Czy wjeżdżanie w głębokie kałuże i rozlewiska po ulewnych deszczach jest bezpieczne? Co zrobić, jeśli doszło do zalania miasta? Czy możemy przejechać po rozlewiskach?

W naszym kraju coraz częstszym zjawiskiem są oberwania chmury, po których w miastach dochodzi do zalewania ulic. Poziom wody może być bardzo wysoki. Po każdym tego typu zjawisku widzimy kierowców, którzy jak gdyby nigdy nic, wjeżdżają w głębokie rozlewiska.
To bardzo niebezpieczne i nie wolno tak robić.

W głębokie rozlewisko może wjechać posiadacz samochodu terenowego (z prawdziwego zdarzenia, a nie SUV), albo pickupa, dostosowanego do brodzenia. Takie auto ma specjalne osłony podwozia, chroniące wrażliwe elementy, elektronikę i elektrykę. Pojazdy tego typu mają również tzw. snorkel. To specjalna rura, mająca wlot na wysokości kabiny, służąca do zasysania powietrza przez silnik (eliminuje to zagrożenie, że silnik zassie wodę w trakcie brodzenia).

Dlaczego nie wolno wjeżdżać w rozlewiska i głębokie kałuże?

 

-> Silnik może zassać wodę. Wlot układu dolotowego może być umieszczony nisko. Po zassaniu wody (z piaskiem i brudami) dojdzie do zatarcia silnika.
-> Zalanie wodą alternatora może skończyć się jego bezpowrotnym uszkodzeniem.
-> Woda może spowodować zwarcie w akumulatorze i jego bezpowrotne zniszczenie, a także, co oczywiste, unieruchomienie auta.
-> Woda może dostać się do wtyczek, spowodować zwarcia, co spowoduje problemy z właściwym działaniem czujników.
-> Jeśli auto ma uszkodzone uszczelki w drzwiach, woda może dostać się do wnętrza kabiny samochodu.
-> Nikt nie wie, co jest pod wodą. a może jest tam ogromna dziura w asfalcie, po wjechaniu w którą dojdzie do uszkodzenia zawieszenia?
-> Szokowe schłodzenie rozgrzanych tarcz hamulcowych spowoduje ich zwichrowanie. Trzeba będzie je wymienić na nowe, albowiem będę powodować bicie w trakcie hamowania.
-> Elementy układu wydechowego rozgrzewają się w trakcie pracy do bardzo wysokich temperatur. Po wjeździe w rozlewisko, następuje ich szokowe schłodzenie. Metal tworzący obudowę kurczy się i może dojść do wykruszenia bardzo drogiego katalizatora trójdrożnego a także filtra cząstek stałych.

Zawsze warto nadłożyć drogi, żeby ominąć rozlewiska. Samochód to nie łódź podwodna. Jeśli nie mamy możliwości wrócić do domu, bez przejeżdżania przez rozlewisko, stawiamy auto tam, gdzie nie ma wody i po prostu, czekamy, aż poziom wody się obniży. Warto się spóźnić i nie pojechać gdzieś na czas, niż np. zatrzeć silnik, albo wymieniać filtr cząstek stałych za kilka tysięcy złotych.

 

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL ZAPRASZA DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW

MAGAZYN MOTORYZACYJNY – ciekawe artykuły o samochodach i motoryzacji

TECHNIKA MOTORYZACYJNA – poradniki motoryzacyjne. Jak serwisować, jak naprawiać, jak rozpoznać awarie?

TESTY SAMOCHODÓW – czyli rewia motoryzacyjnych gwiazd (testy samochodów nowych i testy samochodów używanych

ELEKTROMOBILNOŚĆ i SAMOCHODY ELEKTRYCZNE – prawda o elektrycznych wynalazkach

MOTORYZACJA I POLITYKA – w jaki sposób współczesna polityka wpływa na motoryzację, kierowców, sposób eksploatacji i produkcję samochodów.

AKCESORIA MOTORYZACYJNE– narzędzia, wideorejestratory, kamery, mierniki, czujniki!

SAMOCHODY ŚWIATA – jakie, zupełnie nieznane w Polsce samochody, produkowane są w innych krajach?

DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA SAMOCHODOWE, REJESTRACJA I WYREJESTROWANIE

HUMOR I CIEKAWOSTKI, FELIETONY MOTORYZACYJNE – lekko i z humorem

MOTOCYKLE I JEDNOŚLADY

MOTOMILITARIA CZYLI MOTORYZACJA I WOJSKO

SLOW DRIVING – PODRÓŻE SAMOCHODEM PO POLSCE

WALKA Z KOROZJĄ – czyli bitwy toczone z największym wrogiem samochodów

ZAPRASZAMY RÓWNIEŻ DO POLUBIENIA MOTOREWIA.PL NA FACEBOOK I MOTOREWIA.PL NA TWITTER

CHCESZ SKOMENTOWAĆ NASZ ARTYKUŁ? NAPISAĆ SZCZERZE, CO O NIM MYŚLISZ?

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA.PL – POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

Podziel się