Dlaczego nie działa żarówka cofania? Awaria czujnika żarówki cofania
Spis treści
Uszkodzony czujnik biegu wstecznego to jeden z powodów, przez które nie działa żarówka cofania. Brak światła cofania to nie jedyny problem w tym przypadku. Standardowo do zasilania żarówki cofania podłączone jest zasilane dla czujników cofania i kamery cofania. Zatem kiedy nie działa żarówka cofania, nie działają czujniki parkowania i nie działa kamera cofania, winnym może być czujnik biegu wstecznego (czujnik żarówki cofania).
Z artykułu dowiesz się: Czym jest i jak działa czujnik biegu wstecznego? Co sprawdzić po kolei, kiedy nie działa żarówka cofania? Jak sprawdzić, czy czujnik żarówki cofania jest sprawny? Ile kosztuje czujnik biegu wstecznego? Czy można samodzielnie wymienić czujnik biegu wstecznego? Jak wymienić czujnik biegu wstecznego krok po kroku?
Zobaczysz też film, z którego dowiesz się, jak wymienić czujnik biegu wstecznego krok po kroku i jak wygląda czujnik.
Co to jest czujnik biegu wstecznego (czujnik żarówki cofania) i jak działa?
Czujnik biegu wstecznego to proste urządzenie, które jest wkręcone w obudowę skrzyni biegów. To urządzenie mechaniczne – po wciśnięciu elementu ruchomego, we wnętrzu czujnika dochodzi do połączenia przewodów, które inicjują przepływ zasilania dla żarówki cofania.
W większości samochodów dostęp do czujnika biegu wstecznego jest bardzo łatwy. Wtedy można go wymienić bez problemu. Są też auta, gdzie dostęp do czujnika biegu wstecznego jest bardzo mocno utrudniony. Trzeba skorzystać z podnośnika albo nawet rozebrać skrzynię biegów.
Jeśli samochód ma na wyposażeniu fabryczne czujniki parkowania i kamerę cofania, czujnik również uruchamia ich działanie. Podobnie w sytuacji, jeśli doposażyłeś auto samodzielnie w kamerę cofania i czujniki parkowania, prowadząc przewód zasilający od żarówki cofania.
Co sprawdzić, gdy nie działa żarówka cofania?
Zacznij od sprawdzenia samej żarówki. Może być ona po prostu spalona. Żarówki halogenowe P21 5W mają swój czas, po którym ulegają one przepaleniu. Jeśli nie działa sama żarówka, natomiast działa kamera cofania i czujniki parkowania, możesz mieć pewność, że powodem awarii jest żarówka. Żarówkę należy wcisnąć i obrócić.
Zwróć uwagę na to, że niektóre tanie chińskie wynalazki LED (zamienniki P21 5W) mają źle rozmieszczone boczne elementy mocujące (powinny być na różnej wysokości, a są na tej samej).
Jeśli żarówka jest sprawna, a poza nią nie działa także kamera cofania i czujniki parkowania, sprawdź bezpiecznik. Być może gdzieś pojawiło się zwarcie i doszło do przepalenia bezpiecznika. Poza wymianą bezpiecznika musisz też znaleźć źródło zwarcia, bo inaczej bezpiecznik będzie przepalać się co chwilę. Pod żadnym pozorem nie stosuj metod starych kierowców, czyli drutu albo monety, montowanej w miejscu bezpiecznika. Chyba że chcesz spalić samochód. Komplet bezpieczników kosztuje od 2 do 3 zł.
Gdzie znajduje się skrzynka bezpieczników?
W nowoczesnym samochodzie najczęściej są dwie takie skrzynki. Jedna jest pod maską auta, a druga pod kierownicą albo po stronie pasażera, pod schowkiem. Pod maską znajdują się bezpieczniki i przekaźniki odpowiedzialne za działanie silnika, układów bezpieczeństwa, układu zasilania paliwem, wspomagania i innych najważniejszych układów. W skrzynce w kabinie samochodu znajdują się bezpieczniki i przekaźniki odpowiedzialne za działanie oświetlenia, multimediów, wyposażenia kabiny itd.
Jak znaleźć, który bezpiecznik odpowiada za żarówkę cofania?
Na wewnętrznej części pokrywy bezpieczników znajdziesz „rozkład jazdy”. Dowiesz się z niego, który bezpiecznik odpowiada za tylną lampkę cofania. Jeśli nie wiesz, który, po prostu sprawdź wszystkie.
Ważne! Do wyciągania bezpieczników użyj specjalnego chwytaka z tworzywa, który powinien być na wyposażeniu samochodu. Nigdy nie wyciągaj bezpieczników w inny sposób.
Bezpiecznik ma przezroczystą obudowę. Jeśli wewnętrzny element metalowy, łączący dwa bieguny jest przerwany albo przepalony, masz winnego. Wymień bezpiecznik na nowy. I znajdź źródło zwarcia (uszkodzone urządzenie, np. sterownik czujników parkowania, przetarty przewód czujnika powodujące zwarcia, przetarty przewód zasilający, poprowadzony od żarówki cofania itd.).
Bezpiecznik jest sprawny, żarówka jest sprawna, a światło cofania, kamera cofania i czujniki parkowania dalej nie działają? To może być czujnik biegu wstecznego.
Jak sprawdzić czujnik biegu wstecznego?
To też bardzo proste. Znajdź czujnik, który powinien znajdować się na obudowie. Sprawdź jego przewód, czy nie jest przerwany albo uszkodzony. Czasem to się zdarza i jest to poważny problem, bo bez pomocy mechanika się nie obejdzie.
Przewód czujnika jest cały? To dobrze. Sprawdź wtyczkę czujnika. Czy jest dobrze wciśnięta? Wiele lat temu naprawiałem auto w warsztacie, gdzie zleciłem wymianę sprzęgła. Niechlujny mechanik nie podłączył przewodu do czujnika biegu wstecznego. Dlatego nie działała lampka cofania.
Sprawdź, czy wtyczka nie jest zaśniedziała. Czasami pokrywa się rdzą w autach, które są narażone na wilgoć (albo są po powodzi). Zastosuj środek typu contact cleaner, wysusz i sprawdź. Jeśli żadna inna metoda nie pomogła, winnym jest czujnik.
Jak sprawdzić czujnik żarówki cofania (czujnik biegu wstecznego)?
To bardzo proste. Przygotuj kawałek drutu, ściągnij izolację z jego końcówek. Połącz nim dwa bieguny przewodu od czujnika żarówki cofania. Jeśli żarówka, kamera i czujniki parkowania zaczęły pracować, masz winnego.
Ile kosztuje czujnik biegu wstecznego i jak go dobrać?
Standardowo w większości samochodów stosowany jest bardzo prosty czujnik, który kosztuje ok. 30 złotych. Jak go dobrać? Po marce i modelu auta. Czujnik do mojego samochodu pasował też do ponad 200 innych modeli aut.
Jak wymienić czujnik biegu wstecznego krok po kroku?
Przede wszystkim upewnij się, że jesteś w stanie samodzielnie wymienić czujnik. Musi być do niego odpowiedni dostęp.
Poczekaj, aż silnik ostygnie. Zazwyczaj trzeba na co nawet 40 minut. Nigdy nie pracuj przy nagrzanym silniku, możesz się dotkliwie poparzyć. Zwróć uwagę na wiele ostrych elementów pod maską auta.
Odepnij delikatnie wtyczkę od czujnika. Jest zabezpieczona zapadką. Nie uszkodź jej.
Spryskaj gniazdo czujnika środkiem typu WD40 lub jego klonem. Odczekaj 5 minut.
Przygotuj odpowiedni klucz i odkręć czujnik. Może to nie być łatwe. Możesz sobie pomóc, uderzając delikatnie młotkiem w przeciwległy koniec klucza. Uważaj, żeby nie uszkodzić innych podzespołów pod maską!
Odkręć czujnik.
Zamontuj nowy czujnik. Wkręć go delikatnie, tak aby nie uszkodzić gwintu. Kiedy poczujesz opór, dokręć czujnik kluczem. Dokręć go mocno. Zwróć uwagę, że czujnik ma nową podkładkę. Jest to ważne, bo skrzynia musi być szczelna, w przeciwnym razie będzie wyciekać z niej olej i doprowadzisz do zatarcia skrzyni biegów.
Włącz wtyczkę. Sprawdź działanie żarówki, kamery i czujników.
Obejrzyj film, jak działa czujnik, jak wygląda czujnik, jak sprawdzić czujnik, jak wymienić czujnik krok po kroku.
AUTOR: MICHAŁ LISIAK
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.
-> MICHAŁ LISIAK – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja




