nawoskowany, wypłowiałe elementy z tworzywa będą rzucać się w oczy.

Dlaczego warto odnowić tworzywa w samochodzie?
Przede wszystkim po to, żeby auto zachowało swój atrakcyjny wygląd. A przy tym, aby utrzymało swoją wartość. Poza tym warto odnowić tworzywa, bo jeśli proces płowienia nie zostanie zatrzymany, będzie narastać. Jak w przypadku korozji. I jeszcze jedno – warto odnowić tworzywa w samochodzie, bo można to zrobić prosto, tanio i samodzielnie.
Czy można odnowić tworzywa tymczasowo?
Można spróbować. Dawniej stosowałem środek Tire Satin Dressing polskiej firmy Sunny Car Cosmetics. Ładnie przyciemniał i nadawał satynowej głębi. Zabieg trzeba powtarzać co kilkanaście dni.
Dlaczego tworzywa zewnętrzne w samochodzie blakną?
Tworzywa zewnętrzne są narażone na działanie promieniowania ultrafioletowego (światła słonecznego) i warunków atmosferycznych. Z pewnością w aucie, które jest parkowane w garażu albo pod wiatą, tworzywa tak szybko nie wyblakną.
Jak samodzielnie odnowić tworzywa w samochodzie i przywrócić im kolor?
Trzeba wzorować się na najlepszych, czyli na specjalistach z salonów autodetailingu. Prawdziwi detailerzy stosują kilka metod odnawiania tworzyw w samochodach (pisałem o tym w artykule Regeneracja tworzyw w samochodach – jak robią to specjaliści dla portalu Motofocus.pl, gdzie rozmawiałem z właścicielami salonów detailingu).
Najprostsza metoda odnowienia tworzywa to zastosowanie specjalnego dressingu do tworzyw. Taki dressing powoduje, że tworzywo odzyskuje swój naturalny kolor.
Jaki środek do regeneracji tworzyw zewnętrznych w samochodzie?
Przejrzałem wiele opinii w internecie i kupiłem dwa środki. Pierwszy to Owatrol Polytrol, dystrybuowany w Polsce, bodajże jest to środek belgijski. Za małą puszkę 200 ml zapłaciłem 45 złotych. Środek ma formę oleju słonecznikowego i nie śmierdzi. Zatem nie ma się co obawiać. Drugi to chiński środek do regeneracji tworzyw, który kupiłem w Chinach za około 15 złotych. Jest go mało, opakowanie przypomina wielkością pastę do butów. Chiński środek do regeneracji tworzyw ma formę białej, tłustej pasty, jak wazelina.

Obydwa środki wypróbowałem wcześniej, jeszcze na swojej starej Toyocie Corolli, która dostała bilet do Afryki. Chciałem odnowić listwę w bagażniku i tworzywa w środku, które spłowiały. Polytrol dał radę i zdał egzamin. Za to chiński środek działał bardzo słabo, dlatego do następnego testu przeszedł Polytrol. Są też inne środki na rynku, np. Brayt R1. Kosztuje podobnie jak Polytrol.
Moja uwaga: wiele środków jest opisywanych przez sprzedawców jako regeneratory do tworzywa, choć nimi nie są. Obsmarowanie tworzyw czernidłem do opon to nie jest regeneracja, tylko maskowanie zużycia.
Czym jest regeneracja tworzywa? To proces, w którym uda nam się przywrócić naturalny kolor tworzywa, a nie mazać je czarnym smarem.
Regeneracja tworzywa w samochodzie krok po kroku
Jak przebiegała regeneracja tworzywa w moim aucie krok po kroku? Zapraszam na fotorelację, która pokaże cały proces i jego efekty. Przygotuję też film. Gdy będzie gotowy, będzie można znaleźć do niego link pod artykułem.

Tworzywa zewnętrzne w samochodzie dokładnie oczyściłem. Użyłem do tego środka APC firmy Sunny Car, który rozwodniłem w zalecanym stosunku 1:20 z wodą demineralizowaną. Teoretycznie moim zdaniem można stosować zwykłą wodę. Ja stosuję demineralizowaną, bo na mojej działce woda jest tak zwapniona, że zawsze zostawia po sobie białe smugi.
Tworzywa oczyściłem wymienionym wyżej płynem i pozostawiłem do wyschnięcia. Renowację robiłem przy temperaturze ok. 25 st. Celsjusza, zatem wszystko pięknie schło.
O czym warto pamiętać – moja uwaga. Wszystkie prace związane z detailingiem, ceramiką, woskowaniem, renowacją tworzyw nigdy nie mogą być prowadzone przy nagrzanych elementach nadwozia. Wszystko musi być chłodne, auto musi stać w cieniu.
Po wyschnięciu zacząłem nakładać Owatrol Polytrol na elementy z tworzywa. Robiłem to za pomocą miękkiej ściereczki. Pokryłem każdy element cienką warstwą i zostawiłem do wyschnięcia. Producent zaleca, aby schnięcie trwało 20 minut. W moim przypadku było nieco dłużej, ok. 30 minut.

Ważne – producent środka Owatrol Polytrol zaleca obserwowanie pokrytego tworzywa. Jeśli w danym miejscu nastąpi wchłonięcie środka, należy położyć jeszcze jedną warstwę.
Po wyschnięciu wypolerowałem wszystkie powierzchnie za pomocą miękkiej, bawełnianej ściereczki. Resztki środka są bardzo tłuste, nie wiadomo, czy zejdą w praniu. Dlatego warto zastosować jakiś miękki materiał, który nie będzie już potrzebny. I co ważne, nie może się strzępić, bo strzępki i nitki zostaną na tworzywie.

Efekt jest najlepiej widoczny na filmie, do którego link umieściłem na końcu artykułu.
Efekt działania Owatrol Polytron widoczny jest nawet na listwach ozdobnych. Połowa jest pokryta środkiem, a połowa nie.

Podsumowanie samodzielnej regeneracji tworzyw w samochodzie
Czy warto samodzielnie regenerować tworzywa w aucie? Moim zdaniem warto spróbować. Wybierz samodzielnie odpowiedni środek i zastosuj go, zgodnie z zaleceniami producenta. Przywrócenie atrakcyjnego wyglądu samochodu jest bardzo ważne. I z pewnością przyniesie Ci sporo radości.
Czy proces regeneracji tworzyw w samochodzie jest trudny? Powyższa metoda, polegająca na zastosowaniu specjalnego dressingu jest bardzo prosta.
Czy proces samodzielnej regeneracji tworzyw jest trwały? Zgodnie z zapowiedziami producenta środka, tworzyw powinno wyglądać jak nowe nawet przez kilka miesięcy.
Jak wygląda regeneracja tworzyw na filmie?
Zapraszam do obejrzenia filmu mojego autorstwa, który pokazuje cały proces i uzyskany efekt.
AUTOR: MICHAŁ LISIAK
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.
-> MICHAŁ LISIAK – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja





