Magazyn Motoryzacyjny Motorewia.pl

SAMOCHODY-MOTORYZACJA-TECHNIKA MOTORYZACYJNA-FELIETONY-SAMOCHODY ŚWIATA

TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA UKŁAD ZAWIESZENIA I ELEMENTY SPREŻYSTE ZAWIESZENIA

Jak rozpoznać awarię wahacza zawieszenia?

Wahacz to jeden z najważniejszych elementów zawieszenia i w ogóle samochodu. Uszkodzenie samego wahacza (awaria wahacza) albo elementów wchodzących w jego skład (awaria tulei, awaria sworznia wahacza) można bez problemu rozpoznać. Jednak zawsze przyda się pomoc specjalisty, który precyzyjnie ustali powód awarii. Wszystko o awariach wahaczy zawieszenia.

Gdzie skontrolować stan zawieszenia samochodu, aby wykryć/potwierdzić awarię wahaczy?

Gdzie najlepiej sprawdzić stan zawieszenia? U mechanika? Nie. Większość nie posiada odpowiedniego wyposażenia do tego, aby dokonać skrupulatnej kontroli stanu zawieszenia. Najlepiej po prostu odwiedzić stację diagnostyczną. Na wielu mniejszych stacjach, poza miastem, diagnosta weźmie za badanie zawieszenia 20 – 50 zł. Auto musi przejść całą ścieżkę zdrowia, dzięki czemu diagnoście uda się dokładnie wychwycić wszystkie luzy, uszkodzenia, skrzywienia i ataki korozji.
Dlaczego jest to przydatne? Za niewielkie pieniądze kierowca otrzymuje pełną diagnozę, dzięki której wie, które części wymagają wymiany. Może sobie te części samodzielnie kupić (wedle zastosowanych przez siebie samego kryteriów jakości) i wybrać warsztat, któremu zleci usługę wymiany. Takie postępowanie pozwala na konkretne oszczędności i daje pewność, że awaria została odpowiednio zdiagnozowana.

Wielu mechaników zaleca, aby zawsze korzystać z jak najlepszych, markowych części zawieszenia. Doradzać każdy może, zwłaszcza wtedy, gdy nie płaci. Niekoniecznie trzeba wybierać najdroższe części. Niekoniecznie części najdroższe są najlepsze. Dobrze, jeśli zamawiamy podzespoły ze średniej półki cenowej. Jeśli musimy (ze względu na ograniczone możliwości finansowe) kupować tanie zamienniki – pamiętajmy, aby nie wybierać części chińskich i produktów bezmarkowych. Jeśli jakiś producent wstydzi się umieścić na opakowaniu nazwy swojej firmy, oznacza to, że wyprodukował coś, co nie jest warte naszych pieniędzy. Inwestycje w takie części dość szybko się mszczą – czasami już po roku awaria się powtarza i znów trzeba kupić część i zapłacić za jej montaż.

Zaleca się również, aby wahacze zawsze wymieniać po obu stronach – na jednej osi. W praktyce bywa z tym różnie. Nie oszukujmy się, często wymienia się wahacz po jednej stronie i jest dobrze.

Jazda z uszkodzonym wahaczem jest skrajnie niebezpieczna

Przede wszystkim zmniejsza się poziom bezpieczeństwa, a to może zakończyć się wypadkiem. Samochód znacznie gorzej się prowadzi, znika komfort, często trzeba korygować tor jazdy, auto też zaczyna porządnie hałasować. W przypadku uszkodzenia sworznia wahacza może dojść do wypięcia się zwrotnicy koła.
Uszkodzenie jednej części zawieszenia przyspiesza zużycie kolejnych.

wahacz2

 

Podstawowe informacje i wahaczach, ich budowie i działaniu

Wahacz to element ze stali, stopu kilku metali albo z aluminium (w najdroższych autach), który ma za zadanie odpowiednie prowadzenie koła auta. W zależności od klasy auta i rodzaju zawieszenia, koło może być prowadzone albo przez dwa, albo nawet przez cztery wahacze.
Wahacz to element, który może mieć bardzo różne kształty – łuku, trójkąta, linii prostej, może być lekko zagięty. Wszystko zależy od konstrukcji. Do nadwozia samochodu wahacz jest zamocowany za pomocą tulei (tzw. silentblocka). Do zwrotnicy koła wahacze montuje się za pomocą sworzni wahacza – ruchomych przegubów kulowych, które umożliwiają skręcanie kół i pracę zawieszenia.>

W wielu autach można wymieniać same tuleje wahacza, co znacząco obniża koszty naprawy. Gorzej jest ze sworzniem wahacza. W niektórych można go odkręcić, w innych jest zamocowany na stałe. Co prawda, są cudotwórcy, którzy potrafią taki sworzeń zdjąć i przyspawać, ale lepiej nie ryzykować.
W przypadku wahaczy wykonanych z aluminium, naprawę auta trzeba powierzyć w mistrzowskie ręce. Aluminium jest mocne, ale niewprawne dłonie mogą narobić szkód przy montażu sworznia, które spowodują konieczność wymiany całego wahacza.

Tuleja wahacza - Michał Lisiak Motorewia.pl
Tuleja wahacza – Michał Lisiak Motorewia.pl

 

Niestety, kiedy nie można sworznia, albo tulei zdjąć, konieczny jest również montaż nowego wahacza.

Ile kosztuje wahacz?

Cały, kompletny? Wszystko zależy od materiału, z jakiego jest wykonany, od producenta, od kształtu i wielkości (ilość użytego materiału itd.). Można przyjąć, że w typowym aucie wahacz kosztuje od 150 do 500 zł, w autach premium dwa razy tyle.
Wymienne tuleje kosztują od 20 do 100 zł. Sworznie od 80 do 200 zł.

Czy warto kupić nowy kompletny wahacz?

Czasami jest to opłacalne. Tuleje metalowo gumowe (mocujące wahacz do podwozia) są co prawda tanie, ale już ich montaż może być bardzo drogi. Czasami może okazać się, że taniej wyjdzie kupno kompletnych wahaczy i ich montaż. Będzie to też prostsze dla mechanika. Przed zakupem trzeba po prostu sprawdzić wszystkie opcje.

Jak rozpoznać uszkodzony wahacz?

Rozpędziliśmy się, a tymczasem główne pytanie pozostało bez odpowiedzi. Normalnie, jak polityk, który naobiecywał cudów, a jak go wybrali, to udaje, że to nie on. Czytelnicy się wkurzają – jak to? Przeczytaliśmy cały artykuł i dalej nie wiemy, jak rozpoznać uszkodzony wahacz? Co to, będzie jeszcze jeden odcinek? Będzie trzeba wysłać sms za 9 złotych, albo wysłuchać 15 minut reklam?
Spokojnie, Moi Drodzy, to nie sala tortur, tylko magazyn motoryzacyjny. Już odpowiadam.

Wahacz może ulec uszkodzeniom mechanicznym na skutek działania korozji, albo bardzo dużych sił (np. po wjechaniu w potężną dziurę albo po wypadku). Tuleje mogą ulec wybiciu, albo zużyciu na skutek zestarzenia się gumy. W przypadku sworznia wahacza może dojść do zużycia jego zewnętrznej gumy (na skutek starości), pęknięcia, uszkodzenia a nawet wybicia przegubu kulowego (również wjazd w dziurę) itd. Czym może zakończyć się wybicie sworznia? Odłączeniem wahacza od zwrotnicy, co może być przyczyną poważnego wypadku.

W każdym razie o awarii wahacza świadczą:


• Pogorszone prowadzenie samochodu (wahacz – tuleja – sworzeń);
• Hałas – skrzypienie – podczas przyspieszania i podczas hamowania (tuleje);
• Luz na kierownicy (tuleja, wahacz);
• Przyspieszone zużycie ogumienia albo zużycie nierównomierne;
• Stuki podczas jazdy, zwłaszcza po nierównościach.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.