Jak pojechać autem na gaz LPG za granicę - jakie adaptery do LPG zabrać

Ponad trzy miliony aut w Polsce napędzanych jest gazem LPG. Szacuje się, że każdego roku przybywa kolejne sto tysięcy „zagazowanych” pojazdów. Wiele osób wyjeżdża autami zasilanymi LPG do innych krajów Europy na wakacje albo w celach służbowych. O czym należy pamiętać?

Polska jest europejską potęgą w dziedzinie aut zasilanych LPG. Nie ma żadnych problemów, żeby nawet w małej miejscowości znaleźć stację, na której można zatankować gaz. Jak to wygląda za granicą?

Photo credit: R4vi via Scandinavian / CC BY-SA
Photo credit: R4vi via Scandinavian / CC BY-SA

Stacje LPG w Europie

W Niemczech jest ponad siedem tysięcy stacji, oferujących możliwość zatankowania LPG, w Belgii jest ich około sześciuset, w Holandii około tysiąca siedmiuset, tyle samo jest we Francji i Wielkiej Brytanii, w Grecji ponad osiemset, a w Hiszpanii tylko około pięciuset. Jak wygląda to u naszych najbliższych sąsiadów?
W Czechach stacji z LPG jest ponad tysiąc dwieście, na Słowacji około dwustu pięćdziesięciu, na Węgrzech około czterystu pięćdziesięciu, a na Litwie – ponad trzysta. Dla porównania – w Polsce działa ponad trzy i pół tysiąca stacji z LPG, podobna liczba stacji znajduje się we Włoszech. Najtrudniej będzie zatem znaleźć stację z LPG w Hiszpanii i Grecji.
Dla własnego bezpieczeństwa i komfortu warto wcześniej sprawdzić adresy stacji, znajdujących się w pobliżu naszej trasy i wpisać je w nawigację. Listę stacji z LPG, znajdujących się w poszczególnych krajach, można znaleźć na stronie https://www.mylpg.eu/stations/ i wybrać odpowiedni kraj.

Photo credit: peretzp via Source / CC BY-SA
Photo credit: peretzp via Source / CC BY-SA

Tankowanie LPG w Europie – trzeba mieć odpowiedni adapter

W większości krajów europejskich kierowca może tankować LPG samodzielnie, ewentualnie musi poprosić obsługę o pomoc.
Teraz najważniejsza sprawa. W niektórych krajach Europy używane są inne końcówki do tankowania gazu. Bez posiadania odpowiedniej przejściówki, nie będzie możliwe zatankowanie auta gazem.
Jak rozwiązać ten problem? Konieczny będzie zakup przejściówki – można ją bez problemu zakupić w wielu sklepach motoryzacyjnych i na portalach aukcyjnych. Końcówka zwana jest także adapterem i kosztuje od 20 do 40 złotych.
Najgorsze jest to, że w Europie stosowane są aż cztery rodzaje końcówek. Taka, jaka używana jest w Polsce, określana jest jako typ włoski. Oprócz Polski i Włoch, stosowana jest ona także we Francji, w Czechach, Słowacji, częściowo na Węgrzech, Danii, Rumunii, Serbii, Litwie, Łotwie i Estonii, a także na niektórych stacjach autogazu w Niemczech.
Końcówka Dutch Bayonet, znana jako typ holenderski, stosowana jest w Holandii, Wielkiej Brytanii, częściowo w Hiszpanii i w Niemczech, a także w krajach skandynawskich: Norwegii, Szwecji i Finlandii.

Końcówka Dutch Bayonet  Źródło lpgcar.com
Przejściówka z gniazda wloskiego na Dutch Bayonet
Źródło lpgcar.com

Końcówka belgijska Acme Thread z charakterystycznym gwintem trapezowym używana jest w Irlandii, częściowo na Węgrzech, w Belgii i częściowo w Niemczech.

Końcówka ACME THREAD  Źródło: Końcówka Dutch Bayonet  Źródło lpgcar.com
Przejściówla z gniazda włoskiego na ACME THREAD
Źródło: Końcówka Dutch Bayonet
Źródło lpgcar.com

Ostatni typ, określany jako Euro Connector, miał wyeliminować konieczność stosowania aż czterech rodzajów końcówek, co pozwoliłoby zatankować auto bez problemu w każdym kraju europejskim. Niestety, na razie stosowany jest tylko w Portugalii i częściowo w Hiszpanii, nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić.

Końcówka Euro connector  Źródło lpgcar.com
Przejściówka z gniazda włoskiego na Euro connector
Źródło lpgcar.com

Na terenie Niemiec występują zatem aż trzy rodzaje końcówek i albo trzeba zakupić trzy rodzaje adapterów, albo poświęcić więcej czasu na szukanie odpowiedniej stacji.
Osoby, które wyjeżdżają zagazowanym autem na Wschód – do Rosji, na Białoruś albo na Ukrainę powinny pamiętać, że tam stosowana jest jeszcze inna końcówka i jak na razie, nie są dostępne przejściówki.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.