Wielu osobom nie mieści się to w głowie, ale już wielokrotnie dochodziło do sytuacji, w których kierowca autobusu turystycznego był pijany. Czasami kierowca miał wieźć dzieci. Zdarzało się także, że pojazd, który miał przewozić turystów, albo dzieci, był niesprawny. Jak można sprawdzić trzeźwość kierowcy, prowadzącego autobus turystyczny? Jak można sprawdzić, czy autobus, mający wieźć turystów, przeszedł przegląd techniczny?

-> 49 letni kierowca, mający we krwi ponad 0,5 promila alkoholu, wiózł wycieczkę nauczycieli do Sopotu z Podlasia
https://www.nadmorski24.pl/aktualnosci/18905-pijany-kierowca-autokaru-wiozl-turystow
-> 54 letni kierowca z Sieniawy miał wieść wycieczkę szkolną. Miał we krwi ponad 0,5 promila alkoholu.
https://dziejesienapodkarpaciu.pl/pijany-kierowca-autobusu-mial-wiezc-wycieczke-szkolna-czeka-go-sad/

Photo by Sheep"R"Us on Foter.com
Photo by Sheep”R”Us on Foter.com

Jak się ustrzec przed tego typu sytuacją?

Po pierwsze, zażądać kontroli trzeźwości kierowcy. Policja publikuje listę miejsc, w których prowadzone są kontrole trzeźwości, a także kontrole stanu technicznego autobusów, mających wieźć dzieci i młodzież na wycieczki albo na turnusy wakacyjne.

Wykaz miejsc, gdzie prowadzone są kontrole, można znaleźć tutaj:
https://policja.pl/pol/aktualnosci/204798,Wykaz-punktow-kontroli-autobusow-wakacje-2021.html

Oczywiście, każdy ma również prawo wezwać Policję, jeśli podejrzewa, że kierowca autobusu wiozącego pasażerów w dowolnym wieku, jest pijany.

Można zrobić coś jeszcze. Przed samym wyjazdem można sprawdzić, czy autobus, którym będziemy się poruszać, przeszedł badania techniczne i czy ma opłacone OC. Aby to sprawdzić, wystarczy tylko wpisać nr rejestracyjny autobusu na stronie https://bezpiecznyautobus.gov.pl

bezpieczny autobus

Jak policjanci kontrolują kierowców autobusów? Do tego celu służy „żółta pałka”

Do kontroli kierowców autobusów Policja wykorzystuje alkomat Promiler iBlow. Alkomat jest również używany w trakcie kontroli drogowych.
Promiler iBlow to świetny alkomat, cechujący się bardzo wysoką dokładnością działania. Urządzenie zostało zaprojektowane w Polsce. Alkomat ten jest wykorzystywany przez polską Policję od kilku lat. „Żółta Pałka” to jeden z najlepszych alkomatów na świecie, słynący z wysokiej precyzji działania oraz prostoty obsługi.

promiler-iblow-kontrola-drogowa-dmuchanie2


Pomiar przy użyciu Promiler iBlow trwa szybko – do 4 sekund. Co ważne w trakcie trwania obecnej pandemii, pomiaru dokonuje się w wydychanym powietrzu. To sprawia, że nie trzeba używać ustników (niższe koszty, większe bezpieczeństwo) i nie ma zagrożenia, że dojdzie do przeniesienia wirusów COVID-19. Sercem urządzenia Promiler iBlow jest czujnik elektrochemiczny o bardzo dużej czułości (+/- 0.07 promila przy 1,0 promila BAC w 25 st. Celsjusza). Przy pomocy iBlow można dokonywać również pomiarów w pojemnikach z płynem. Urządzenie ma czytelny wyświetlacz elektroniczny. Może być zasilanie przez akumulatorki, które można ładować za pomocą specjalnej ładowarki.
Dystrybutorem urządzeń Promiler iBlow w Polsce jest firma Promiler z Poznania. www.promiler.pl

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.