AdBlue – to specjalny płyn (mocznik plus woda zdemineralizowana) stosowany w samochodach z silnikami diesla, spełniającymi normy emisji spalin Euro 6. Jego zadaniem jest eliminacja toksycznych tlenków azotu ze spalin. Stosowanie AdBlue w autach, spełniających normy Euro6, jest obowiązkowe. Tymczasem AdBlue drożeje – i to bardzo. AdBlue zaczyna też brakować na rynku. Jakie to może mieć następstwa? Jak brak AdBlue wpłynie na rynek motoryzacyjny, transport i zwykłych użytkowników aut?

AdBlue to płyn, stosowany w układach SCR (selektywnej redukcji katalitycznej). Płyn jest wlewany do specjalnego zbiornika (wlew jest obok wlewu oleju napędowego). Następnie za pomocą pompy z tworzywa sztucznego (bo jest korozyjny) AdBlue trafia specjalnym przewodem do wtryskiwacza. Dalej, do mieszalnika, gdzie miesza się ze spalinami. W katalizatorze SCR dochodzi do reakcji chemicznych. W trakcie ich trwania tlenki azotu są rozbijane na azot i parę wodną.

AdBlue drożeje – dlaczego AdBlue kosztuje więcej?

AdBlue drożeje I to porządnie. Za litr AdBlue trzeba było zapłacić rok temu ponad 2 złote. Teraz ponad 8 złotych. To zwiększa koszty eksploatacji auta.
Zużycie AdBlue jest proporcjonalne do zużycia paliwa i wynosi od 7 do 10% zużycia paliwa.
Czyli, jeśli samochód spala 7 l oleju napędowego na 100km, to zużywa przy tym od 0,5 do 0,7 l AdBlue na 100km.
W ostatnim czasie zdrożały paliwa. Jeśli za litr oleju napędowego trzeba zapłacić ok. 5,90 zł, to koszt przejechania 100 km autem, zużywającym 7l/100km wyniesie 41,30 zł.
Do tego trzeba doliczyć od 0,5 do 0,7 l AdBlue, czyli dodatkowe 4 lub prawie 6 zł, za każde 100 kilometrów.

Dlaczego AdBlue drożeje? Bo w Europie bardzo zdrożał gaz – o 170 procent, w ciągu ostatnich kilku miesięcy.
Bokiem wychodzi nam niemieckie przymilanie się do Rosjan i budowa Nord Stream2.
Rosjanie dyktują ceny gazu.
Na wyprodukowane 1 l AdBlue potrzeba 1 l gazu, a dokładnie, metanu.

Photo by opelblog on Foter
Photo by opelblog on Foter

Dlaczego brakuje AdBlue?

Ze względu na mniejsze ilości gazu (metanu) na rynku.

Konsekwencje wyższych cen AdBlue

Podwyższenie kosztów jazdy samochodem osobowym.
Podwyższenie kosztów transportu i logistyki. A to wpłynie na ceny wszystkich artykułów.

Konsekwencje braku AdBlue na rynku

Jeśli kierowca nie uzupełni poziomu AdBlue w samochodzie pomimo ostrzeżeń na desce rozdzielczej auta, komputer sterujący pracą jednostki napędowej zmniejszy moc silnika. Jeśli pomimo tego, dalej poziom AdBlue nie zostanie uzupełniony – nie będzie można uruchomić silnika.

Czym zatem grożą braki AdBlue na rynku?
Każdy samochód ciężarowy i niemal każdy dostawczy jest napędzany silnikiem Diesla, tak samo jak autobusy. Przynajmniej 1/4 z tych pojazdów wymaga stosowania AdBlue.

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.