Nie ma. Klima sprawna, ale nienabita – z tymi słowami często spotykamy się, przeglądając ogłoszenia o sprzedaży samochodów używanych. Czy klimatyzacja może być sprawna, jeśli jest nienabita? Nie. To bzdura i kłamstwo.
Klima sprawna, ale nienabita – czym jest nabicie klimatyzacji
Nabicie klimatyzacji to inna, popularna nazwa czynności znanej jako uzupełnienie czynnika chłodzącego.
Uzupełnienia czynnika chłodzącego dokonuje się za pomocą specjalnej maszyny do obsługi klimatyzacji samochodowej. To stacja obsługi klimatyzacji.
Ma ona specjalne złącza. Trzeba je podłączyć do gniazd serwisowych klimatyzacji samochodowej. Te znajdują się na przewodach układu klimatyzacji, w łatwo dostępnym miejscu.
Maszyna wypompowuje cały czynnik z układu klimatyzacji samochodowej (jeśli się tam znajduje, bo na skutek nieszczelności może go nie być) oraz krążący wraz z nim olej mineralny (do smarowania sprężarki).
Następnie mechanik powinien sprawdzić szczelność układu klimatyzacji. Powinno się też go przepłukać, jeśli były nieszczelności (skoro brakło czynnika, to były), a następnie usunąć nieszczelności, wymienić filtr osuszacz układu klimatyzacji i napełnić układ odpowiednią porcją czynnika chłodniczego, wraz z olejem mineralnym (np. ok. 300 g czynnika chłodniczego i ok. 20 ml oleju mineralnego – jest to zależne od typu układu).
Co ciekawe, w ostatnim czasie pojawiły się w sprzedaży zestawy do samodzielnego uzupełnienia czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji. Mają one wbudowany manometr i mają też standardowe złącza serwisowe. Czy warto z nich korzystać? Na razie tego nie wiem, bo… nie korzystałem.
Klima sprawna ale nienabita – czyli jednak niesprawna
Każdy układ, wykorzystujący w swojej pracy czynnik chłodniczy (jest to mieszanina gazów) musi być w stu procentach szczelny.
Dotyczy to klimatyzacji samochodowej, klimatyzacji biurowej, domowej, pompy ciepła, klimatyzatora split czy też klimatyzatora przenośnego.
Jeśli układ jest nieszczelny – jest niesprawny. Nie działa w ogóle (gdy w ogóle nie ma w nim czynnika chłodniczego), albo działa coraz słabiej (gdy czynnik chłodniczy stale wydostaje się z układu na skutek nieszczelności).
Klima sprawna jest zawsze szczelna i nabita. Czyli jest w niej odpowiednia ilość czynnika chłodniczego oraz oleju mineralnego.
Dlaczego klima może być nieszczelna, czyli niesprawna?
Na skutek drgań, które doprowadziły do przerwania szczelności przewodów.
Na skutek korozji, która doprowadziła do powstania nieszczelności w przewodach (w miejscach połączeń), albo w skorodowanym skraplaczu
klimatyzacji.
Na skutek uszkodzeń pokolizyjnych albo powypadkowych, które doprowadziły do fizycznych uszkodzeń układu klimatyzacji i powstania nieszczelności.
Klima sprawna to zawsze klima nabita i pełna czynnika chłodniczego.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ