Pożar samochodu może doprowadzić do całkowitego i bezpowrotnego zniszczenia auta. Mieliśmy okazję sprawdzić, jak wygląda pojazd po pożarze i jakie szkody ogień wyrządził w samochodzie marki Citroen. Samochody z napędem hybrydowym i samochody elektryczne są jeszcze bardziej niebezpieczne. Tam ryzyko pożaru jest zdecydowanie większe.
Na początek spójrzmy na zdjęcia, aby przekonać się, jak destrukcyjny jest pożar samochodu.
Co zostało z pięknego Citroena? Nic, kupa złomu.
• Płyta podłogowa została tylko lekko uszkodzona.
• Reflektory wykazały niesamowitą trwałość.
• W samochodach francuskich (także w Renault) od dawna stosuje się pokrywy maski z tworzywa sztucznego (są lżejsze i nie korodują). To dlatego maska wygląda w taki sposób (zostało metalowe wzmocnienie, tworzywo się całkowicie spaliło).
• Nienaruszony pozostał blok silnika i metalowe części pod maską (chłodnica, chłodnica klimatyzacji, metalowe przewody układu klimatyzacji i układu wspomagania kierownicy).
• Wnętrze samochodu zostało całkowicie zniszczone.
• Cała karoseria jest wypalona z zewnątrz i od środka.
Odbudowanie samochodu jest niemożliwe i pod żadnym pozorem nieopłacalne. To auto nadaje się tylko na złom.
Chroń auto przed pożarem! Co może spowodować pożar samochodu?
Najlepiej ubezpieczyć auto, wykupując ubezpieczenie AC. Albo w przypadku starszych aut mini AC. Należy sprawdzić dokładnie Ogólne Warunki Ubezpieczenia, żeby mieć pewność, że właściciel auta otrzyma odszkodowanie w razie pożaru samochodu.
Co może spowodować pożar samochodu?
• Zwarcie w instalacji elektrycznej samochodu. Może do niego dojść na skutek dokonywania przeróbek przez właściciela auta (np. niefachowych napraw), stosowania nieoryginalnego oświetlenia (pseudo -halogeny HID, z przetwornicami wytwarzającymi ogromny prąd), zamontowanie urządzenia elektronicznego (np. stacji multimedialnej z ekranem dotykowym zamiast oryginalnego radia) bez certyfikatu bezpieczeństwa B, w dodatku zamontowanego w nieodpowiedni sposób, przeciążenia instalacji elektrycznej (podłączenie kilku odbiorników do gniazdka zapalniczki, poprzez rozgałęźnik).
• Wyciek paliwa i jego zapłon poprzez iskrę. Wyciek może nastąpić z baku, nieszczelnych przewodów paliwowych, z okolic filtra. Powodem mogą być uszkodzenia mechaniczne przewodów, rdza (w przypadku baku), niewłaściwy montaż elementów układu wtryskowego (niefachowa naprawa, samodzielna naprawa).
• Wyciek oleju silnikowego i jego zapłon poprzez iskrę.
• Wyciek gazu LPG z nieszczelnej instalacji zasilania silnika i jego zapłon poprzez iskrę.
• Zapalenie się urządzeń elektronicznych, pozostawionych w samochodzie, np. nawigacji, albo telefonu komórkowego, wyposażonych w baterie litowo – jonowe. Może dojść do nagrzania baterii przez słońce i jej eksplozji, albo np. do mechanicznego uszkodzenia ogniwa baterii (ściśnięcie, uderzenie, upadek) i zapalenia się baterii.
• Zapalenia się pozostawionych w aucie łatwopalnych płynów, np. podpałki do grilla, paliwa w nieszczelnym kanistrze itd.
• Zapalenie się nagrzanych promieniami słońca aerozoli, pozostawionych w aucie. Może to być dezodorant.
• Zapalenie się nowego czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji, np. po wypadku, kiedy dojdzie do rozszczelnienia układu i pojawi się iskra.
• Powstanie iskry na skutek mechanicznego tarcia lub nagrzania się trących o siebie metalowych elementów, które spowodują zapalenia się tworzyw sztucznych. Np. poprzez zablokowanie się tłoczka hamulcowego i jego tarcie w trakcie jazdy o tarczę hamulcową.
• Nieostrożność użytkownika, która sam podpali auto.
• Celowe działanie innych osób.
Samochody hybrydowe i samochody elektryczne są jeszcze bardziej niebezpieczne
Pisaliśmy o tym w szeregu artykułów.
Źródłem pożaru w samochodzie elektrycznym i aucie z napędem hybrydowym jest najczęściej bateria litowo – jonowa. Mechaniczne uszkodzenie ogniwa baterii powoduje pożar (np. w wypadku). Przegrzanie baterii na skutek awarii układu chłodzenia (wykorzystuje on płyn na bazie glikolu, jak w aucie spalinowym), wystawienie auta na działanie bardzo silnych promieni słonecznych (słynny przypadek samozapłonu Tesli, należącej do męża aktorki serialowej), niewłaściwe ładowanie, zwarcie elektryczne i wiele innych.
Bateria auta elektrycznego waży kilkaset kilogramów. Kiedy zaczyna się palić, pożar jest bardzo gwałtowny i wydobywają się ogromne ilości toksycznego dymu.
Bateria auta elektrycznego może palić się wiele dni.
Do gaszenia aut elektrycznych stosuje się specjalne, zamknięte kontenery. Samochód elektryczny umieszcza się w takim kontenerze i zalewa wodą. Auto pozostawia się na wiele dni w wodzie.
Poniższy film pokazuje, jak płonie bateria samochodu elektrycznego. Proszę spojrzeć na czas i na temperatury. To między innymi dlatego, jesteśmy zdecydowanymi przeciwnikami tak uwielbianej elektromobilności.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ