AdBlue – to specjalny płyn (mocznik plus woda zdemineralizowana) stosowany w samochodach z silnikami diesla, spełniającymi normy emisji spalin Euro 6. Jego zadaniem jest eliminacja toksycznych tlenków azotu ze spalin. Stosowanie AdBlue w autach, spełniających normy Euro6, jest obowiązkowe. Tymczasem AdBlue drożeje – i to bardzo. AdBlue zaczyna też brakować na rynku. Jakie to może mieć następstwa? Jak brak AdBlue wpłynie na rynek motoryzacyjny, transport i zwykłych użytkowników aut?
AdBlue to płyn, stosowany w układach SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Płyn jest wlewany do specjalnego zbiornika (wlew jest obok wlewu oleju napędowego). Następnie za pomocą pompy z tworzywa sztucznego (bo jest korozyjny) AdBlue trafia specjalnym przewodem do wtryskiwacza. Dalej, do mieszalnika, gdzie miesza się ze spalinami. W katalizatorze SCR dochodzi do reakcji chemicznych. W trakcie ich trwania tlenki azotu są rozbijane na azot i parę wodną.
AdBlue drożeje – dlaczego AdBlue kosztuje więcej?
AdBlue drożeje I to porządnie. Za litr AdBlue trzeba było zapłacić rok temu ponad 2 złote. Teraz ponad 8 złotych. To zwiększa koszty eksploatacji auta.
Zużycie AdBlue jest proporcjonalne do zużycia paliwa i wynosi od 7 do 10% zużycia paliwa.
Czyli, jeśli samochód spala 7 l oleju napędowego na 100km, to zużywa przy tym od 0,5 do 0,7 l AdBlue na 100km.
W ostatnim czasie zdrożały paliwa. Jeśli za litr oleju napędowego trzeba zapłacić ok. 5,90 zł, to koszt przejechania 100 km autem, zużywającym 7l/100km wyniesie 41,30 zł.
Do tego trzeba doliczyć od 0,5 do 0,7 l AdBlue, czyli dodatkowe 4 lub prawie 6 zł, za każde 100 kilometrów.
Dlaczego AdBlue drożeje? Bo w Europie bardzo zdrożał gaz – o 170 procent, w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
Bokiem wychodzi nam niemieckie przymilanie się do Rosjan i budowa Nord Stream2.
Rosjanie dyktują ceny gazu.
Na wyprodukowane 1 l AdBlue potrzeba 1 l gazu, a dokładnie, metanu.
Dlaczego brakuje AdBlue?
Ze względu na mniejsze ilości gazu (metanu) na rynku.
Konsekwencje wyższych cen AdBlue
Podwyższenie kosztów jazdy samochodem osobowym.
Podwyższenie kosztów transportu i logistyki. A to wpłynie na ceny wszystkich artykułów.
Konsekwencje braku AdBlue na rynku
Jeśli kierowca nie uzupełni poziomu AdBlue w samochodzie pomimo ostrzeżeń na desce rozdzielczej auta, komputer sterujący pracą jednostki napędowej zmniejszy moc silnika. Jeśli pomimo tego, dalej poziom AdBlue nie zostanie uzupełniony – nie będzie można uruchomić silnika.
Czym zatem grożą braki AdBlue na rynku?
Każdy samochód ciężarowy i niemal każdy dostawczy jest napędzany silnikiem Diesla, tak samo jak autobusy. Przynajmniej 1/4 z tych pojazdów wymaga stosowania AdBlue.
MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ