Czy w samochodzie elektrycznym stosowany jest zwykły akumulator samochodowy, taki jak w typowym aucie z silnikiem benzynowym albo wysokoprężnym? Czy taki akumulator podlega okresowej wymianie? Czym jest ładowany akumulator samochodowy w aucie elektrycznym?

Propaganda dotycząca samochodów elektrycznych rozpędza się niczym pochwały ustroju komunistycznego za czasów Stalina. Jeśli coś jest dobre i korzystne dla ludzi – nie trzeba stosować propagandy. Jeśli coś ma całe mnóstwo minusów i w ostatecznych rozrachunku jest niekorzystne dla typowego człowieka, trzeba uruchomić machinę propagandową, aby przekonać ludzi, że coś jest dobre i nie ma żadnych wad.
W sieci i w czasopismach pojawia się wiele bzdur. Auta elektryczne są wychwalane pod niebiosa często przez ludzi niepoważnych, którzy nie mają zielonego pojęcia o motoryzacji, nigdy w życiu autem elektrycznym nie jechali, na co dzień poruszają się rowerami, albo liczą na to, że wprowadzenie do masowej produkcji samochodów elektrycznych sprawi, że będą jeździć niemalże za darmo.
Czas zatem obalić wszystkie mity o samochodach elektrycznych – krok po kroku, odcinek po odcinku. Zaczynamy od prostej kwestii – akumulatora samochodowego. W następnym odcinku ruszymy z cięższym tematem.

Czy auto elektryczne posiada akumulator 12V?

Jednym z najczęściej powtarzanych argumentów za wprowadzeniem do masowej produkcji aut elektrycznych, są rzekomo niskie koszty eksploatacji. Z wielu propagandowych publikacji wynika, że w aucie elektrycznym nic nie trzeba wymieniać. Tylko ładować i jeździć. Nie ma się co psuć. No i nie ma zanieczyszczeń.

Czy pojazd elektryczny posiada akumulator 12V, taki sam, jak w aucie z silnikiem spalinowym: benzynowym albo wysokoprężnym? Tak. Samochód elektryczny ma taki akumulator, który podlega okresowej wymianie. Tak samo, jak w aucie z silnikiem spalinowym.
Zatem mamy dodatkowy koszt – element eksploatacyjny. I dodatkowo nasz samochód elektryczny jest źródłem zanieczyszczenia środowiska – akumulatory bowiem zawierają szkodliwe substancje (to i tak nic w porównaniu z baterią litowo – jonową, ale to temat na inny artykuł).

 

Dlaczego stosuje się akumulator 12 V w autach elektrycznych? Do zasilania tych samych podzespołów, co w samochodzie z silnikiem spalinowym, wymagających korzystania z prądu stałego DC 12V. Takiego zasilania wymaga oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne, czujniki i sterowniki systemów bezpieczeństwa aktywnego (ABS, ESP, ASR) i pasywnego (czujniki poduszek powietrznych), elektryczne wspomaganie kierownicy, czujniki prędkości, elektryczna sprężarka klimatyzacji i wiele innych systemów. Zastosowanie takiego samego źródła zasilania jak w typowym pojeździe spalinowym, pozwala na bezproblemowe stosowanie w elektrykach tych samych rozwiązań, co w autach benzynowych i wysokoprężnych.
W tym momencie większość Czytelników znów zada sobie pytani – skoro większość systemów jest taka sama, jak w autach spalinowych, to dlaczego kompakt z benzyniakiem kosztuje 80 tys. zł, a taki sam z silnikiem elektrycznym 170 tys. zł? No właśnie.

Jak jest ładowany akumulator 12V w aucie elektrycznym? Nie ma alternatora (prądnicy mechanicznej). Stosuje się przetwornicę DC/DC, która ładuje akumulator z baterii litowo – jonowej, będącej głównym źródłem zasilania naszego pięknego auta elektrycznego.

To pierwszy mit mamy za sobą. Co najmniej 400 zł raz na 4-5 lat trzeba dołożyć do kosztów eksploatacji naszego pączunia z tworzywa sztucznego, na kółkach jak od wózka dziecięcego, z zero emisyjnym napędem elektrycznym.

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

MOTOTECHNIKA

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

HUMOR I CIEKAWOSTKI

SAMOCHODY ŚWIATA

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się