Rośnie zainteresowanie instalacjami gazowymi LPG. Nic w tym dziwnego, gdy spojrzy się na ceny benzyny i ceny gazu LPG. Jednak trzeba pamiętać o tym, że zasilanie samochodu gazem LPG to nie tylko radość z niższych kosztów jazdy. To także obowiązki. I niebezpieczeństwa. Trzeba o tym pamiętać. Jaki olej do LPG (jaki olej stosować w autach z instalacją gazową)? Co ile wymieniać olej w autach z LPG? Co jeszcze trzeba wymieniać w autach z LPG?

8 Czerwiec 2022.
Centralna Polska.
Cena 1 litra benzyny: 8 zł.
Cena 1 litra gazu LPG: 3,55 zł.
Cena 1 litra wódk… a nie wiem, bo nie przepadam za alkoholem. Ale czasami czuję się, jakbym sporo wypił, kiedy patrzę na ceny na stacjach. Może to zły sen? Nie… 50 złotych wystarcza mi na przejechanie 80 kilometrów większym żarłokiem i 130 kilometrów mniejszym.
Nic zatem dziwnego, że wiele osób decyduje się na montaż instalacji LPG w swoich autach, żeby poskromić apetyt swoich pojazdów i móc sobie zostawić jakiś grosz na przyjemności.

 

Instalacja LPG to nie tylko sama radość…

Dobra instalacja LPG, założona przez specjalistów (np. V generacji) to koszt 4 – 5 tys. złotych.
Wymaga ona np. sporych ingerencji w silnik samochodu. Są one nieodwracalne. Trzeba bowiem wywiercić w nim otwory montażowe dla wtryskiwaczy gazu.
Tylko prawdziwy specjalista jest w stanie zgrać działanie dwóch komputerów, sterujących pracą silnika. Jeden dalej steruje wtryskiem benzyny, a drugi gazu.
W razie jakiś problemów ciężko to wszystko poskładać.

Druga sprawa – auto zużywa więcej gazu niż benzyny. Zatem jeśli samochód pali 10 l benzyny / 100 km, to gazu zużyje 12 – 13 litrów / 100km (w praktyce). Ale i tak jeździ się zdecydowanie taniej.

Trzecia sprawa – trzeba wygospodarować miejsce w bagażniku. Koło zapasowe musi ustąpić miejsca zbiornikowi. Albo trzeba zająć sporo miejsca w bagażniku.

Czwarta sprawa – trzeba stosować specjalne świece do LPG. Są dużo droższe niż standardowe. Kiedyś sprawdzałem to dla Mazdy3. Standardowa świeca do benzyniaka kosztowała 10 zł, oryginał, Denso. Świeca przeznaczona do LPG kosztowała 100 zł/sztuka.

Paliwo dalej trzeba tankować. I to sporo. Jeśli będzie go tylko niewiele, na dnie baku, to zatrze się pompa paliwa.

Garażowe grzebanie w przypadku nieszczelności jest wzbronione. Można wylecieć w powietrze, razem z garażem. Było wiele takich przypadków. Wystarczy poszukać w internecie. Nie wymieniam ich bo jestem podły i nie chcę linkować do innych stron za darmo.

Instalacja LPG wymaga częstszych zmian oleju silnikowego – co 10 tys. km przebiegu. A także filtrów. Trzeba też dodatkowo wymieniać filtry LPG.
Dlaczego trzeba częściej wymieniać olej silnikowy w autach z LPG? Bo w trakcie spalania LPG jest wyższa temperatura w silniku, co powoduje szybszą degradację oleju. Poza to spalanie LPG powoduje także dostawanie się do oleju silnikowego dużych ilości siarki. To też przyspiesza jego degradację.

 

Original: 中華民國交通部、中華民國內政部 Vector:  Lzmxya (talk · contribs), Public domain, via Wikimedia Commons
Original: 中華民國交通部、中華民國內政部 Vector: Lzmxya (talk · contribs), Public domain, via Wikimedia Commons

Wypalone gniazda zaworowe i inne awarie

Wypalone gniazda zaworowe to problem, który czasami pojawiał się w autach, z zamontowaną instalacją LPG. Zwłaszcza w autach japońskich. Dlaczego? Bo gaz LPG ma wyższą temperaturę spalania niż benzyna. Przez to dochodziło do wypalania gniazd.
Poza tym deformacji mogły ulegać denka tłoków, odpowiednio wysmażone przez wysoką temperaturę w komorach spalania. Wyższą, niż ta, do której denka były przystosowane w fabryce. Na denkach mogą osadzać się różne świństwa, które potęgują przegrzewanie się tłoków.

W niektórych instalacjach gazowych stosowano rozwiązanie, zwane jako dodatkowa lubryfikacja instalacji gazowej LPG. Widziałem taki wynalazek w Maździe 3 zasilanej gazem. Instalacja miała dodatkowe smarowanie olejem i dodatkowy zbiornik na olej. Teoretycznie, miało to zapobiec wypalaniu gniazd i innym problemom.
I wiecie co? Nie zapobiegło. Jeden gar był wypalony, nim auto poszło do Ż… Do sprzedaży.
Bo taka u nas moda, że jak auto się psuje, to się je sprzedaje. To boli. Ale taka jest prawda.

Moim skromnym zdaniem wyższa temperatura spalania LPG może powodować tez przyspieszoną degradacje uszczelki pod głowicą. Czy tak jest naprawdę? Spytajcie swojego mechanika.

 

Jaki olej do auta z LPG?

W internecie często można spotkać pytania o olej silnikowy do aut z LPG.
Nie ma czegoś takiego, jak specjalny olej silnikowy do aut z instalacją gazową.
Stosuje się standardowy olej silnikowy, jaki zalecił producent silnika.
Jeśli jest to 5W30, to leje się 5W30, do samego końca, silnika oczywiście.

 

Moja prywatna opinia o instalacji LPG

Jest taniej, to prawda.
To boli, kiedy benzyna jest po 8 zł, a gaz po 3,55 zł.
Ale…
Moje pierwsze auto ma 304 tys. km przebiegu. Silnik chodzi jak zegarek, pomimo wieku i tak dużego przebiegu. Zużywa minimalne ilości oleju. Pali średnio 5l/100km przy mojej spokojnej jeździe. To zaledwie 1.4.
Moje drugie auto ma 144 tys. km przebiegu. Silnik chodzi jak zegarek. 1.8 pojemności. Żre w mieście 8.1 l/100km, ale na trasie schodzi do 5 l/100km.
Nie zdecydowałem się na LPG. Poczekam do lepszych czasów, aż paliwo będzie znów po 3.50 hahahahahahahahahahahahaahahahahahahaaahahahaha

Pamiętam, jak pewien mój daleki znajomy zamontował gaz LPG do Punto. Potem inny do Toyoty (pomimo ostrzeżeń). Każdy z nich męczył się przez 2 lata, a potem szczęśliwy sprzedał samochód (zgodnie z zasadą, jak są problemy, to sprzedam). Następny napalony nieszczęśnik kupił, bo przecież z gazem, to będę tanio jeździć.
Może była to tandetna instalacja, może mechanik nie umiał wyregulować.
W każdym razie nikt mnie nie przekonał do montażu LPG.
Bardziej przekonałby mnie ktoś, kto zaoferowałby mi auto fabrycznie wyposażone w LPG.
Albo producent samochodu, który oferowałby silnik, specjalnie przystosowany do LPG, ze wzmocnionymi materiałami, odpornymi na wyższe temperatury.
Pisałem o tym we wcześniejszych tekstach o wizji polskiego auta.

Dziękuję za uwagę.

PS. A jak pewnego dnia gaz też będzie po 8 złotych? hahahaha
Tego nawet Pan Jackowski nie przewidział, a przewidział wiele złych rzeczy!

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.