Ile wypadków powodują pijani motocykliści i motorowerzyści? Jak walczyć z pijanymi motorowerzystami i motocyklistami?
Na początek doprecyzowanie. Mianem motocyklisty będziemy w niniejszym artykule motorowerzystów, motocyklistów i posiadaczy skuterów.
W 2019 roku w Polsce było zarejestrowanych 1.553.370 motocykli, motorowerów i skuterów. Czy to dużo, czy mało? W 2019 roku w Polsce było zarejestrowanych łącznie 31 388 000 pojazdów. Zatem motocykle (a także motorowery i skutery, zgodnie z deklaracją z początku artykułu) stanowią 4,94% ogółu pojazdów, poruszających się po polskich drogach.
Liczba jednośladów z napędem spalinowym (a niekiedy także elektrycznym) powiększyła się w 2019 roku o 38.274 nowe pojazdy. Z zagranicy w 2019 roku sprowadzono do Polski 73.552 używane jednoślady.
Jednoślady to pojazdy przeznaczone przede wszystkim do jazdy w okresie od wiosny do wczesnej jesieni. Jednak ocieplenie klimatu i brak zim spowodowały, że okres eksploatacji jednośladów się wydłuża. Coraz większą popularnością cieszą się małe i tanie skutery. Są one często wykorzystywane w dużych miastach jako lekarstwo na korki i brak miejsc parkingowych pod biurowcami.
Dlaczego pijany motocyklista jest groźny?
W przeciwieństwie do rowerzysty (Pijani rowerzyści, jak z nimi walczyć), pijany motocyklista zawsze porusza się po drogach. Raczej trudno znaleźć samobójcę, który po kilku głębszych wybierze się jeździć w terenie. Chociaż…
Standardowy skuter, z silnikiem do 50 cm3, jest w stanie rozpędzić się do 45 km/h. Są też skutery o większej mocy. Na rynku znaleźć można też specjalne zestawy do zwiększania mocy skuterów, z wariatorami i sportowymi wydechami. Dzięki nim nawet najtańszy jednoślad może mieć już więcej mocy. I przez to może rozpędzać się do większych prędkości.
Skuter waży kilkadziesiąt kilogramów.
Potężny motocykl, z silnikiem o mocy kilkudziesięciu koni mechanicznych, waży już około 200 kilogramów. I jest w stanie osiągać bardzo duże prędkości. Nie wspominając o motocyklach sportowych, które są w stanie rozpędzić się do setki w kilka sekund.
Pijany motocyklista to ogromne zagrożenie dla innych użytkowników ruchu. I dla niego samego. W przeciwieństwie do kierowcy, nie chronią go poduszki powietrzne i klatka z metalu.
• 21 sierpnia 2020 roku pijany 28 latek w Świdnicy, uciekał motocyklem przed Policją. Mężczyzna uciekał wraz z pasażerem, a sam był niekompletnie ubrany. Ucieczka zakończyła się zderzeniem z radiowozem.
• 9 czerwca 2020 roku w Ropczycach Policja zatrzymała 29 letniego motocyklistę, który miał 1 promil alkoholu we krwi. Jego pasażer: 2 promile. W dodatku motocykl, którym się poruszali, nie był ubezpieczony.
• 5 sierpnia 2020 roku w Łodzi pijany 37-motocyklista jechał wraz z pasażerem po torowisku dla tramwajów, na ulicy Kilińskiego. W okolicy Dworca Łódź Fabryczna motocyklista najechał kołem na krawężnik, stracił panowanie nad motocyklem i uderzył w latarnię. Jego pasażer zginął na miejscu. Kierujący motocyklem miał 2,5 promila alkoholu we krwi.
• 4 lipca 2020 roku w Krzeszowicach 43 letni motocyklista jechał zygzakiem na skuterze. Policja nie musiała go zatrzymywać. Motocyklista przewrócił się na zakręcie. Zauważył to policjant, który miał dzień wolny od służby. Policjant chciał pomóc pechowemu motocykliście. Ten jednak odpowiedział agresją i… zaczął uciekać. Jak się okazało, miał 2,5 promila alkoholu we krwi.
Ile wypadków spowodowali pijani motocykliści?
Czy zagrożenie ze strony pijanych kierowców jednośladów mechanicznych jest duże?
W 2019 roku:
• Motocykliści spowodowali 856 wypadków (3,2% ogółu wypadków)
• Motorowerzyści spowodowali 590 wypadków (2,2% ogółu wypadków)
• Motocykliści, prowadzący jednoślady z silnikami do 125cm3 spowodowali 226 wypadków (0,9% ogółu wypadków)
Wszystkie dane Policji.
Łącznie prowadzący jednoślady mechaniczne spowodowali 6,3% ogółu wypadków.
Jak pamiętamy z początku artykułu, jednoślady mechaniczne stanowią niecałe 5% ogółu pojazdów. Zatem nie można powiedzieć, że motocykliści jeżdżą bezpiecznie.
W wypadkach spowodowanych przez motocyklistów zginęło 167 osób, a 1038 zostało rannych. W wypadkach, spowodowanych przez motorowerzystów zginęło 46 osób, a 586 zostało rannych.
Ile wypadków spowodowali pijani motocykliści w 2019 roku?
• Kierujący motorowerami – 126 wypadków (7,6% ogółu wypadków), w których zginęło 7, a rannych zostało 123 osób.
• Kierujący motocyklami – 109 wypadków (6,6 ogółu wypadków), w których zginęło 10 a rannych zostało 110 osób.
Kierujący motorowerami i motocyklami spowodowali 14,2 % ogółu wypadków, spowodowanych przez pijanych kierowców. Przypomnijmy, posiadający jednoślady mechaniczne stanowią niecałe 5 procent ogółu pojazdów zarejestrowanych w Polsce.
Zatem zagrożenie ze strony pijanych kierowców jednośladów mechanicznych jest bardzo duże.
Jak walczyć z pijanymi motocyklistami? „Żółta pałka” kontra motocykliści
Jedyną możliwą metodą walki z pijanymi motocyklistami są kontrole drogowe, a także reagowanie przez innych użytkowników ruchu na podejrzane i niebezpieczne zachowania motocyklistów, motorowerzystów i prowadzących skutery na drogach.
Pijany motocyklista może być sprawcą wypadku, który może mieć katastrofalne skutki. Dlatego Policja powinna przeprowadzać kontrole trzeźwości także wśród osób, poruszających się a jednośladach. Dotyczyć to powinno zarówno motocyklistów, jak i osób, jeżdżących skuterami.
Postrachem pijanych kierowców w Polsce jest Promiler iBlow, nowoczesny alkomat, który został zaprojektowany w Polsce. Jest on nazywany „żółtą pałką” ze względu na swój wygląd.
Pomiar przy użyciu Promiler iBlow trwa szybko – do 4 sekund. Co ważne w trakcie trwania obecnej pandemii, pomiaru dokonuje się w wydychanym powietrzu. To sprawia, że nie trzeba używać ustników i nie ma zagrożenia, że dojdzie do przeniesienia wirusów COVID 19. Sercem urządzenia iBlow jest czujnik elektrochemiczny o bardzo dużej czułości (+/- 0.07 promila przy 1,0 promila BAC w 25 st. Celsjusza). Można nawet dokonywać pomiarów w pojemnikach z płynem.
Dystrybutorem urządzeń Promiler iBlow w Polsce jest firma Promiler z Poznania. www.promiler.pl
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ