Jakie zalety ma samochód z napędem hybrydowym? Jakie wady ma samochód z napędem hybrydowym?

Co jakiś czas w mediach, nie tylko motoryzacyjnych, pojawiają się buńczuczne tytuły. Polacy kupują auta hybrydowe! Samochody hybrydowe są niezwykle popularne nad Wisłą! Polacy pokochali hybrydy!

To taka miłość na siłę. Jak w komunizmie. Za czasów rządów Czerwonych Khmerów w Kambodży panowała zasada, zgodnie z którą urzędnicy wyznaczali, kto może z kim wziąć ślub. Łączono ze sobą np. najbrzydszego mężczyznę i najładniejszą kobietę. W końcu wszyscy mieli być równi sobie.
Miłość Polaków do hybryd jest podobna. Skoro urzędnicy unijni stale zmniejszają normy emisji spalin i normy emisji CO2, to producenci samochodów, w odpowiedzi na to, wprowadzają auta z napędem hybrydowym. Dodatkowo inni urzędnicy chcą wprowadzać w miastach ułatwienia dla aut z silnikami „ekologicznymi” i utrudnienia dla aut z silnikami „nieekologicznymi”. Do kogo zatem mają się uśmiechać klienci, chcący kupić nowe auto? Do diesli, skoro niebawem nie będą mogli nimi wjechać do miasta?
Są producenci i producenci. Toyota i Honda od ponad 23 lat udowadniały, że napęd hybrydowy to może być fajna rzecz i dobry sposób na obniżenie zużycia paliwa, a wraz z tym, emisji spalin. To warto docenić. Klient w salonie powinien mieć prawo wyboru. Powinien móc powiedzieć – fajny ten benzyniak 1.6, ale może jednak kupię hybrydę. Nie dlatego, że mnie do tego zmuszają urzędnicy. Dlatego, że chcę i dlatego, że producent tego auta hybrydowego od 23 lat pracował na to, żebym mu zaufał. Ale są też producenci tacy jak Tesla, która na przykład w Wielkiej Brytanii lobbuje za tym, aby wprowadzić jeszcze więcej ograniczeń (podatków) dla aut spalinowych.Nie ma klientów na moje auta? To zmieńcie przepisy, żebym wykończyć konkurencję.
Elektromobilność to jedno wielkie oszustwo na miarę światową. To moje osobiste zdanie, które mogę sobie do woli propagować na swojej własnej stronie.

Photo by Rutger van der Maar on Foter.com
Photo by Rutger van der Maar on Foter.com

Współczesna hybryda – pomost do aut elektrycznych

Obecnie najpopularniejsze na rynku są samochody hybrydowe typu PHEV. Co to oznacza?

-> Auto takie ma na wyposażeniu silnik benzynowy oraz silnik elektryczny (albo 2 silniki elektryczne). Napęd na koła przekazywany jest za pośrednictwem przekładni automatycznej. Może być to skrzynia bezstopniowa, może być to skrzynia planetarna. Jest też bateria litowo – jonowa, bardzo drogi i awaryjny element wyposażenia auta. Nie jest tak duża, jak w aucie elektrycznym, nie zajmuje całej podłogi. Dzięki temu napęd hybrydowy można montować w standardowych modelach, bez potrzeby ich przekonstruowywania.
-> Silnik elektryczny może napędzać koła. Silnik jest zasilany z baterii litowo – jonowej. Napęd elektryczny może być stosowany na niewielkich dystansach (zazwyczaj do 60 kilometrów – to dane fabryczne, zatem mało wiarygodne) i z ograniczoną prędkością (zazwyczaj do 50km/h).
-> Silnik spalinowy uruchamia się przy większych prędkościach.
-> Silnik spalinowy może również uruchomić się wtedy, gdy bateria litowo – jonowa ulegnie rozładowaniu. Wtedy silnik spalinowy napędza prądnicę, która ładuje baterię litowo – jonową.
-> Bateria litowo – jonowa może być ładowana z domowego gniazdka 230V. Albo z szybkiej ładowarki, jeśli producent na to pozwala.

Wszystko wygląda pięknie. Do jazdy po mieście używa się tylko napędu elektrycznego, który teoretycznie, jest oszczędny. Po trasie auto pędzi napędzane silnikiem spalinowym. Albo gdy rozładuje się bateria, załączy się silnik spalinowy. Nie ma problemów z zasięgiem, jak w samochodzie elektrycznym.
Nie jest tak różowo.

Photo by Toyota UK on Foter.com
Photo by Toyota UK on Foter.com

Wady samochodów hybrydowych

-> Samochód hybrydowy, tak samo, jak elektryczny, może być naprawiany, serwisowany oraz diagnozowany (tak, tak, przepisy dotyczą także przeglądów) w specjalistycznym warsztacie albo odpowiednio wyposażonej SKP (Stacji Kontroli Pojazdów). Pracownicy, zajmujący się obsługą auta z napędem hybrydowym, powinni to robić na wyznaczonym stanowisku, w odzieży ochronnej. Osoby, obsługujące auto z napędem hybrydowym, powinny mieć uprawnienia do pracy z napięciem do 1kV (tzw. SEP). Skomplikowany serwis to droższy serwis.

-> Automatyczna skrzynia biegów wymaga częstej wymiany oleju przekładniowego, np. co 40 tys. kilometrów. Znacznie częściej, niż w innych autach. Nie ma tu oleju „na całe życie auta”. Dynamiczna wymiana oleju przekładniowego co dwa lata to koszt ok. 800 zł. Czyli dodatkowe 400 zł na rok, do całkowitych kosztów serwisowania auta.

-> Ach, ile to można zaoszczędzić na tarczach hamulcowych i klockach, które w hybrydzie się wcale nie niszczą! Przecież auto ma hamowanie rekuperacyjne, które dodatkowo, ładuje baterię. To jest tak napisane, jakby inni kierowcy poruszali się na co dzień samochodami wyścigowymi, z ceramicznymi klockami hamulcowymi i tarczami hamulcowymi z włókna węglowego.
Ale mimo tego, że układ hamulcowy zużywa się wolniej, to płyn hamulcowy trzeba wymienić co dwa lata.

-> Warto zainteresować się cenami części zamiennych. Dobra jakościowa, markowa świeca zapłonowa do auta z silnikiem benzynowym kosztuje ok. 10 zł/szt. Ile kosztuje świeca zapłonowa do hybrydowego Priusa ostatniej generacji? Albo 42 albo 92 zł. Za sztukę. Trochę drogo, czyż nie? >

-> Naprawa automatycznej skrzyni biegów to może być prawdziwy dramat dla kieszeni. A skrzynie bywają awaryjne. Zwłaszcza wtedy, gdy ktoś się z nimi nieodpowiednio obchodzi. Albo… żałuje na wymianę oleju.

-> Wymiana baterii litowo – jonowej. To z pewnością porządnie zaboli. Trzeba się liczyć z tym, że bateria będzie płatać różne figle, np. zimą, kiedy to będzie tracić pojemność. I nie będzie obiecanych 60 km zasięgu.

-> Rozbudowany system ADAS wymaga częstej kalibracji. Czasami nawet po wjechaniu w większą dziurę na drodze. 300 zł z kieszeni leci nie wiadomo kiedy. A czasami, trzeba to robić kilka razy w roku. Ale… ADAS jest też na wyposażeniu aut spalinowych.

-> Światła wykonane w technologii LED -> kiedy przepali się jedna dioda, trzeba wymienić cały reflektor, bo „producent nie przewidział możliwości naprawy”. Kompletny reflektor może kosztować od 2 do 6 tys. zł.

-> Niższe spalanie jest bardzo często uzyskiwane na skutek działania wielu czynników. Jednym z nich są drogie, wąskie opony ekologiczne, o niskich oporach toczenia.

-> Samochód hybrydowy, pomimo tego, że jest „nowoczesny i ekologiczny” dalej wymaga regularnej wymiany filtrów (powietrza, oleju, kabinowego, osuszacza klimatyzacji, filtra skrzyni biegów), płynów eksploatacyjnych (oleju silnikowego, oleju przekładniowego, płynu chłodniczego, płynu hamulcowego, oleju wspomagania kierownicy), zwłaszcza płyn chłodniczy jest ważny, bo jest on wykorzystywany do chłodzenia i podgrzewania baterii litowo – jonowej.

Rzeczywistość jest brutalna, nigdy nie jest tak różowa, jak w reklamie.

Photo by Pacific Northwest National Laboratory - PNNL on Foter.com
Photo by Pacific Northwest National Laboratory – PNNL on Foter.com

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.