Rozładowanie akumulatora samochodowego przydarza się o każdej porze roku. Jednak najczęściej rozładowanie akumulatora samochodowego przydarza się zimą. Najczęściej o głębokie rozładowanie akumulatora oskarża się mróz. Ale to nie zawsze jest prawda. Czasami powodem rozładowania akumulatora może być zbyt duży pobór prądu po wyłączeniu silnika. I to powoduje, że akumulator stale się rozładowuje. Jak sprawdzić prąd spoczynkowy?

Akumulator samochodowy (akumulator rozruchowy) to urządzenie, bez którego współczesny samochód (także elektryczny) nie może funkcjonować. To dlatego w niektórych autach premium stosuje się dodatkowy akumulator, którego zadaniem jest zapewnienie prądu dla instalacji elektrycznej samochodu, kiedy standardowy akumulator rozruchowy się rozładuje.

Jak zmierzyć prąd spoczynkowy?
Jak zmierzyć prąd spoczynkowy?

Akumulator samochodowy – podstawowe zadania

Podstawowe zadanie akumulatora samochodowego to zapewnienie odpowiedniej ilości prądu dla rozrusznika. Rozrusznik (silnik elektryczny prądu stałego) zazębia się z zębatką na kole zamachowym silnika za pośrednictwem tzw. bendiksu. Rozrusznik kręci wałem korbowym.
Rozrusznik zużywa bardzo dużo prądu.
Ale to nie wszystko.
Żeby móc uruchomić silnik benzynowy, akumulator musi zasilić układ zapłonowy.
Żeby móc uruchomić silnik diesla, akumulator musi zasilić świece żarowe.
W obydwu przypadkach, akumulator musi zapewnić prąd dla elektrycznej pompy paliwa.
A także: dla sterownika silnika i wszystkich czujników.
Dopiero po uruchomieniu silnika, zaczyna pracować alternator (prądnica samochodowa). Alternator produkuje prąd dla całej instalacji auta. I ładuje akumulator.
Po wyłączeniu jednostki napędowej, akumulator znów staje się głównym źródłem zasilania instalacji elektrycznej samochodu. Wtedy zasila pamięć wszystkich sterowników, alarm samochodowy i centralny zamek.

Prąd spoczynkowy – prąd po wyłączeniu silnika

Prąd spoczynkowy – to prąd, jaki instalacja elektryczna samochodu pobiera z akumulatora po wyłączeniu jednostki napędowej.
Standardowo jest niewielki. Wynosi od 0,01 do 0,04 A (ampera).
Taki prąd nie będzie rozładowywał akumulatora w samochodzie.

Jednak czasami prąd spoczynkowy może być znacznie wyższy. I wtedy po wyłączeniu silnika, akumulator będzie się rozładowywać znacznie szybciej. Jeśli jeździmy rzadko, na krótkich trasach, a do tego jest mróz, rano możemy już nie uruchomić auta. Akumulator po głębokim rozładowaniu może nam zapewnić co najwyżej 50 procent poprzedniej pojemności. Jeśli będzie na tyle sprawny, że będzie przyjmować prąd.

Dlaczego prąd spoczynkowy jest zbyt wysoki?

Co powoduje, że wartość prądu spoczynkowego gwałtownie wzrasta?
• Zwarcia i awarie instalacji elektrycznej.
• Uszkodzenie jakiegoś obwodu albo urządzenia elektrycznego, powodujące, że jest ono ciągle włączone (np. mała lampa LED w bagażniku auta).
• Zamontowanie urządzenia niefabrycznego, które ma bardzo duży pobór energii. Może to być na przykład stacja multimedialna, zamontowana zamiast standardowego, fabrycznego radia.
• Zamontowanie wideorejestratora (kamery) zasilanego z instalacji elektrycznej auta, który samoistnie włącza się po wykryciu ruchu.
• Zamontowanie lokalizatora GPS, który jest podłączony do instalacji samochodu.
• Zastosowanie innego niż fabryczny alarmu. To najczęściej właśnie alarm jest powodem zwiększonego zużycia prądu.

aku6

Jak zmierzyć prąd spoczynkowy?

Potrzebny jest prosty miernik elektryczny. Można go kupić w cenie do 20 złotych.

>Wyłączyć silnik i wyjąć kluczyki z zapłonu.
Odłączyć klemę minus od akumulatora.
Wpiąć przewody miernika pomiędzy biegun ujemny akumulatora a klemę minus.
Odczekać ok. 30 minut.
Ustawić miernik na pomiar natężenia prądu stałego 10A.
Sprawdzić wynik pomiaru.

Przy wartościach powyżej 0,5 A należy sprawdzić pojazd w warsztacie. Oczywiście, można najpierw samodzielnie poszukać przyczyny problemu. To w końcu kierowca wie, czy coś montował w aucie, czy też nie.

Jeśli przyczyna nie zostanie usunięta, kierowca będzie miał ciągłe problemy z rozładowującym się akumulatorem.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ</strong

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.