Większość kierowców decyduje się na stosowanie dwóch kompletów opon sezonowych, są też kierowcy, którzy preferują opony całoroczne.
W przypadku stosowania opon sezonowych trzeba pamiętać o właściwym przechowywaniu drugiego kompletu opon. To bardzo ważne, gdyż odpowiednie warunki pozwolą maksymalnie przedłużyć czas eksploatacji opon.

Opony sezonowe można przechowywać samodzielnie. Jeżeli kierowca dysponuje większym garażem, można w nim wydzielić trochę miejsca na odpowiednio zabezpieczony komplet opon albo rozważyć trzymanie go przez kilka miesięcy na przewiewnym, chłodnym poddaszu. Można także zlecić przechowywanie opon profesjonalnemu serwisowi. Korzystają z tego często mieszkańcy bloków, którzy nie mogą znaleźć właściwego miejsca na przykład na opony zimowe.

Photo credit: Voxphoto via Foter.com / CC BY-NC-SA
Photo credit: Voxphoto via Foter.com / CC BY-NC-SA

Na ile wystarczy komplet opon?

Nie da się obliczyć, jak długo można będzie korzystać z danego kompletu opon. Przeciętnie jest to okres od czterech do pięciu lat. Wiele zależy od sposobu użytkowania opon – na przykład od tego, jak wiele tysięcy kilometrów auto pokonuje w ciągu roku. Ważny jest sposób jazdy – pseudosportowe popisywanie się na drodze i ruszanie z piskiem opon także ma wpływ na ich szybkie zużycie.

Bardzo ważny jest także stan techniczny samochodu. Źle ustawiona geometria, niewłaściwa zbieżność, zużyte zawieszenie, niewłaściwe wyważenie opon – to wszystko ma wpływ na przyspieszone i nierównomierne zużycie ogumienia. Do tego dochodzi sposób przechowywania ogumienia.

Photo credit: chrisinplymouth via Foter.com / CC BY-NC-SA
Photo credit: chrisinplymouth via Foter.com / CC BY-NC-SA

Jak właściwie przechowywać opony sezonowe?

Właściwe przechowywanie opon sezonowych pozwoli znacznie przedłużyć czas ich użytkowania. Idealna temperatura w pomieszczeniu, w którym przechowywane są opony, powinna zawierać się pomiędzy 10 a 20°C. Opony nie mogą leżeć bezpośrednio obok źródła ciepła – zatem w piwnicach bloków nie można ich układać obok rur grzejnych, a w domach jednorodzinnych – obok pieca w kotłowni. Pomieszczenie musi być suche, stosunkowo ciemne i wentylowane.

Dobrym miejscem do przechowywania nieużywanych opon jest garaż. Nie może być jednak zawilgocony a miejsce, w którym będą przechowywane opony, musy być czyste i zabezpieczone przed działaniem substancji chemicznych i rozpuszczalników.

Opony zamontowane na felgach układa się w stosie, jedna na drugiej. Nie należy obciążać ich dodatkowo żadnymi ciężkimi przedmiotami ani układać na ich wierzchu narzędzi. Opony bez felg najlepiej przechowywać w pozycji pionowej. Nie należy wieszać ich na hakach, bo ulegną odkształceniu.

Opony nie mogą być przechowywane na wolnym powietrzu, nawet pod zadaszeniem. Światło słoneczne przyspiesza proces starzenia się gumy. Po demontażu należy je dokładnie umyć i wysuszyć, usuwając z rowków bieżnika wszelakie zanieczyszczenia. Usunie się w ten sposób resztki substancji, które mogą mieć negatywny wpływ na ogumienie.

Jeśli opony będą przechowywane na felgach, te także należy dokładnie umyć, a następnie osuszyć, aby zabezpieczyć je przed powstaniem korozji.

winter-tyre-1342876_1280

Opony sezonowe można przechować w profesjonalnym serwisie

Osoby, które nie mają odpowiedniego miejsca do przechowywania opon sezonowych, mogą skorzystać z usług specjalistycznych serwisów, które oferują usługę ich przechowywania. Koszt przechowania kompletu opon przez okres sześciu miesięcy nie powinien przekroczyć 100 złotych. To lepsze rozwiązanie, niż przechowywanie opon w niewłaściwych warunkach.

Komplet dobrych opon do samochodu to spory wydatek. Dlatego warto dbać o to, aby opony służyły jak najdłużej.

Photo credit: chrisinplymouth via Foter.com / CC BY-NC-SA
Photo credit: chrisinplymouth via Foter.com / CC BY-NC-SA

MENU
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ
– > MAGAZYN MOTORYZACYJNY
– > TECHNIKA MOTORYZACYJNA I DIAGNOSTYKA
– > SAMODZIELNE NAPRAWY SAMOCHODÓW– ZAOCZNE TECHNIKUM DRUCIARSTWA SAMOCHODOWEGO
– > ELEKTROMOBILNOŚĆ I SAMOCHODY ELEKTRYCZNE, WADY ELEKTROMOBILNOŚCI
– > DETAILING
– > FELIETONY MOTORYZACYJNE, CIEKAWOSTKI MOTORYZACYJNE, HUMOR MOTORYZACYJNY
– > DOKUMENTY, UBEZPIECZENIA
– > MOTOCYKLE
– > MILITARIA – MOTORYZACJA I WOJSKO
– > MOTORYZACJA I POLITYKA
– > TESTY SAMOCHODÓW
– > AKCESORIA DLA KIEROWCÓW
– > SAMOCHODY ŚWIATA
– > PODRÓŻE i SLOW DRIVING
– > MOTOREWIA NA FACEBOOK
– > MOTOREWIA NA TWITTER
– > POWRÓT NA STRONĘ GŁÓWNĄ

Podziel się

Napisane przez

Michał Lisiak

Niezależny dziennikarz motoryzacyjny. Kocham swoją pracę i motoryzację. Nie wszystko, co piszę, wszystkim się podoba, a ponieważ jestem niezależny, mogę pisać, co mi się podoba. Pasjonuje mnie technika samochodowa, pewnie dlatego z niepokojem spoglądam na wynalazki, takie jak auta elektryczne.
Brzydzę się „dziennikarstwem motoryzacyjnym”, które polega na skracaniu gotowych newsów, przychodzących z działów PR importerów samochodów.
Współpracuję z kilkoma redakcjami i kilkoma znanymi firmami motoryzacyjnymi.