Zawieszenie pneumatyczne sprawia, że samochodem podróżuje się bardzo komfortowo. Między innymi dlatego, że zamiast stalowych drutów, uformowanych w sprężyny, zastosowano miechy powietrzne. Jak zbudowane jest zawieszenie pneumatyczne? Jak działa zawieszenie pneumatyczne?

Wiele osób twierdzi, że samochód z zawieszeniem pneumatycznym daje wrażenia z jazdy, jakby podróżowało się na miękkiej poduszce. To oczywiście duża przesada. Jednak na pewno takie zawieszenie jest bardzo komfortowe. Jest też drogie i dlatego stosuje się je przede wszystkim w samochodach luksusowych. Choć nie zawsze, co udowodnił Citroen pod rękę z Peugeotem.
Zawieszenie pneumatyczne bywa awaryjne, a jego awaria powoduje, że samochód „pada pyskiem na ziemię” i nijak nie chce się podnieść. Wygląda jak leżący na podłodze pies. I jak tu jechać? Szorować brzuchem po asfalcie? Nie da rady. Trzeba wzywać lawetę.

Air-Suspension

Zawieszenie pneumatyczne – budowa

Jak zbudowane jest zawieszenie pneumatyczne? Jakie elementy wchodzą w jego skład? Spójrzmy na typowy układ:
• Jednostka sterująca zawieszenia (komputer sterujący pracą zawieszenia pneumatycznego) . Zadaniem urządzenia jest zbieranie i analizowanie sygnałów z czujników, a także sterowanie pracą kompresora oraz zaworów.
• Kompresor powietrza – zasilany elektrycznie. Może być zintegrowany z osuszaczem, który odbiera wilgoć z powietrza, aby zapobiegać rdzewieniu kompresora. Podobnie jak w układzie klimatyzacji. Kompresor jest uruchamiany w razie potrzeby i dostarcza powietrze do zaworów, a następnie do poszczególnych miechów.
• Blok zaworowy –połączony przewodami powietrznymi z poszczególnymi miechami powietrznymi. Powietrze z bloku zaworowego może być dostarczane do wszystkich zaworów, albo do konkretnych. Powietrze może także powracać do zaworów, jeśli ciśnienie w miechu jest zbyt duże. Stosuje się także zawór nadmiarowy, który w razie potrzeby usuwa powietrze z układu do atmosfery, gdy ciśnienie jest zbyt wysokie.
• Zasobnik ciśnienia – połączony z blokiem zaworowym. Znajduje się w nim powietrze, które w razie pilnej potrzeby można skierować do konkretnego miecha.
• Cztery czujniki poziomu zawieszenia. Stosuje się je też w pojazdach z oświetleniem ksenonowym do odpowiedniego ustawiania przednich świateł, które mogło ulec zaburzeniu po obciążeniu tylnej osi.
• Przewody powietrzne wysokiego ciśnienia.
• Kolumny pneumatyczne – połączenie amortyzatora i miecha, stosowane najczęściej na przedniej osi.
• Miechy pneumatyczne, stosowane najczęściej na tylnej osi. Wykonane z mocnej gumy, wzmocnionej włóknami.

Zawieszenie pneumatyczne – jak działa?

Po uruchomieniu silnika, kompresor zaczyna pracować i auto podnosi się. W trakcie jazdy
jednostka sterująca zbiera dane z czujników poziomu zawieszenia. Jeśli komputer otrzyma sygnał z czujnika, że auto jest zbyt nisko, uruchamiana jest sprężarka. Do konkretnego miecha, do dwóch miechów na jednej osi, albo do czterech miechów kierowane jest powietrze, poprzez otwieranie określonych zaworów w bloku zaworowym.
Standardowo w zawieszeniu pneumatycznym panuje ciśnienie 15 bar. Ale w niektórych autach może ono dochodzić nawet do 200 bar (niektóre pojazdy Mercedes).

Zawieszenie pneumatyczne – awarie

Co się psuje w zawieszeniu pneumatycznym?
• Miechy pneumatyczne – pojawiają się w nich nieszczelności, spowodowane działaniem brudu, soli drogowej, wody, które przyspieszają starzenie się gumy. Może dojść do mechanicznego uszkodzenia miecha i nieszczelności.
• Sprężarki – sprężarka może ulec uszkodzeniu na skutek przegrzania. Do przegrzania dochodzi wtedy, gdy pojawia się nieszczelność w miechu, spada ciśnienie w układzie i sprężarka musi pracować przez cały czas, aby podtrzymać odpowiedni poziom ciśnienia.
• Nieszczelności w przewodach powietrznych i złączkach.
• Czujniki poziomu zawieszenia.

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się