Magazyn Motoryzacyjny Motorewia.pl

SAMOCHODY-MOTORYZACJA-TECHNIKA MOTORYZACYJNA-FELIETONY-SAMOCHODY ŚWIATA

hybryda EREV Li Auto
MAGAZYN MOTORYZACYJNY

EREV samochód elektryczny z silnikiem spalinowym  

Co to za technologia EREV, która zadebiutowała jako jedna z pierwszych wśród aut hybrydowych, a po latach została znów odkryta? Na czym polega technologia EREV? Extended-Range Electric Vehicle czyli co?

Sporo lat temu na rynku zadebiutowały dwa przełomowe auta: Opel Ampera i Chevrolet Bolt. W ich przypadku do napędu kół służył silnik elektryczny, a benzynowy silnik spalinowy wykorzystywany był jako prądnica, do generowania prądu. Niby wszystko fajnie ale i w tym przypadku cena baterii była rzucająca na kolana – 30.000 USD! Niemniej jednak był to przełom. A swoją drogą, Opel Ampera do tej pory mi się podoba. Tak samo jak idea. Tylko ta cena baterii… Kto przy zdrowych zmysłach rzuci się na coś takiego? Wiem doskonale, że nikt. Chyba że nieświadomy.

Co to jest EREV Extended-Range Electric Vehicle?

To samochód hybrydowy, w którym są dwa silniki: elektryczny i spalinowy, a także bateria trakcyjna i prosta skrzynia biegów, jak w aucie elektrycznym. Można powiedzieć, że EREV to samochód hybrydowy.  

  • Samochód EREV jest zawsze napędzany przez silnik elektryczny. Silnik elektryczny jest połączony z kołami samochodu.
  • Skoro źródłem napędu jest silnik elektryczny, wystarczy zastosowanie jedynie prostej, jednobiegowej skrzyni redukcyjnej, która przekazuje napęd z silnika na koła.
  • Silnik spalinowy ma za zadanie napędzanie generatora prądu (prądnicy), który ładuje baterię samochodu.
  • Stosuje się niewielkie silniki spalinowe, o małej pojemności, zazwyczaj benzynowe. Niekiedy są to silniki, które pracują w cyklu Millera albo Atkinsona.
  • Silnik spalinowy może też przekazywać prąd bezpośrednio do silnika elektrycznego, kiedy bateria jest mocno rozładowana.
  • Silnik spalinowy nie ma możliwości napędzania kół, nie jest połączony ze skrzynią biegów.
  • Może być zastosowana możliwość ładowania baterii trakcyjnej z gniazdka.

Auta EREV mogą być projektowane od samego początku jako samochody hybrydowe. Istnieje też opcja, w której samochód, od samego początku zaprojektowany jako auto elektryczne, wyposaża się w niewielki silnik spalinowy, z niewielkim zbiornikiem paliwa (do kilkunastu litrów pojemności) i układem wydechowym.

Od pojemności zbiornika paliwa i baterii trakcyjnej zależy zasięg auta.

Jakie zalety i wady ma hybryda EREV?

Auto łączy w sobie zalety samochodu elektrycznego (dobre do miasta) i zapewnia duży zasięg, charakterystyczny dla auta spalinowego. Budowa auta jest nieco prostsza, bo nie ma skomplikowanej skrzyni biegów. Koszty paliwa powinny być akceptowalne.

Samochód EREV ma kilka wad samochodu spalinowego (konieczność serwisowania silnika benzynowego oraz układu oczyszczania spalin) i wszystkie wady auta elektrycznego (droga bateria, skomplikowany układ ogrzewania/chłodzenia, możliwość pożaru baterii, konieczność serwisowania auta w specjalistycznych, drogich warsztatach).

Przykłady aut EREV:

Chevrolet Volt / Opel Ampera z 2010 roku

BMW i3 REx: Elektryk z opcjonalnym „range extenderem”, którym jest mały silnik benzynowy, 2-cylindrowy.

Li Auto L9,  Aito M9, chińskie luksusowe SUV-y z zasięgiem ponad 1300 km. W roli generatora prądu stosowany jest silnik benzynowy 1.5 Turbo.

Geely EX30 REx

Poniżej na zdjęciu: silnik benzynowy, stosowany w samochodach hybrydowych EREV

co to jest EREV
Clément Bucco-Lechat, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0, via Wikimedia Commons

AUTOR: MICHAŁ LISIAK

JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.

-> MICHAŁ LISIAK – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER

– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, bloger motoryzacyjny, bloger wielotematyczny, bloger kulinarny, content marketing motoryzacja

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne. Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów. Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.