Wygląda świetnie i niejedno auto produkowane w Europie lub USA, może się przy nim zawstydzić. Nic dziwnego, projektowało go studio Pininfarina. Co prawda, zarzucano mu zbytnie podobieństwo do kilku znanych aut, ale być może właściciele firmy nie zapłacili zbyt wiele za projekt, przez co projektant zastosował kilka sprawdzonych rozwiązań. Jest piękny. Co dalej?

Jest dobrze wyposażony, jak na typową limuzynę przystało. Co prawda elektronika w tym aucie niektórym osobom kojarzy się z najtańszymi chińskimi wyrobami audio, w których strach dotknąć przycisku, a spasowanie niektórych elementów woła o pomstę do nieba…

1 foter

Jest zatem piękny i świetnie wyposażony a do tego jeszcze tani jak przysłowiowy barszcz. Sześcioletnie auto można kupić w Niemczech już za dwa tysiące dwieście euro, pięcioletnie za trzy i pół tysiąca euro.

Gdzie jest haczyk? – zapyta od razu każdy myślący nabywca, nim spustoszy swoje konto z oszczędnościami albo pójdzie na kolanach błagać pracownika parabanku o kredyt, którego nie będzie w stanie spłacić. Haczykiem jest pochodzenie, auto nazywa się Brilliance BS4 i jest produkowane w Chinach.

W polskich warunkach osoba kupująca taki samochód będzie musiała się liczyć ze złośliwymi uśmieszkami, pytaniami, czy nic się nie urywa i czarnym humorem szwagra, który w czasie imienin poda tysiąc dowodów na to, że jego piętnastoletni pasacik w tedeiku jest lepszy „chińskiego wynalazku”.

3 foter

Drugi minus to fatalne wyniki w testach ADAC, jakim poddawano egzemplarze produkowane przed 2010 roku. Auto nie otrzymało nawet jednej gwiazdki. ADAC wskazywał między innymi na fatalne zamontowanie poduszki powietrznej oraz konstrukcję pedałów, które w razie czołowego zderzenia mogą być powodem poważnych obrażeń nóg. Jeśli dla kogoś ADAC jest instytucją warta zaufania (co jest wątpliwe po wyjściu na jaw informacji o tym, że ADAC fałszował testy opon i wybory auta roku) to warto wiedzieć, że Brilliance się nie poddał, dokonał zmian w swoich autach i modele, produkowane po 2010 roku są bezpieczniejsze. W testach przeprowadzonych w Austrii i Holandii auto otrzymało trzy gwiazdki na pięć możliwych.

Problemem mogą być także części blacharskie. Jeszcze kilkanaście miesięcy temu trzeba było je ściągać z Chin, teraz można je kupić już w Niemczech lub nawet w Polsce (głównie z demontażu). Części są w średnie cenie jak na tak młode auto (lusterko ok. 400zł, zderzak 400 – 600 zł, drzwi przednie lub tylne ok. 1000 zł). Jeśli ktoś może poczekać na naprawę kilka tygodni i zna język angielski, albo ma znajomego brokera, może próbować ściągać części bezpośrednio z Chin. Warto wtedy pamiętać, że w Chinach nazywa się Huachen Zhonghua BS4.

Nie powinno być problemów z kupnem części eksploatacyjnych (tarcze, klocki) oraz płynów. Silniki auta montowane były na licencji Mitsubishi, zatem również nie powinno być problemów z kupnem części w Polsce.

Autor Navigator84

Autor Navigator84

Wygląd – największy atut Brilliance BS4 

Samochód wygląda bardzo atrakcyjnie i w niczym nie przypomina większości chińskich wynalazków. Być może dlatego, że jego wygląd był wyraźnie wzorowany na samochodach europejskich.
Masywna sylwetka jest nowoczesna i dynamiczna, mamy przed sobą ładnego, rodzinnego, klasycznego sedana. Elegancki wygląd podkreślają chromowane listwy wokół okien, ładnie zaprojektowano przednie i tylne reflektory. Całość psuje nieco tandetny i zbytnio wulgarny grill, wyraźnie zbyt pudełkowaty i jakość na siłę wpasowany.

Autor: Thomas Doerfer

Autor: Thomas Doerfer

W środku samochód jest elegancki i przestronny, Wygodna kierownicza, czytelne zegary, skóra, a nawet imitacja drewna na pulpicie – wygląd jest naprawdę ciekawy.  Nie można narzekać na brak przestrzeni. Niestety, po bliższym przyjrzeniu się widać, że wszystko jest byle jak spasowane, a elementy służące do sterowania elektroniką, umieszczone na kokpicie środkowym są słabej jakości. Bardzo niskiej jakości są plastiki. Ogólnie wykończenie wnętrza nie jest mocną stroną tego auta. A szkoda, bo psuje całą radość z jego atrakcyjnego wyglądu. Niektórym osobom mogą nie przypaść do gustu przednie fotele – winne temu są siedziska. Są zbyt krótkie jak na europejskie warunki.

Przeczytaj także: Samochody na wodór

3 foter

Napęd na licencji Mitsubishi

Pod maską auta znajdują się silniki, produkowane na licencji Mitsubishi.

Do wyboru są trzy jednostki:
- 1.6l o mocy 101KM (spalanie w mieście 10.5l / po trasie 6,6l / 100km, v max 180km/h)
- 1.8l o mocy 136KM (spalanie w mieście 11,9l / po trasie 6,8l / 100km, v max 196km/h)
- 1.8l z turbodoładowaniem (170KM) (średnie spalanie 9,7l / 100km,v max 210km/h ).
Wszystkie silniki spełniają normę Euro4. Z silnikami współpracuje pięciobiegowa skrzynia manualna.
W wersji 1.8T montowano także czterobiegowe skrzynie automatyczne.

Wyposażenie auta obejmuje między innymi ABS, system kontroli trakcji, dwie przednie i dwie boczne poduszki powietrzne, centralny zamek, elektrycznie regulowane okna i lusterka, wspomaganie kierownicy, centralny zamek z pilotem, elektroniczny immobiliser i zestaw audio z CD/MP3. Większość aut ma także klimatyzację.

Autor: Thomas Doerfer

Autor: Thomas Doerfer

Konstrukcja samochodu oparta jest o zmodyfikowaną płytę podłogową większego brata – Brilliance BS6. Samochód ma 4 648 mm długości, 1 800 mm szerokości i 1 450 mm wysokości. Rozstaw osi to 2 790 mm a bagażnik auta ma 430 litrów.

Czy warto kupić Brilliance BS4? Za równowartość dziesięciu tysięcy złotych (plus opłaty przy sprowadzaniu) nie kupi się czteroletniego auta w Polsce, w dodatku tej klasy. Co jest lepsze – czteroletni Chińczyk na japońskich podzespołach, czy dwunastoletni Europejczyk, który będzie kosztował podobnie? Wybór pozostawiamy Państwu.

_______________________________________________

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

ZACHĘCAMY DO ODWIEDZENIA INNYCH DZIAŁÓW MOTOREWII

REWIA czyli testy naszych motoryzacyjnych gwiazd

 

MOTOTECHNIKA

 

MOTOARTYKUŁY o interesujących samochodach

 

MOTOMILITARIA – samochody w służbie wojska

 

HUMOR I CIEKAWOSTKI

 

SAMOCHODY ŚWIATA

 

POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

 

ZAPRASZAMY DO POLUBIENIA MOTOREWII W KANAŁACH SOCIAL MEDIA, GDZIE PUBLIKUJEMY DODATKOWO CIEKAWE ZDJĘCIA I FILMY

MOTOREWIA NA FACEBOOK

MOTOREWIA NA TWITTER

PORTAL MOTORYZACYJNY MOTOREWIA SERDECZNIE ZAPRASZA!

Podziel się