Jak obliczyć trwałość baterii w samochodzie elektrycznym?
Spis treści
Po jakim przebiegu bateria w samochodzie elektrycznym będzie wymagać wymiany? Jaka jest trwałość baterii w samochodzie elektrycznym? Jak obliczyć ile wytrzyma bateria w samochodzie elektrycznym?
Naprawy samochodów elektrycznych są bardzo drogie. Wcześniej (na bazie wiarygodnych danych z USA i Chin) przygotowałem ranking -> 5 najdroższych awarii w samochodach elektrycznych. To oczywiste, że najdroższa jest wymiana baterii trakcyjnej, choć (czego pewnie mało kto się spodziewał), koszt wymiany silnika w samochodzie elektrycznym także może rzucić na kolana. Naprawa silnika w samochodzie elektrycznym też jest wyjątkowo droga.
Jednym z najważniejszych parametrów, które określają opłacalność zakupu samochodu elektrycznego, jest trwałość baterii trakcyjnej, jaka została w tym aucie zamontowana. Producenci samochodów elektrycznych standardowo udzielają gwarancji na 8 lat albo na 100 lub 150.000 kilometrów przebiegu (w zależności od tego, co nastąpi pierwsze).
Czy możliwa jest sytuacja, w której bateria po zakończonym okresie gwarancji albo po wykorzystanym gwarancyjnym przebiegu nadaje się do wymiany? Tak.
Badanie trwałości baterii aut elektrycznych przeprowadzone przez Geotab
Serwis Geotab przeprowadził badania na bazie 10.000 samochodów elektrycznych w USA. Wyniki z tych badań są niezwykle budujące. Z danych wynika, że degradacja baterii w samochodzie elektrycznym wynosi 2,3 % rocznie. W najnowszych samochodach jest jeszcze mniejsza i wynosi 1,8 procent rocznie. Brzmi świetnie, ale czy to prawda?
Pamiętajcie, że kiedy elektromobilność wkraczała w nasze motoryzacyjne życie, to mieliśmy jeździć po 4 zł za 100 km. Nasze auta elektryczne miały być tanie w naprawie i serwisie. Nie miało się co w nich psuć. Teraz okazuje się, że mamy najdroższy prąd w historii. A w samochodach elektrycznych psują się nawet silniki elektryczne, które tak naprawdę miały się nie psuć.
Jak samodzielnie obliczyć przewidywalną trwałość baterii w samochodzie elektrycznym BEV (w idealnych warunkach)?
Bez problemu można znaleźć informacje o tym, że typowa bateria litowo-jonowa wytrzymuje od 1000 do 1500 cykli ładowania. Jako wzór weźmy baterię 60 kWh, stosowaną w samochodach elektrycznych klasy kompakt, SUV i niektórych limuzynach. Taka bateria powinna zapewnić samochodowi zasięg od 400 do 500 kilometrów, przy pełnym naładowaniu.
Pójdźmy elektromobilności na rękę. Weźmy wyższą wartość – 500 kilometrów.
Bateria w samochodzie elektrycznym nigdy nie powinna być ładowana do pełna, bo to ją uszkadza. Dotyczy to przede wszystkim szybkiego ładowania, ale też i wolnego, z gniazdka lub wallboxa. Nie bez powodu w niektórych autach oprogramowanie systemu zarządzania energią jest w stanie przerwać proces ładowania, po osiągnięciu 80 procent.
Skoro przy pełnym naładowaniu bateria oferuje zasięg 500 km, to w praktyce, przy maksymalnym naładowaniu do 80 procent, zasięg ten wynosi 400 km.
Proszę pamiętać, że jest to 400 km w idealnych, niemalże laboratoryjnych warunkach. Szybka jazda po autostradzie, jazda pod górę, korzystanie z ogrzewania, niska temperatura, wysoka temperatura powietrza, korzystanie z klimatyzacji – to wszystko obciąża układ elektryczny auta i to wszystko wpływa na zużycie energii. A zatem także na zmniejszony zasięg.
Ale pomińmy to. Przyjmijmy, że kierowca jeździ sam, z jednostajną prędkością, po płaskim terenie, z klimatyzacji samochodowej i ogrzewania nie korzysta.
Bateria wytrzymuje od 1000 do 1500 cykli ładowania. Jeden cykl wystarcza maksymalnie na 400 kilometrów (przy założeniu, że kierowca będzie zawsze ładować do pełna, czyli w praktyce do 80 procent). Zatem teoretyczna wytrzymałość baterii powinna wynieść od 400.000 do 600.000 kilometrów przebiegu. Teoretyczna.
Gdyby tak autentycznie było, byłoby idealnie. Ale…
Na stan baterii wpływa wiele czynników. To jakość pracy układu chłodzącego (który chłodzi i podgrzewa ogniwa baterii w razie potrzeby), sposób jazdy, sposób ładowania, sposób eksploatacji baterii (bateria niszczy się, gdy jest pozostawiana nienaładowana, nie wspominając o pełnym rozładowaniu), przeładowywanie, niewłaściwa praca układu zarządzania energią. Zużycie baterii przyspiesza też na skutek działania wysokich i niskich temperatur powietrza, drgań, uszkodzeń spowodowanych kolizjami. Oczywiście, ważna jest też jakość wykonana i zastosowana technologia. Cały czas trwa walka medialna o to, czy stosowanie szybkiego ładowania baterii niszczy je, czy też nie.
Moim skromnym zdaniem rzeczywista trwałość baterii auta elektrycznego 60 kWh zawiera się w przedziale od 200 do 250 tysięcy kilometrów przebiegu, jeśli samochód jest odpowiednio eksploatowany. Co o tym świadczy? Okres gwarancji, wpływ czynników, które degradują baterię (jest ich naprawdę sporo) i zbierane przeze mnie dane z USA, Chin i Indonezji. Potrzeba jeszcze kilku lat, aby w praktyce okazało się, czy faktycznie trwałość baterii będzie na poziomie 200 czy 400 tysięcy kilometrów. Nikt z nas nie jest w stanie sprawdzić na chwilę obecną, z jakich materiałów bateria została wykonana i czy będą one trwałe.
Pamiętajmy, że sprzęgło też powinno wytrzymać od 100 do 200 tys. km przebiegu. Dlaczego niektórzy wymieniają je już po przejechaniu 75 tys. km przebiegu? Przez czynniki, które je degradują. Tak samo jest z bateriami aut elektrycznych.
Szanowni Czytelnicy. Ja nadal pamiętam, że reflektory wykonane w technologii LED, filtry cząstek stałych, wtryskiwacze i wiele innych części miało służyć przez cały okres eksploatacji samochodu. Niektórzy producenci aut twierdzili, że automatyczne skrzynie biegów, zastosowane w ich autach, nie wymagają oleju (olej na całe życie) i będą służyć przez cały okres użytkowania samochodu. Prawda okazała się zupełnie inna. Tak samo będzie z bateriami aut elektrycznych. Osobiście nie wiążę nadziei z elektromobilnością. Może poza malutkim kredytem zaufania, jaki dałem bateriom sodowo-jonowym, pozbawionym drogiego litu, tanim, produkowanym z tanich surowców i już stosowanym w kilku tanich chińskich autach elektrycznych.
AUTOR: MICHAŁ LISIAK
JEŚLI CHCESZ POCZYTAĆ O CZYMŚ INNYM NIŻ MOTORYZACJA, ZAPRASZAM NA MÓJ -> CIEKAWY BLOG! TO BLOG O FILMACH, BLOG KULINARNY O PRZYSMAKACH Z CAŁEGO ŚWIATA), WOJSKU, POLITYCE, SPOŁECZEŃSTWIE – I WIELU INNYCH CIEKAWYCH RZECZACH.
-> MOTOREWIA – KANAŁ YOUTUBE
-> MOTOREWIA KANAŁ TIK TOK
-> CLUB OTOMOTIFID NA TIK TOK
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > CLUBOTOMOTIF.ID – PORTAL OTOMOTIF INDONESIA – Mój portal motoryzacyjny w języku indonezyjskim.
Dziennikarz motoryzacyjny, copywriter motoryzacyjny, niezależny bloger, content marketing motoryzacja





