Chłodnica to jeden z najczęściej rozpoznawanych elementów wyposażenia każdego samochodu. Nawet ktoś, kto ma małe pojęcie o autach wie, że każdy samochód ma chłodnicę, znajduje się ona z przodu i jej zadaniem jest ochrona silnika przed przegrzaniem. Ale we współczesnym samochodzie osobowym może znajdować się nawet osiem chłodnic. Do czego służą?
Jak zbudowana jest chłodnica, stosowana w układzie chłodzenia? Ma ona górny zbiornik z korkiem wlewu (z króćcem dolotowym), rdzeń (wąskie rurki z ożebrowaniem, gdzie ciepło jest oddawane do powietrza) i dolny zbiornik z króćcem wylotowym. Nowoczesne chłodnice układu chłodzenia produkuje się z aluminium, stopów aluminium i innych materiałów metalowych. Każda chłodnica musi być szczelna. Każda jest zbudowana tak, żeby pęd powietrza, powstający podczas jazdy, opływał jej rdzeń. Pozwala to na szybkie odbieranie ciepła. Dodatkowo stosuje się rozwiązanie, które pozwala schładzać chłodnicę, gdy auto nie jedzie, albo jedzie ze zbyt małą prędkością, albo… jedzie w bardzo gorący dzień. A jak jeszcze stoi w bardzo gorący dzień, na przykład w korku, to każdy płyn w chłodnicy mógłby się zagotować. Dlatego stosuje się wentylator. Montuje się go od wewnętrznej (od strony silnika) samochodu.
Najczęściej jest on napędzany przez silnik elektryczny, ale stosowane są też inne rozwiązania. Na przykład napęd za pomocą sprzęgła wiskotycznego.
W samochodzie znajdują się także chłodnice, w których ciepło krążących w nich płynów odbierane jest przez płyn chłodniczy (z układu chłodzenia).
Ile chłodnic może znajdować się w samochodzie osobowym?
Na pewno jedna, która jest najważniejszą częścią układu chłodzenia. Zamontowana jest za atrapą chłodnicy, z przodu. Jej wielkość jest uzależniona od pojemności i mocy silnika. W autach z mocnymi silnikami o dużej pojemności stosuje się dużą chłodnicę, która może być chłodzona nawet przez dwa wentylatory.
Jakie jeszcze chłodnice można znaleźć w samochodzie osobowym?
Chłodnica układu klimatyzacji – jej zadaniem jest schładzanie czynnika chłodzącego. Chłodnicę układu klimatyzacji montuje się obok, albo pod chłodnicą układu chłodzenia. Chłodnica układu klimatyzacji także może mieć swój własny, mały wentylator.
Chłodnica powietrza doładowującego, znana jako intercooler. Występuje w każdym samochodzie, który ma turbodoładowany silnik. Zadaniem intercoolera jest schładzanie powietrza, sprężonego przez turbinę. Skoro zostało sprężone, jest bardzo gorące. Intercooler je schładza. Zimne powietrze jest zdecydowanie lepsze dla silnika.
Chłodnica oleju silnikowego – jest stosowana w niektórych autach. Jest maleńka i znajduje się pod samochodem. Jej zadaniem jest schłodzenie oleju silnikowego. Jedną z najważniejszych funkcji oleju silnikowego jest schładzanie silnika. Jeśli chłodnica odbiera nadmiarowe ciepło z oleju, wpływa to bardzo dobrze na bilans cieplny jednostki napędowej.
Chłodnica oleju przekładniowego skrzyni automatycznej – intensywna jazda autem z automatem, a zwłaszcza ekstremalne sytuacje, takie jak wyjeżdżanie z zabłoconej dziury, jazda z bardzo dużą prędkością czy ciągnięcie przyczepy, mogą doprowadzić do przegrzania oleju hydraulicznego. Wtedy nadaje się on do natychmiastowej wymiany. Chłodnica oleju przekładniowego ma za zadanie chronić olej przekładniowy przed przegrzaniem i odbierać od niego nadmiarowe ciepło. Najczęściej chłodnica oleju przekładniowego skrzyni automatycznej działa dzięki płynowi chłodniczemu (ze standardowego układu chłodzenia), który odbiera nadmiar ciepła z oleju przekładniowego automatycznej skrzyni biegów.
Chłodnica oleju przekładniowego hydraulicznego układu wspomagania kierownicy – niektóre hydrauliczne układu wspomagania kierownicy mogą być wyposażone w chłodnicę. Jej zadaniem jest schłodzenie oleju przekładniowego, który przy bardzo intensywnym wykorzystywaniu układu przez dłuższy czas (np. podczas parkowania w mieście) mógłby ulec przegrzaniu.
Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin EGR – jej zadaniem jest schładzanie spalin, które są zawracane z układu wydechowego do układu dolotowego (przy zaistnieniu odpowiednich warunków, takich jak stopień rozgrzania silnika i konkretna prędkość obrotowa). Chłodnica zaworu recyrkulacji spalin jest „obmywana” przez płyn chłodniczy (z układu chłodzenia), który odbiera część ciepła ze spalin.
Chłodnica paliwa – stosowana najczęściej w dieslach, gdzie paliwo powrotne (które nie zostało spożytkowane przez wtryskiwacze) jest chłodzone, zanim trafi z powrotem do baku.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ