Układ chłodzenia ma kluczowy wpływ na sprawność jednostki napędowej oraz jej osprzętu. Dzięki układowi chłodzenia działa ogrzewanie. Wprowadzenie do masowej produkcji nowych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa, o znacznie mniejszej pojemności, wymogło także mnóstwo zmian w konstrukcji układów chłodzenia. Przez to nowoczesne układy chłodzenia są bardziej wymagające i bardziej awaryjne.
Standardowy, klasyczny układ chłodzenia, możemy znaleźć jeszcze w większości samochodów, poruszających się po polskich drogach.
Taki układ nazywany był dwuobiegowym (mały obieg i duży obieg). Składał się on z chłodnicy z wentylatorem (elektrycznym albo napędzanym przez sprzęgło wiskotyczne), nagrzewnicy (oddającej ciepło do wnętrza kabiny, poprzez ogrzewanie), termostatu (otwierającego duży obieg dla płynu chłodniczego, po jego rozgrzaniu), pompy cieczy chłodzącej, przewodów i kanałów chłodniczych w silniku.
Kolejnym krokiem było wprowadzenie termostatów, sterowanych elektronicznie. Pozwoliło to na sterowanie temperaturą płynu chłodzącego poprzez ECU (sterownik silnika).
Ale, wraz z upływem lat, przybywało urządzeń, które również musiały być chłodzone przez układ chłodzenia. To na przykład turbosprężarka, chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR…
A to nie wszystko.
Nowoczesny układ chłodzenia musi sprostać wymaganiom ekologii. A zatem musi spowodować, że silnik jak najszybciej osiągnie temperaturę roboczą. A potem ta temperatura będzie utrzymana, niezależnie od obciążenia silnika. Temperatura robocza sprawia, że olej silnikowy jest odpowiednio rozprowadzany, silnik zużywa najmniej paliwa i zapewnia najlepsze osiągi.
Dlatego we współczesnych silnikach układ chłodzenia ma inną budowę.
Stosuje się inny odrębny obieg płynu chłodniczego w głowicy silnika i w bloku silnika.
Stosuje się dodatkowe obiegi płynu chłodniczego, między innymi do chłodzenia turbosprężarki i zaworu EGR.
Ponadto w układ chłodzenia wpina się dodatkowe wymienniki ciepła. To na przykład: chłodnica oleju silnikowego, chłodnica oleju przekładniowego w automatycznej skrzyni biegów, chłodnica powietrza doładowanego (intercooler), chłodnica paliwa itd.
Takie skomplikowanie układu musiało spowodować, że w układzie znalazł się cały szereg nowych podzespołów.
To między innymi:
– elektroniczny układ sterujący
– dodatkowe pompy obiegowe
– dodatkowe termostaty
– dodatkowe zawory kierunkowe
– dodatkowe czujniki temperatury
To wszystko sprawia, że naprawa takiego układ jest bardziej skomplikowana i wymaga testera diagnostycznego i schematów układu.
Jedyne, co pozostaje niezmienne, to dbanie przez kierowcę o terminową wymianę płynu chłodniczego, stosowanie dobrego jakościowo płynu i kontrolowanie jego właściwego poziomu.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ