Zmatowały lakier, który dawno utracił blask? Rysy i ryseczki, szczególnie widoczne w promieniach słońca? Można odświeżyć lakier i usunąć drobne uszkodzenia, stosując polerowanie lakieru. Da się to wykonać samodzielnie. Ale potrzebne będą odpowiednie środki, urządzenia i ostrożność.
Lakier samochodowy składa się z trzech warstw. Pierwsza warstwa to podkład, nakładany bezpośrednio na blachę. Jednym z jego zadań jest ochrona przeciwkorozyjna. Druga warstwa to lakier bazowy. To on nadaje samochodowi właściwy kolor. Trzecia warstwa – zewnętrzna, to lakier bezbarwny. To on nadaje lakierowi blask. Poza tym pełni funkcję ochronną. On też najczęściej obrywa. To na nim pojawiają się rysy, spowodowane przez ziarenka piasku, kamienie, twarde przedmioty albo nieostrożność właściciela.
O czym trzeba pamiętać? Warstwa lakieru (składająca się z trzech wymienionych wcześniej składowych) jest bardzo cieniutka. Fabryczna warstwa lakiernicza ma grubość od 120 do 170 µm. Dlatego też można ją bardzo łatwo uszkodzić. Polerowanie lakieru to zabieg, który trzeba przeprowadzić w ostrożny sposób. O czym jeszcze trzeba pamiętać przed polerowaniem? Polerowanie lakieru nie pozwoli na usunięcie głębokich rys. Ani tym bardziej takich, które doszły aż do lakieru podkładowego (widoczny jest biały podkład). Polerowanie lakieru to modyfikacja zewnętrznej warstwy lakieru bezbarwnego. Usuwa ono rysy, które widoczne są w promieniach słońca. Polerowanie lakieru nie pomoże w przypadku, gdy z samochodu schodzi klar(łuszczy się lakier bezbarwny). Wręcz odwrotnie – dojdzie do jeszcze większych szkód. Polerowanie to rozwiązanie dla zmatowiałego i lekko porysowanego lakieru, ale trzymającego się w całości. Jeśli na karoserii samochodu znajdują się bąble korozji – polerowane doprowadzi do powstania dziur.
Jak dobrać środki do polerowania lakieru?
Oferta producentów środków do polerowania jest bardzo szeroka. Wystarczy zajrzeć na portal aukcyjny Allegro. Oczywiście, jak zawsze, zachęcamy do kupna produktów polskich firm. Albo choć wyprodukowanych w Polsce przez firmy zagraniczne. Polerowanie lakieru można przeprowadzić za pomocą pasty polerskiej, lekko ściernej, z woskiem. Taka pasta usuwa delikatnie niewielką warstwę lakieru bezbarwnego i od razu nabłyszcza lakier. Dobre rozwiązanie do bardzo delikatnych uszkodzeń, np. niewielkich rysek, powstałych na skutek mycia karoserii na myjniach, albo przy pomocy szczotki. Można zastosować pastę polerską, przeznaczoną specjalne do usuwania rys. Można zastosować pastę polerską, która jest przeznaczona do usunięcia wierzchniej warstwy lakieru bezbarwnego. Taka pasta nadaje się do głębszej rewitalizacji starego lakieru na całej powierzchni auta, aby przywrócić błysk i kolor. Bardziej zaawansowane środki występują w dwóch albo nawet w trzech wersjach, które można stosować jedna po drugiej, w odpowiedniej kolejności. Różnią się one od siebie siłą działania. Jako przykład posłużą nam środki firmy Boll. W ofercie tej firmy znajduje się Pasta polerska B1000 – do głębokich rys, Pasta polerska B100 – do mikro rys i Pasta Polerska B200 – do mikro rys i hologramów (mogą powstać przy niewłaściwej pracy z pastą B100). Z kolei firma Menzerna ma w swojej ofercie pastę polerską, do prac właściwych i pastę polerską wykończeniową, do nadania ostatecznego błysku. Polska firma K2 ma w swojej ofercie pasty polerskie Ultra Cut oraz Luster Q1 (mocnościerny), Luster Q2 (średniościerny) i Luster Q3 (lekkościerny – nabłyszczający).
Ceny środków do polerowania są bardzo różne. Najtańsze (np. K2 UltraCut) można kupić za 8 zł, najdroższe kosztują nawet 150 – 200 zł za opakowanie. Przy wyborze środka do polerowania, należy zwrócić uwagę na to, jakiego rodzaju uszkodzenia mają być usunięte przy jego użyciu. Ryski na jednym elemencie nadwozia? Mikroryski na całym nadwoziu? Czy cały lakier ma zostać odświeżony? I druga, bardzo ważna sprawa. Czy polerowanie będzie przeprowadzane ręcznie, czy maszynowo? Niektóre środki są przeznaczone tylko do polerowania maszynowego, inne do ręcznego i maszynowego. Odpowiedni dobór środka to klucz do sukcesu. Znaczy, jeden z kluczy, bo droga do sukcesu jest bardzo długa i pracochłonna.
Polerowanie ręczne czy maszynowe?
Auto można wypolerować ręcznie. Robi się to przy użyciu mikrofibry, albo specjalnej, ręcznej gąbeczki. Polerowanie ręczne ma jedną ogromną zaletę – niesie ze sobą najmniejsze ryzyko poważnego uszkodzenia lakieru. I równocześnie, polerowanie ręczne ma jedną ogromną wadę. Jest cholernie pracochłonne. Naprawdę, trzeba się porządnie napracować, żeby dokładnie wypolerować ręcznie jeden elementy.
Dlatego znacznie łatwiej jest przeprowadzić polerowanie lakieru maszynowo. W jaki sposób? Potrzebne jest odpowiednie narzędzie. Polerować można polerką rotacyjną, polerką mimośrodową, polerką mimośrodowo obrotową. Można również w roli polerki zastosować szlifierkę kątową z odpowiednią nakładką. Albo wiertarkę lub wiertarko – wkrętarkę z odpowiednią nakładką. I teraz znów bardzo ważny jest dobór odpowiedniej nakładki do urządzenia. Są nakładki w formie padów (pady polerskie), które trzymają się za pomocą rzepa na talerzu maszyny. Są też kompletne gąbki polerskie z dyskiem i bolcem (najczęściej z gwintem M14), który to bolec umieszcza się w głowicy wiertarki albo wiertarko – wkrętarki.
Bardzo ważny jest dobór odpowiedniego padu (albo całej kompletnej gąbki z dyskiem i bolcem) do zastosowanego środka polerskiego. Najbardziej uniwersalne, najtańsze i bezpieczne dla lakieru są nakładki (pady) z gąbki. Są różne twardości – miękkie, średnie i twarde. Są pady z mikrofibry – służące do polerowania (ścinania) wierzchniej warstwy lakieru bezbarwnego a także specjalne przeznaczone do nabłyszczania. Są pady (nakładki) do polerowania z wełny, ale trzeba się nimi bardzo delikatnie posługiwać, bo można uszkodzić lakier.
Polerowanie lakieru krok po kroku – jak samodzielnie polerować lakier samochodu?
Trzeba być przygotowanym na różnego rodzaju niespodzianki. W trakcie pracy może okazać się, że zastosowana pasta albo gąbka są za ostre (zostawią ślady i hologramy), albo za delikatne (nie widać efektu, albo efekt jest bardzo słaby). Nie pozostaje wtedy nic innego, jak ich zmiana.
Samochód musi być chłodny – nie wolno polerować lakieru w pełnym słońcu. Co oczywiste, nie wolno tego robić w deszczu. Miejsca, przeznaczone do polerowania trzeba odpowiednio oczyścić. Auto trzeba wstępnie spłukać wodą. Następnie umyć za pomocą aktywnej piany, albo specjalnego środka do czyszczenia wstępnego. Absolutnie nie wolno używać szamponu samochodowego z woskiem. Warstwa wosku będzie przeszkadzać w prowadzonych pracach. Jeśli auto było wcześniej woskowane, trzeba będzie je odtłuścić, np. przy pomocy odtłuszczacza w sprayu. Umyte i odtłuszczone nadwozie trzeba wysuszyć.
Przed rozpoczęciem pracy warto zabezpieczyć za pomocą specjalnej taśmy (np. do lakierowania), a w ostateczności zwykłej izolacji, tych miejsc, które mogłyby zostać uszkodzone. Warto okleić listwy chromowe, listwy gumowe, logo, emblematy, krawędzie szyb i reflektorów, klamki itd.
Jak polerować lakier samochodu? Niewielką ilość pasty polerskiej należy nałożyć na narzędzie. Np. na gąbkę lub ściereczkę z mikrofibry przy polerowaniu ręcznym, albo na pad polerski przy polerowaniu za pomocą urządzenia. Zazwyczaj, przy polerowaniu maszynowym, pracuje się według zasady – pierwsze polerowanie z małą prędkością, ale dużym dociskiem. Następnie polerowanie po razu drugi z dużą prędkością, ale z małym dociskiem do powierzchni. W przypadku polerowania ręcznego nie ma to żadnego znaczenia. Po prostu trzeba polerować, robiąc kółka w określonym miejscu tak długo, aż będzie widoczny efekt. Polerować trzeba dokładnie, miejsce przy miejscu.
Jeszcze raz przypominamy – polerowanie lakieru należy przeprowadzać bardzo ostrożnie. Istnieje duże ryzyko uszkodzenia lakieru, zwłaszcza przy stosowaniu urządzeń do polerowania. Dlatego zawsze najlepiej zacząć od delikatnego polerowania i sprawdzać, czy nie dzieją się rzeczy, których nie chcielibyśmy widzieć na naszym aucie.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ